ads

بنیاد های اصلی قدرت کی ها هستند ؟

بنیاد های اصلی قدرت کی ها هستند ؟ در انتخابات ۱۶ حمل و ۲۴ جوزا ریاست جمهوری عدۀ کثیری از مردم و بزرگان قوم به اساس وعده های پول ، به کاندید ها رای داده اند. در انتخابات سال جاری اکثریت مردم به جای شعور ملی به اساس وعده های پول و چوکی از کاندید […]

نویسنده: The Killid Group
1 ثور 1394

بنیاد های اصلی قدرت کی ها هستند ؟

در انتخابات ۱۶ حمل و ۲۴ جوزا ریاست جمهوری عدۀ کثیری از مردم و بزرگان قوم به اساس وعده های پول ، به کاندید ها رای داده اند.

در انتخابات سال جاری اکثریت مردم به جای شعور ملی به اساس وعده های پول و چوکی از کاندید ها حمایت کرده و به آنها رای دادند، اما بعضی از مردم می گویند که آنها به اساس وجیبۀ ملی در انتخابات سهم گرفته تا کشور شان آیندۀ درخشان داشته باشد.

بعضی از باشندگان ولایات شمال می گویند که کاندید ها بزرگان قوم را به اساس وعده های پول به خود جذب نموده اند اما بعضی از مردم این وجیبۀ ملی خود را به اساس برنامه های کاندید ها به سر رسانده اند. برحسب گفته های بعضی مردم کاندید ها وعده هایی به آنها سپرده اند که در مقابل یک رای مبلغ هزار افغانی برایشان داده خواهد شد و مردم به اساس این وعده ها، رای داده اند اما بعدا این وعده ها عملی نشده است.

برحسب گفته های حامیان بعضی کاندید ها در شما ل و کابل در ساحه های شان افراد زورمند وجود دارند که بعضی از مردم را تحت فشار قرار داده تا به کاندید مطلوب و دلخواه وی رای دهند و آنهاییکه درمنطقه ای از کاندید دیگری حمایت کرده است از طرف زورمندان تهدید شده اند. مردم این را به خاطری می گویند که افراد زورمند در بعضی مناطق نفوذ وتاثیر خود را دارند. این هم گفتنی است که اشخاص زیادی صندوق های رای را در مناطق شان برای کاندید های مورد نظر شان پر کرده اند.

حمایت بزرگان قوم:

برحسب گفته های باشندگان و بعضی بزرگان از مناطق عدۀ از بزرگان قوم به اساس پول و رسیدن به چوکی ها در آینده از بعضی کاندید ها حمایت کرده اند و مردم زیادی را به حمایت از کاندید دلخواه تشویق نموده اند اما بعضی از بزرگان قومی می گویند که آنها به خاطر به میان آمدن یک حکومت خوب از بعضی کاندید ها حمایت نموده اند.

یکی از بزرگان قومی در ولسوالی فرزه که از تیم داکتر اشرف غنی حمایت می کند می گوید: (( کاندید های زیادی از ما تقاضا نموده اند تا با تیم های آنها یکجا شویم اما خودم از داکتر اشرف غنی احمد زی یعنی تیم تحول و تداوم حمایت کردم زیرا داکتر اشرف غنی می تواند که مشکلات سیاسی، اقتصادی وسایر مشکلات افغانستان را از بین ببرد . به طور شعوری از داکتر اشرف غنی حمایت کردیم اما بسیاری از اشخاص می خواستند با کاندید هایی یکجا شوند که برایشان پول می دهند)).

وی می گوید که افراد مربوط زلمی رسول در منطقه می گشتند و می گفتند که اگر در یک محل پنجاه نفر را پیدا کنند برای شان پنجا هزار افغانی خواهند داد: (( یا در مقابل یک رای هزار افغانی داده می شد این را به چشم خود دیدم)).

برحسب گفته های این متنفذ قومی، اکثریت مردم وکاندید ها به مسایل قومی ولسانی دامن می زنند ((شما ببینید درآنجا به کاندید همین لسان و زبان رای داده شده است اما تیم ما تعصب ندارد؛ متاسفانه بعضی از بزرگان قومی هم در آن دخیل اند و منافع شخصی را برمنافع ملی ترجیح می دهند)).

حاجی اقبال ساپی عضو پیشگام تیم زلمی رسول در دور اول انتخابات در ولایت کاپیسا می گوید که وی بدون تعصب از زلمی رسول حمایت کرده است زیرا تیم وی با شرایط فعلی افغانستان موافق بوده ووی از زلمی رسول تقاضای کدام چوکی را نیز نداشته است: (( طبیعی است که بعضی کاندید ها اگر کامیاب شوند دوستان خود را در دولت جا به جا می کنند اما ما بر حسب این نیت حمایت نکرده ایم از ما تقاضای زیادی صورت گرفت که با تیم های دیگری یکجا شویم ، نمی توان هر مسئله را به مطبوعات بگوییم ، یقینا که پول نیز از طرف بعضی کاندید ها به بزرگان قوم داده شده و اکثریت مردم به خاطر پول و چوکی از بعضی کاندید ها حمایت می کنند)).

حاجی اقبال ساپی در ادامه می گوید که در دور دوم از داکتر عبدالله حمایت می کرد زیرا زلمی رسول برای داکتر عبدالله کمپاین می کرد و این به خاطری که به مردم واضح گردد که مردم در افغانستان به سمت نه، بلکه به شایسته سالاری رای می دهند: (( حالا تیم وی انتخاب و برنامۀ بهتری دارد که به مجاهدین در کابینه جا خواهد داد)).

عده ای از بزرگان قومی می گویند که بعضی از متنفذین به اساس تعصب از بعضی از کاندید ها حمایت می کنند . بصیر ساپی مسوول تیم قیوم کرزی در کابل می گوید: (( ما در ابتدا از قیوم کرزی حمایت کردیم وبعدا از زلمی رسول حمایت کردیم. حالا از اشرف غنی حمایت می کنیم . من قویا تایید می کنم که اکثریت مردم در افغانستان مردم را به اساس قوم پرستی و ملحوظات قومی ولسانی دور خود جمع می کنند و یا مردم ازآن حمایت می کنند)).

وی می گوید که در شرایط فعلی اکثریت از مردم به خاطر پول به بعضی از کاندیدها یکجا می شوند :(( حتی مردم زیادی به ما مراجعه کرده اند وگفته اند که ما با شما یکجا می شویم و شما باید به این مقدار پول بدهید و یا گفته اند که شما چقذر پول خواهید داد ، ویا هم بعضی از مردم با نمایندگان بعضی از کاندید ها در ارتباط می شوند که ما به این مقدار رای را به شما می دهیم در آینده کدام چوکی را به ما می دهید؟ این مسایل بین بزرگان قوم و کاندید ها وجود داشته و اما مردمی را هم داریم که بدون این زد و بند ها رای می دهند)).

وی می گوید مردم افغانستان از لحاظ رای دهی به سه قسمت تقسیم می شوند: (( قسمت اول آنهایی اند که به اساس وعده های چوکی مردم را به انتخابات دعوت می کنند و رای می دهند ، دوم کسانی اند که رای خود را برای به دست آوردن مقداری از پول به کار می برند و سوم کسانی اند که رای خود را به اساس عشق به وطن و آیندۀ شان استعمال می کنند)).

از جا نب دیگر مسوولین کمپاین های بعضی از کاندید ها می گویند که مسایل قومی در بارۀ کاندید ها مطرح نمی گردند بلکه مردم به شخصی رای می دهد و حمایت می کند که شایستگی حکومت داری را دارا باشد . سید آغا نماینده فعلی اشرف غنی در پنجشیر می گوید: (( من یکی از بزرگان قومی و رییس منطقه فراج پنجشیر هستم ، مردم افغانستان به شخصی رای می دهند که شایستگی آنرا دا شته باشد ، من یک تاجک و پنجشیری هستم ، در ابتدا برای زلمی رسول کمپاین می کردم و حالا برای اشرف غنی کمپاین می کنم ، اگر من قومیت یا سمت را می پرستیدم بابد به داکتر عبدالله کار می کردم اما من برای کسی کمپاین می کنم که لیاقت پادشاهی را داشته باشد)).

بعضی از بزرگان قوم در شمال کابل می گویند که تعداد زیادی از کاندید ها با آنها پول وعده داده اند و حتی تا یک ونیم لک دالر، و گفته اند این پول را بگیرید و در منطقه برای شان کمپاین نمایید . به گفتۀ مردم تعداد زیادی از متنفذین قومی توسط کاندید ها در مقابل پول خریداری گردیده اند . دگروال وزیر محمد باشندۀ کاپیسا وعضو تیم داکتر اشرف غنی در کاپیسا می گوید که دادن پول بین مردم و کاندید ها یک رواج است :(( اما من بدون پول حمایت خود را آغاز نموده ام و به سایرکاندیدها علاقه و ضرورت ندارم تا در مقابل پول با آنها یکجا شوم ، شخصی به من یک صد و بیست هزار دالر پیشنهاد کرد اما من آنرا رد کردم)).

وی می گوید که برای کمپاین های بزرگ از بودجۀ مرکزی برایش پول می آمد: (( اما در اکثر مواقع خود ما پول کریدت کارت، تیل و نان را می پردازیم . ما اصلا به پول اضافی ضرورت نداشتیم و نه ازآنها پول می خواهیم. تیم ما به اساس قومیت تشکیل نشده ، بلکه درآن تاجک ، پشتون ، هزاره، ازبک و نورستانی هم شامل اند و حمایت اقوام مختلف را با خود دارد)).

تفاوت بین تیم ها :

مردم در مورد هر کاندید نظریات مختلف دارند اما بعضی از مردم در مورد دو کاندید پیشگام فعلی می گویند که هردو تیم باهم تفاوت های زیادی دارند . بعضی مردم می گویند که این کاندید در روز های سخت در کنار مردم افغانستان ایستاده، پس وی باید رییس جمهور شود . ملک نادر یکی از بزرگان قومی در پروان می گوید که وی بدون کمپاین از شخصیت داکتر عبدالله آگاهی دارد به این سبب با این تیم یکجا شده است و این تیم با تیم های دیگر راه جداگا نه دارد:(( افغانستان یک کشور اسلامی است و داکتر عبدالله می تواند از دل ملت غریب خبر شود زیرا وی روز های بدی را با مردم شمالی دیده است. وقتی ما به جلسات یا گرد همایی ها می رویم از خدمات داکتر عبدالله دردوران جهاد یاد آوری می کنیم که بدین ترتیب هزاران تن به او رای می دهند)).

بعضی از مردم تفاوت مشابه را در کاندیداتوری استاد سیاف نیز می بینند. حاجی شاکر یکی از بزرگان قومی در کوهستان اول کاپیسا و یکی از طرفداران استاد سیاف می گوید که وی به خاطر جهاد ، مقاومت و علمیت استاد سیاف برایش کمپاین می کرد اما حال می خواهد مردم را به داکتر عبدالله تشویق نماید: (( استاد سیاف هم عالم و هم مجاهد بود که در تیم های دیگر همچو چهرۀ دیگری وجود نداشت. وی از استاد سیاف حمایت می کرد و به مردم منطقه در مورد جهاد و علمیت وی سخن گفته است پس مردم از وی حمایت می کردند . تعهدات تیم ما این بود که اگر کامیاب شود به مجاهدین موقف پوره خواهد داد و از مجاهدین حمایت خواهند کرد . به سبب مساعی ما استاد سیاف توانست رای سوم را درولایت کاپیسا کسب نماید و حالا که دو تن از کاندید ها پیشگام اند به داکتر عبدالله رای می دهیم زیرا وی شخصیت جهاد و مقاومت افغانستان است ، تفاوت وی با سایر کاندید ها مجاهد بودن وی و تحمل روز های سخت با مردم است)).

به گفتۀ شاکر داکتر عبدالله می تواند با جامعۀ بین المللی روابط خوب داشته باشد زیرا وی به حیث وزیر خارجه ایفای وظیفه کرده است .شاکر می افزاید که کمسیون انتخابات تا حدی بی طرف است و می خواهد که انتخابات شفاف برگزار گردد اما مردم به صد ها نظر دارند، در پهلوی کاندید کامیاب حتما کسی است زیرا در افغانستان یک ملازم مکتب هم بدون واسطه مقرر نمی شود.

تمیم خان یکی از باشندگان ارزان قیمت کابل و طرفداران تیم اشرف غنی است ، وی می گوید که به خاطری از اشرف غنی حمایت می کند که وی دارای علم وسیع بوده وبا جهانیان روابط خوب را نگهداشته می تواند: (( افغانستان را به پای خود ایستاده می کند و با کشور های خارجی پیمان های ستراتیژیکی را امضاء خواهد کرد که افغانستان در تمام سطوح به طرف ترقی گام بردارد)).

تمیم خان می افزاید؛ اشرف غنی یگانه شخصی است که دست هایش به خون مردم آلوده نیست و در جنگ های داخلی افغانستان دخیل نبوده و سر و کار وی با علم بوده است: (( حالا جوانان افغانستان به علم و دوستی ستراتیژیک خوبی با کشور های جهان ضرورت دارند و ظرفیت انجام این همه کار ها در وجود اشرف غنی دیده می شود . اگر وی پادشاه شود تمام مردم از وی حمایت می کنند زیرا وی عالم است و هرکس او را به دیدۀ قدر می بیند و در جنگ های افغانستان طرفدار کدام گروهی نبوده است )).

قومندان قمرالدین مسوول تیم اشرف غنی در کاپیسا می گوید؛ اشرف غنی یک شخصیت جهانی است که افغانستان و افغان ها به علم وی ضرورت دارد به همین دلیل در قلب های افغان ها محبوبیت دارد: (( افغانستان دارای اقتصاد ضعیف است وی داکتر اقتصاد است و با کشور های معتبر جهان روابط خوب داشته می تواند به همین اساس کشور را به پای خود ایستاده کرده می تواند. بر اساس همین مشخصات من از اشرف غنی حمایت کرده ام)).

راه های تشویق مردم

به گفتۀ باشندگان مناطق و بزرگان قومی آنها در عمل دیده اند که به خاطر رای، پول وتحفه داده شده است . محمد امین یکی از باشندگان غوربند ولایت پروان و عضو تیم داکتر عبدالله است. وی می گوید که اکثری از مردم توسط بزرگان قومی تشویق می شدند که برایشان تحفه یا پول داده می شود به همین دلیل تعداد زیادی در کمپاین ها سهم گرفته اند: (( من در پنج کمپاین پروان سهم گرفته ام و عضو تیم اصلاحات و همگرایی بودم ، به آنهاییکه در کمپاین های پروان شرکت کرده اند پول داده می شد ، من خودم از تیم زلمی رسول پول به دست آورده ام ، بزرگان قومی بعضی از اشخاص را جمع می کرد و به آنها به مقایسه سایر مردم پو ل زیاد داده می شد)).

بعضی مردم می گویند که مردم بر نامه های یک کاندید را پیشکش می نماید و به همین اساس مردم در این کمپاین ها سهم گرفته اند.

کمپاینر های بعضی از کاندید ها می گویند که بعضی از اشخاص مردم را به اساس سمت پرستی و تعصب به طرف یک کاندید تشویق می کنند ، به ایشان مسایل قومیت و لسانی را پیشکش نموده و به همین اساس مردم را تشویق می نمایند تا به یک کاندید رای بدهند. بصیر ساپی عضو قبلی تیم قیوم کرزی می گوید که تعدادی از اشخاص از وی تقاضای پول و یا چوکی در آینده کرده: (( من قویا تایید می کنم که اکثر اشخاص در افغانستان مردم را به اساس مسایل قومی و سمتی دور خود جمع می نمایند و یا مردم ازآن ها حمایت می کنند. در شرایط فعلی اکثر مردم به خاطر پول با بعضی از کاندید ها یکجا می شوند. حتی اشخاص زیادی به ما مراجعه کردند و گفتند که ما با شما کار می کنیم یا به شما رای می آوریم شما چقدر پول به ما می دهید و یا هم بعضی اشخاص با سایر کاندید ها رابطه بر قرار می کنند و می گویند که به این تعداد رای را به شما میدهم شما کدام چوکی را به ما می دهید ، این مسایل بین بزرگان قوم و کاندید ها وجود دارد و مردم پاک محلی هم داریم که به طور صادقانه رای می دهند)). وی در ادامه می گوید که عدۀ زیادی از مردم پاک نیز وجود دارند که به خاطر آبادی کشور رای می دهند: (( من مردم افغانستان را از لحاظ رای دهی در انتخابات به سه گروه تقسیم می کنم اول آنهاییکه مردم را به اساس وعده های چوکی به انتخابات دعوت می کنند و رای می دهند، دوم آنهاییکه در مقابل مقدار پولی برای یک کاندید رای می دهند و سوم آنهاییکه به اساس عشق به وطن، رای میدهند)).

وعده ها یا فریب ؟

بعضی از اشخاص می گویند که در انتخابات بعضی مردم تشویق شده اند که اگر به کاندید ما رای دهید، ما به این مقدار پول به شما خواهیم داد و به همین منظور بعضی مردم رای دادند، اما در اخیر واضح شد که این یک فریب بود. محمد امین یکی از باشندگان پروان که عضو تیم اصلاحات وهمگرایی است می گوید: (( ما افراد تیم زلمی رسول را دیدیم که می گفتند؛ اگر کسی به تیم آنها رای دهد برایش هزار یا دوهزار افغانی داده خواهد شد، بعضی به همین خاطر رای دادند اما بعدا پول داده نشد. من شاهد بودم در بعضی کمپاین ها مبلغ ۱۵۰۰ افغانی به طور تحفه داده می شد و تیم های دیگری نیز پول را به طور تحفه می داد)).

ناصر یکی از باشندگان کوهستان اول ولایت کاپیسا است وی می گوید که افراد اشرف غنی در کوهستان اول گشت وگذار می کردند هر کارت را در مقابل ۵۰۰ افغانی جمع آوری می کردند: (( شمارۀ کارت را ثبت می کرد و برایش می گفت که اگر شما رای دهید پول خود را در همان روز از فلان شخص تسلیم شوید، من خودم به چشم خود این را دیده ام و افراد آنرا نیز می شناسم)).

سهم گیری مردم درکمپاین های انتخاباتی

عده ای از مردم می گویند که آنها در کمپاین های انتخاباتی به خاطر پول شرکت کرده اند. حتی درروزهای کمپاین ها دریور ها هم خوشحال بودند، زیرا از طرف مسوول کمپاین انتخاباتی پول خوب برایش داده می شد . بارز یکی از باشندگان علاقه داری اله سای کاپیسا است وی می گوید که کمپاین اشرف غنی در پروان جریان داشت، من در موتر خود به این کمپاین مردم را انتقال می دادم. درعلاقه داری اله سای با مسوول دفتر وی صحبت کردم و به من سه هزار افغانی داد. به هر اشتراک کننده هزار افغانی داده می شد، به بزرگان حتی هزار دالر داده بودند . ظاهر سالنگی عضو شورای ولایتی پروان هم می گوید که از طرف تیم اشرف غنی در کمپاین های پروان پول داده می شد.

طارق یکی از باشندگان بگرام می گوید که به اشتراک کنندگان زلمی رسول در ولایت پنجشیر مبلغ هزار افغانی داده می شد وهر کس درآن کمپاین به خاطری شرکت کرد تا هزار افغانی را به دست آورد . گل محمد ساپی معاون شورای ولایتی کاپیسا می گوید که معاملات و وعده هایی بین کاندید ها و اعضای شورای ولایتی صورت گرفت طوری که کاندید به عضو شورای ولایتی می گفت که تو در ولایت خود برایم کمپاین راه انداز ومن ترا به سنا می برم . ساپی می گوید که بعضی از بزرگان قوم برای پول کار کرده اند و به مردم می گفتند که برای یک ساعت عکس فلان کاندید را در موتر نصب و تا محل کمپاین انتقال نماید و درمقابل ۱۵۰۰ افغانی برایش می دادند: (( نام وکیل را ذکر نمی کنم وی به مردم می گفت که این عکس را روی موتر نصب نما و ۱۵۰۰ افغانی را بگیر و بگو که ما مردم کاپیسا از فلان کاندید حمایت می کنیم ، در روز های کمپاین بعضی از اشخاص را پول نقد، صابون روی شویی و تکه هم داده اند تا به فلان کاندید رای بدهد. اما مردم تحفه را گرفته اند و رای خود را به کاندید دیگری داده اند)).

نجیب یکی از باشندگان شهر کابل است وی می گوید که اقارب نزدیک وی یک بارگین دارند ، آنها تعدادی از موتر های خود را به کاندید های پیشگام داده اند:(( آنها در هر پروگرام سهم گرفته اند و می گفتند که حالا ما درکمپاین همرایش کمک می کنیم و وقتی به قدرت رسید از نزدش کار می خواهیم)).

معیار رای دهی د انتخابات چه بود؟

به گفته رای دهندگان در دور اول انتخابات که به تاریخ ۱۶ حمل بر گزار شد اکثریت مردم به اساس لیاقت به کاندید دلخواه شان رای دادند اما در دور دوم مردم به مسایل قومی، سمتی و تنظیمی دامن زدند وهمین مسایل را به حیث معیار رای دهی تعین کردند. مولوی وارث یکی از باشندگان پنجشیر می گوید: (( کشور ما یک کشور اسلامی است و به شخصی رای می دهد که جهاد کرده باشد که این شخص داکتر عبدالله است داکترعبدالله در زمان جهاد ومقاومت با مردم افغانستان بود و وی زبان قهرمان ملی احمد شاه مسعود بود. پس به خاطر قهرمان ملی نیز مردم زیادی از وی حمایت می کنند. مردم افغانستان از دو مشکل رنج می برند یکی نبود امنیت و دیگری هم فساد اداری، داکتر عبدالله این توانایی را دارا می باشد تا هر دو مشکل را رفع نماید، همچنان وی شخص متعهد به وحدت ملی است و نفاق را در کشور محو خواهد کرد)).

حاجی مطلب یکی از باشندگان بگرام و بزرگ محلی می گوید که در دور دوم انتخابات به طرف قومیت و سمت رفتند ، اکثریتی از پشتو زبانها به اشرف غنی رای دادند و دری زبان ها به داکتر عبدالله رای دادند. حتی نزدیک بود جنگ ها صورت گیرد . معلم منان باشندۀ منطقۀ شوخی کاپیسا می گوید که مسئله تنظیمی و قومی در دور دوم انتخابات زیاد مطرح بود و به همین خاطر رای استعمال شد: (( در منطقه شوخی پسر یک کاکا از اشرف غنی حمایت کرد و دیگری از داکتر عبدالله ، دربین شان جنگ صورت گرفت و یکی کشته شد آنها مسایل تنظیمی را به پیش می بردند)).

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA