ads

بلخ و تخریب ساختمان‏ های فرسوده

شاروالی مزار شریف از تخریب ساختمان‏های فرسوده و غیر استندرد خبر می‏دهد. اما شماری از مالکان ساختمان‏ها می‏گویند که توانایی اقتصادی برای بازسازی مجدد خانه های شان را ندارند.

نویسنده: The Killid Group
31 حمل 1390
بلخ و تخریب ساختمان‏ های فرسوده

شاروالی مزار شریف از تخریب ساختمان‏های فرسوده و غیر استندرد خبر می‏دهد.

اما شماری از مالکان ساختمان‏ها می‏گویند که توانایی اقتصادی برای بازسازی مجدد خانه های شان را ندارند.

مزار شریف در جریان ده سال اخیر به صورت قابل ملاحظه‏ای رشد نموده است از افزایش نفوس، تراکم تعداد موترها گرفته تا اعمار ساختمان‏های پست و بلند با اندازه‏ها و نقشه‏های گوناگون.

یکی از مشکلاتی که گریبان گیر شهریان مزار شریف است غیر استندرد بودن ساختمان‏هایست که چندین دهه قبل اعمار گردیده و در شرایط فعلی مطابق با نورم و استندرد جدید نبوده و فاقد تسهیلات جدید شهری است.

انجنیر محمد اسماعیل رحیمی رییس شهر سازی بلخ می گوید:” ساختمان‏هایی  که بدون هماهنگی این ریاست و ریاست شاروالی خلاف نقشه ساخته شده اند تخریب می گردند.هم چنان تعدادی از ساختمان‏هایی که در دهه‏های قبل ساخته و با نورم فعلی مطابقت ندارند نیز باید تخریب گردیده و آپارتمان‏های جدید مطابق به نیازهای فعلی اعمار گردد.

وی می‏افزاید:” برای مالکان این ساختمان‏ها وقت داده شده تا با مراجعه به این ریاست وریاست شاروالی نقشه‏های ساختمان جدید را دریافت نموده و برای تخریب ساختمان‏های قدیمی اقدام کنند.”

محمد یونس مقیم شاروال مزار شریف می‏گوید:” در سفری که هیئت اعزامی وزارت شهر سازی به ولایت بلخ داشت این موضوع پیشنهاد و پذیرفته شده است.” به باور شاروال مزار بیش از 45 سال از ساخت تعدادی از ساختمان‏ها می‏گذرد و نظر به قانون شاروالی‏ها آنان حق دارند تا ساختمان‏های فرسوده را تخریب کنند.

وی می‏گوید که شاروالی مزار با همکاری ریاست شهر سازی جهت جلوگیری از خسارات احتمالی در نظر دارند تا با هدایت مقام  ولایت وشورای ولایتی بلخ این برنامه را در سه مرحله به اجرا بگذارند.

وی علاوه می‏کند:” مرحلۀ اول این برنامه در جریان سال 1390 عملی خواهد شد. آقای مقیم تصریح می کند که در چندین نشستی که بامالکان این ساختمان‏ها داشته تعدادی از آنان، اعلام آمادگی نموده اند تا در این قسمت همکاری نمایند و نیز تیم انجنیری ریاست شاروالی و ریاست شهر سازی موظف گردیده اند تا تشخیص دهند که کدام ساختمان‏ها در معرض خطر جدی قرار دارند.

شاروال مزار شریف می‏گوید که ساختمان‏های جدید مطابق با نقشه ساخته خواهد شد و برای مردم بالا تر از 5 منزل اجازۀ ساخت داده نخواهد شد.

وی خوشبین است با احداث ساختمان‏های جدید مشکل پارکینگ وسایط نقلیه که ازچندین سال بدینسو باشندگان این شهر از آن رنج می برند نیز از بین برود. وی گفت:” با مالکان ساختمان‏ها توافق به عمل خواهد آمد تا از زیر زمین ساختمان‏های شان به عنوان پارکینگ استفاده کنند. علاوه ازآن زیر زمین پیاده روها نیز در اختیار آنان قرارداده می شود. وی تصریح می کند که پیاده روها برای این افراد قباله داده نمی شود ولی مالکان ساختمان‏ها باید مقداری از اجارۀ پارکینگ هارا برای شاروالی تحویل دهند.

در همین حال شماری از مالکان این ساختمان‏ها ضمن استقبال از این عمل می‏گویند که آنان توانایی اقتصادی برای باز سازی مجدد املاک شان را ندارند.

محمد نظیر یکی از این افراد است. وی می‏گوید تخریب و بازسازی ساختمان به صورت معیاری و استندرد کار آسان نبوده و نیاز به هزینۀ هنگفتی دارد که او توان تامین آن را ندارد. این باشنده شهر مزار شریف، می‏افزاید:” پولی که من از کرایه نشینان و دکان دارن جمع آوری می‏کنم نظر به هزینۀ اعمار مجدد ناچیز می‏باشد و آنان هم توان پرداخت مبالغ بیشتر را به صورت پیش پرداخت ندارند.”

وی می‏افزاید  کمتر از دو سال است که او با گروگذاشتن خانۀ رهایشی و املاک خود در این ساختمان شریک شده ونه تنها او بلکه دیگر شرکایش نیز  توانایی اقتصادی برای اعمار مجدد را ندارند. وی ازاینکه خدای ناخواسته این ساختمان را از دست بدهد نگران است.

وی می‏گوید:” در سایر کشورها بانک‏ها ویا مراجع دولتی برای این  گونه افراد پول  قرضه  داده و آن را در اقساط مختلف دریافت می دارند.” این باشنده مزار از مقامات می‏خواهد تا قرضه‏های بدون سود را در اختیار شان قرار بدهد تا بتواند ساختمان خود را مطابق با نورم واستندرد جدید اعمار نماید. وی از طرح شاروالی مزار استقبال می کند اما تاکید می کند که نباید حقوق آنان زیر پا شود.

شاروال مزار هر چند درمورد تعداد دقیق ساختمان‏هایی که قرار است تخریب شوند چیزی نگفت ولی اضافه کرد:” در مرحلۀ اول در سال جاری از هریک از چهار طرف؛ یعنی شرق‏، غرب‏، شمال و جنوب روضۀ شریف دو دو ساختمان به طور آزمایشی ‏ تخریب خواهد گردید و تا سه سال این پلان تکمیل می گردد.”

باید اضافه کرد که هر چند کرایۀ اتاق و‏ دکان در شهر مزار به صورت فزاینده‏ای رو به افزایش است به گونه ای  که در بسیاری مواقع کرایۀ یک تاق برای یک شب به 2 هزار افغانی نیز می‏رسد اما  غیر استندرد بودن تعدادی از مسافرخانه‏ها، هوتل‏ها، ساختمان‏ها  و نیز در نظر گرفته نشدن بسیاری از اماکن ضروری مانند پارکینگ وسایط، تشناب‏ها، محل نماز خانه و حمام در بسیاری از ساختمان‏ها مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA