ads

تاکنون 400 افغان درخواست ترک تابعیت کرده‌اند

وزارت عدلیه افغانستان، اعلام کرد که از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون بیش از چهارصد شهروند افغان در خواست سلب تابعیت کرده‌اند.
امان ریاضت، سخنگوی این وزارت، امروز به کلید گفت: “از ماه حمل سال روان تا کنون 412 شهروند افغانستان به وزارت عدلیه درخواست سلب تابعیت کرده‌اند

نویسنده: zekria
15 سنبله 1395
تاکنون 400 افغان درخواست ترک تابعیت کرده‌اند

وزارت عدلیه افغانستان، اعلام کرد که از آغاز سال روان خورشیدی تاکنون بیش از چهارصد شهروند افغان در خواست ترک تابعیت کرده‌اند.
امان ریاضت، سخنگوی این وزارت، امروز به کلید گفت: “از ماه حمل سال روان تا کنون 412 شهروند افغانستان به وزارت عدلیه درخواست ترک تابعیت کرده‌اند.”
ریاضت، می‌افزاید: “این افراد بدلیل درخواست پناهندگی و مهاجرت در کشور های بیرونی، حاضر شده‌اند که تابعیت افغانی خود را ترک کنند.”
به گفته‌ای سخنگوی وزارت عدلیه، درخواست‌های افراد که خواهان ترک تابعیت شده‌اند، در حال حاضر زیر کار کمسیون مربوطه قرار دارد و پس از تصویب شورای وزیران و منظوری ریاست جمهوری، رسماً سلب تابعیت خواهند شد.
هم‌زمان با این، وزارت عدلیه، می‌گوید: “طی این مدت سه شهروند خارجی نیز از دولت افغانستان تقاضای اخذ تابعیت کرده‌اند.
این در حالیست که آگاهان سیاسی در کشور، نا امنی، فقر گسترده اقتصادی، بی‌کاری، نا برابری‌های اجتماعی و عدم تامین عدالت و تطبیق قانون را از عمده‌ترین دلایل می‌خوانند که برخی از افغان‌ها مجبور می‌شوند تابعیت افغانستان را ترک کنند.
از سوی هم، در حال حاضر هزاران شهروند افغانستان دارای تابعیت دوگانه اند که این موضوع نیز یکی از چالش‌های اساسی حکومت‌داری در افغانستان به شمار می‌رود.
ولسی جرگه افغانستان، دو سال پیش مصوبه را به تصویب رساند که براساس آن به مقام‌های حکومتی از جمله نامزد وزیران که دارای تابعیت دوگانه اند، رای تایید نمی‌دهند؛ اما براساس گزارش‌ها، در حال حاضر بسیاری از مقام‌های ارشد حکومتی به شمول وزیران تابعیت دوگانه دارند.
در این میان، بسیاری از شهروندان افغانستان، ترک تابعیت افغانستان را به خود ننگ می‌دانند و تاکید می‌کنند که در هر شرایط که کشور شان قرار داشته باشد، مناطق اصلی خود را ترک نخواهند کرد و با تابعیت افغانی خود می‌خواهند به کشور های خارجی سفر  کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA