ads

بی‎خبری پروانی‎ها از میثاق شهروندی

در حالی که حدود 9 ماه از آغاز تطبیق مرحله اول برنامه “میثاق شهروندی” در 117 ولسوالی کشور گذشته است، شهروندان پروان، هیچ اطلاعی از آغاز این برنامه در ولایت خود ندارند.

نویسنده: zekria
13 سرطان 1396
بی‎خبری پروانی‎ها از میثاق شهروندی

در حالی که حدود 9 ماه از آغاز تطبیق مرحله اول برنامه “میثاق شهروندی” در 117 ولسوالی کشور گذشته است، شهروندان پروان، هیچ اطلاعی از آغاز این برنامه در ولایت خود ندارند.
آن‎ها می‎گویند با وجودی که حرف‎های زیادی درباره اهمیت برنامه میثاق شهروندی شنیده‎اند، ولی در عمل از مزایای این برنامه که شامل اشتغال‎زایی و فقرزدایی است، بهره‎مند نشده‎اند. این شهروندان پروان از حکومت می‎خواهند برای استخدام کارمند دفاتر ولایتی نیز برای برنامه میثاق شهروندی ایجاد کنند تا آن‎ها نیز بتوانند برای مشغول شدن در کار در این برنامه ثبت نام کنند.
مرحله نخست برنامه میثاق شهروندی در ماه سنبله سال 1395 آغاز شد و اهداف اصلی آن انکشاف روستاها و فقرزدایی می‎باشد. هزینه مجموعی این برنامه ده ساله یک میلیارد دالر است.
با این حال، رییس اداره احیا و انکشاف دهات پروان می‎گوید از میان تمام ولسوالی‎های پروان تنها دو ولسوالی سیاه‎گرد و شیخ‎علی زیر پوشش مرحله اول برنامه میثاق شهروندی قرار گرفته است. عبدالواسیععزیزی با بیان این که یکی از اهداف این برنامه اشتغال‎زایی برای مردم روستاها است، تأکید کرد که کارمندان برنامه میثاق شهروندی در دو ولسوالی ولایت پروان از بیرون این ولایت استخدام شده‎اند. عزیزی اما تصریح کرد که مؤثریت این برنامه در صورتی چشم‎گیر خواهد بود که کارمندان برای تطبیق آن از خود محل استخدام شوند. وی گفت که اداره احیا و انکشاف دهات پروان در استخدام کارمند برای تطبیق برنامه میثاق شهروندی در ولسوالی‎های سیاه‎گرد و شیخ‎علی هیچ نقشی نداشته و مراحل ثبت نام و استخدام این کارمندان در مرکز کشور انجام شده است.
اما معاون والی پروان می‎گوید مشکلات در برنامه میثاق شهروندی در ولایت پروان ناشی از عدم هماهنگی میان اداره احیا و انکشاف دهات این ولایت با دفتر والی است. شاه‎ولی شاهد به کلید گفت که والی پروان بارها از مسوولان برنامه میثاق شهروندی خواسته است تا راهکار و سیاست شان در خصوص چگونگی تطبیق برنامه شهروندی را با دفتر وی در میان بگذارند، ولی مسوولان این برنامه هنوز به این خواست‎ها توجهی نکرده‎اند. شاهد تأکید داشت که فعلاً والی پروان در مورد برنامه میثاق شهروندی در خلاء معلوماتی قرار دارد و برای تطبیق مؤثر این برنامه نمی‎تواند کاری انجام دهد. آگاهان تأکید دارند در صورتی که برای تطبیق برنامه میثاق شهروندی مدیریت سالم وجود نداشته باشد، احتمالاً این برنامه نیز مثل برنامه همبستگی ملی غیرمؤثر تمام خواهد شد. دولت اما با دفاع از برنامه همبستگی ملی می‎گوید که مدیریت و راهکارهای مؤثری برای تطبیق سودمند برنامه میثاق شهروندی در دست اجرا دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA