ads

بند شاه‌توت اعمار می‌شود ‎

مسوولان وزارت انرژی و آب می‎گویند که پروژه ساخت بند شاه‎توت در منطقه للندر شهر کابل در مرحله پلان‎گذاری قرار دارد.

نویسنده: asir
5 سنبله 1397
بند شاه‌توت اعمار می‌شود ‎

مسوولان وزارت انرژی و آب می‎گویند که پروژه ساخت بند شاه‎توت در منطقه للندر شهر کابل در مرحله پلان‎گذاری قرار دارد. محمدظریف ظاهر، مسوول پروژه بند شاه‎توت در وزارت انرژی و آب، در صحبت با کلید گفت که پس از پایان مرحله پلان‌گذاری، پروسه تصفیه زمین و استملاک‌ آن و همچنان مرحله تدارکاتی این پروژه جهت اعمار ساختمان بند شاه‎توت آغاز خواهد شد. ظاهر افزود، قرارداد ساخت این بند که براساس رقابت آزاد به داوطلبی گذاشته شده است، با شرکتی امضا خواهد شد که بتواند در این داوطلبی برنده شود.

براساس معلومات وزارت انرژی و آب، بند شاه‎توت در تنگی للندر ظرفیت ذخیره 150 ملیون مترمکعب آب را خواهد داشت و ممکن است بین 2 تا 5 میگاوات برق نیز از آن به دست آید. مسوول این پروژه در وزارت انرژی و آب به کلید گفت: “براساس گفتگوهایی که میان کشورهای تمویل‎کننده و وزارت انرژی و آب صورت گرفته است، انتظار می‎رود که هزینه اعمار ساختمان بند للندر یا شاه‎توت را دولت هند و هزینه خطوط انتقال برق، تصفیه‎خانه آب و شبکه آبرسانی را بانک جهانی تمویل کند.”

ظاهـــر هـدف دولـت از ســاخت بنــد شاه‎توت را تهیه آب آشامیدنی صحی برای بیش از 2.2 ملیون نفر در شهر کابل عنــوان کـــرد. براساس معلومات ظاهر، با تکمیــل شـــدن کار ساخت بند شاه‎توت، حدود چهارهزار هکتار زمین زیر آبیاری قرار خواهد گرفت و زمینه برای تغذیه کوزه‎های زیر زمینی آب در نواحـــی اطراف این بند فراهم خواهد شد. او گفت برای ساختن بند شاه‎توت پنج سال زمان در نظر گرفته شده است.

محمد ظریف ظاهر، مسوول پروژه بند شاه‎تــوت، یکــی از دلایــل کمبود آب آشامیدنی و کاهش آب زیر زمینی در کابل را نبـود بندهای آب در این ولایت می‌داند. او گفـــت که انتظار می‎رود با ساخت بند شاه‎توت، آب‎های زیر زمینی در کابل دوباره احیا شود.

مسوولان وزارت انرژی و آب در حالی از پیشرفت‎ها در پروژه ساخت بند شاه‎توت خبر می‎دهند که شهریان کابل هم اکنون با مشکل شدید کمبود آب روبه‎رو هستند. آن‎ها این پرسش را مطرح می‌کنند که تا پنج سال آینده چگونه با مشکل کمبود آب در این شهر کنار بیایند؟ خواست اصلی مردم کابل از حکومت این است که هر چه زودتر کار این پروژه حیاتی را آغاز و مشکل کمبود آب در پایتخت را برطرف سازند.

در شهــر کابـل هـزاران حلقــه چـاه عمیـق به شکل غیرقانونی از سوی مردم حفر شده است و این امر باعث شده تا سطح آب‎های زیرزمینی پایین‎تر برود. وزارت انرژی و آب هشدار داده است که اگر چاره‎ای برای مدیریت آب در شهر کابل سنجیده نشود، این شهر با کمبود شدید آب در آینده نزدیک روبه‎رو خواهد شد.

ریاست آبرسانی می‎گوید که در حال حاضر روزانه بیش از دو ملیون لیتر آب از منابع آب‎های زیر زمینی برای ساکنان پایتخت توزیع می‎شود. این ریاست نیز گفته است که استفاده بی‎رویه از آب‏های زیر زمینی در شهر کابل، سطح این آب‎ها را تا پانزده متر پایین‎تر برده است. با این حال باید انتظار کشید و تماشا کرد که آیا حکومت می‎تواند با اعمار بند شاه‎توت از بروز بحران کم‎آبی در شهر کابل جلوگیری کند یا خیر.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA