ads

بیخ محکم سرخکان در حوزه غرب

مسوولان صحی در حوزه غرب از افزایش 30 درصدی شمار اطفال مبتلا به بیماری سرخکان در ولایت‎های غربی، به‎ویژه هرات و فراه، خبر می‎دهند.

نویسنده: zekria
13 سرطان 1396
بیخ محکم سرخکان در حوزه غرب

مسوولان صحی در حوزه غرب از افزایش 30 درصدی شمار اطفال مبتلا به بیماری سرخکان در ولایت‎های غربی، به‎ویژه هرات و فراه، خبر می‎دهند.
این مسوولان، تهدیدات امنیتی در برابر کمپاین تطبیق واکسین معافیت از این بیماری و دوری برخی از قریه‎ها از مراکز صحی را دو عامل عمده در افزایش شمار افراد مبتلا به این بیماری عنوان می‎کنند. داکتراحمدامیرنژاد، مسوول سرویلانس امراض ساری در حوزه غرب، در باره بیماری سرخکان به کلید گفت: “از اول سال 2017 میلادی تاکنون بیش از 200 واقعه مثبت سرخکان در حوزه غرب به ثبت رسیده است، که از این میان بیش از 20 فرد مبتلا به این بیماری به دلیل عدم دسترسی به خدمات صحی جان شان را از دست داده‎اند.” امیرنژاد افزود که بیشترین افراد مبتلا به بیماری سرخکان مربوط به ولایت‎های هرات و فراه هستند که بالاتر از سن پنج سال می‎باشند.
داکتر احمد امیرنژاد تصریح می‎کند به خاطر جلوگیری از مبتلا شدن کودکان به این بیماری در تمام مراکز صحی واکسین سرخکان وجود دارد و به گونه رایگان تطبیق می‎شود. وی اما تصریح کرد در بیش از ده ولسوالی ولایت‎های هرات، فراه، بادغیس و غور، واکسین سرخکان، به دلیل تهدیدات امنیتی، به شکل درست تطبیق نمی‎شود.
با این حال، عبدالروف احمدی، سخنگوی قومندانی زون 606 انصار در غرب کشور، به کلید گفت که تاكنون یک مورد تهديد امنیتی هم در برابر تطبيق کمپاین‎های انواع واكسين در ولایت‎های غربی کشور ثبت نشده است. احمدی اطمینان می‎دهد در صورتی که تهدیداتی در برابر کمپاین‎های ملی انواع واکسین در حوزه غرب وجود داشته باشد، نیروهای امنیتی آماده هر نوع همکاری با کارمندان صحی به خاطر تطبیق واکسین‎های سرخکان و پولیو در این حوزه هستند.
برخی از متخصصان صحی در حوزه غرب کشور می‎گویند که سرفه، تب شدید، ظاهر شدن دانه‎های سرخ‎رنگ بر روی جلد، از علایم شناخته شده بیماری سرخکان است. به گفته این متخصصان صحی، با تطبیق واکسین سرخکان برای اطفال می‎توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
افغانستان از جمله کشورهایی است که بیماری‎های سرخکان و پولیو در آن شیوع چشم‎گیری دارد. اگرچه سازمان صحی جهان در بخش مهار و ریشه‎کن کردن بیماری‎های سرخکان و پولیو همه ساله با دولت افغانستان کمک مالی و تخنیکی انجام می‎دهد، ولی دولت به خاطر تهدیدات امنیتی و ضعف مدیریتی، هنوز موفق به نجات کودکان از آسیب‎های این دو بیماری نشده است. پولیو و سرخکان بیشتر در ساحاتی شایع است که یا زیر کنترول مخالفان مسلح دولت قرار دارد و یا هم به دلیل موقعیت آن تیم‎های صحی قادر به خدمات‎رسانی در آن ساحات نیستند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA