ads

تجلیل از روز مادر در بلخ

از روز مادر در مزار شریف تجلیل شد. داکتر میرویس ربیع، رئیس صحت عامهء بلخ در تجلیل از این روز گفت،  در ولایت بلخ، بیش از چهار صد مادر از هر صدهزار مادر، در حین ولادت جان خود را از دست می دهند.  

نویسنده: The Killid Group
24 جوزا 1390
تجلیل از روز مادر در بلخ

از روز مادر در مزار شریف تجلیل شد.
داکتر میرویس ربیع، رئیس صحت عامهء بلخ در تجلیل از این روز گفت،  در ولایت بلخ، بیش از چهار صد مادر از هر صدهزار مادر، در حین ولادت جان خود را از دست می دهند.
رئیس صحت عامهء ولايت بلخ با اشاره به اینکه رقم دقیق از مرگ و میر مادران در ولایت بلخ، در دسترس نیست، گفت:” قرار سروی هایی که در سال های قبلی صورت گرفته، در ولايت بلخ در هر يكصد هزار ولادت، بيش از 4 صد الي 450 مادر در حين ولادت و یا پس از آن از بین می روند.
وی گفت که بیشترین مرگ و میر در ولسوالی ها و مناطق دور دست که به امکانات صحی دسترسی ندارند، تلف جان هایشان را از دست می دهند.
وی همچنین گفت که رقم مرگ و میر مادران در ولایت بلخ، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وي علاوه کرد که خدمات برای مصئونیت زنان در این ولایت افزایش یافته و برای کاهش مرگ و میر زنان، برنامه هایی در زمینهء تربيت قابله های  مسلكي و اعزام آنها به مناطق دوردست، ايجاد كلينيك هاي صحي در مناطق دور افتاده، استخدام كارمندان مسلكي و ارتقای ظرفيت كارمندان در كلينيك هاي صحي در مركز و اطراف، برگزاري  كمپاين ها آگاهي و مجهز ساختن كلينيك ها در سطح ولسوالي ها صورت گرفته است.
وی علت مرگ ومیر مادران را نداشتن معلومات و آگاهی و دوري و نرسيدن به كلينيك ها و نبود وسايل مجهز و كارمندان صحي فني در كلينيك ها عنوان کرد.
در سطح ولايت بلخ، مجموعا 5 شفاخانه 16 مركز صحي جامع 31 مركز صحي اساسي و 33 مركز صحی  فرعي فعالیت دارد.
اين در حاليست كه افغانستان بلند ترين ميزان مرگ و مير مادران را در سطح جهان دارد.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، در هر يكصد هزار ولادت، 1400 مادر جان خود را از دست می دهند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA