ads

برنامه ترور حامد کرزی توسط آی اس آی

برنامه سوء قصد به جان ريس جمهوركرزي توسط سازمان استخباراتی پاكستان (اي اس اي) بخشی از اسناد سري افشا شده امریکا در مورد جنگ افغانستان است.  

نویسنده: The Killid Group
13 اسد 1389
برنامه ترور حامد کرزی توسط آی اس آی

برنامه سوء قصد به جان ريس جمهوركرزي توسط سازمان استخباراتی پاكستان (اي اس اي) بخشی از اسناد سري افشا شده امریکا در مورد جنگ افغانستان است.

به نوشته روزنامه الماني زبان شپیگل آن لاین، در اسناد نشر شده شواهد مشخصی وجود دارند که نام آی،اس،آی، در آن واضح است.

از جمله در یکی از این اسناد که در 30 ماه اکتوبر سال 2008 درج شده، گفته می شود، آی،اس،آی، با همکاری القاعده یک گروه شش نفری حمله را بنام «جنرال» ترتیب داد که این گروه شامل شش حمله کننده انتحاری می شوند که دو تن آنها چینایی، دو تن ازبک و دیگران عرب بودند.

این حمله کننده گان که از زمان انتقال آنان به ولایت خوست چیزی گفته نشده است لیستی را برای ترور ترتیب داده بودند که نام رییس جمهورکرزی در صدر آن لیست وجود داشته است.

بر بنیاد هشداری که در21 اگست سال 2008 به نیروهای خارجی رسیده بود، یک صاحب منصب پاکستانی با یک طالب بنام مولوی عزت الله ملاقات کرده و به او دستور داده بود که با رییس جمهورکرزی دیدار کند و او را به قتل برساند.

عزت الله شخصی دیگر را بنام عبدالباری که باشنده سروبی بود، به حمله انتحاری در قصر ریاست جمهوری علیه آقای کرزی موظف ساخته بود.

گرچه تاكنون واكنش ازسوي مقامات حكومت افغانستان دراين خصوص نشده ولی افشاي اين مطلب و ان هم در زمانيكه بحث روي مصالحه با طالبان گرم تر شده و از سوي ديگر در اين اواخر حكومت افغانستان بيشتر تلاش دارد تا روابط اش را با پاكستان نزديك تر بسازد ميتواند اهداف خاصی داشته باشد.

فضل الرحمن اوريا یکی از تحليلگران مسايل سياسي كشور در مودر نشر افشاي چنين اسرار محرمانه ای مي گويد، امريكا در تلاش است تا عمليات نظامي خود را در داخل خاك پاكستان به خاطر ريشه كن کردن القاعده شروع كند و افشاي اين اسناد كه بيشتر دست داشتن بخش استخبارات پاكستان را در همكاري با القاعده و طالبان مسلح نشان میدهد ميتواند امريكا را در رسيدن به هدف اش كمك نمايد.

با اينحال هلال الدين هلال نماينده مردم در ولسي جرگه و كارشناس مسايل نظامي معتقد است، پروسه رفتن به مصالحه و نزديك شدن روابط کابل و اسلام اباد و راه اندازي جرگه مشورتي صلح همه از مسايلی بوده اند كه جامعه غرب بخصوص ايالات متحده امريكا را متوجه ساخته كه ابتكار اين همه را اسلام اباد به دست دارد و سياستی را كه اسلام در خصوص مبارزه علیه شورشيان مسلح طالب پيش گرفته سياست دو پهلو بوده است.

ازسوي ديگر اگاهان روابط بين الملل به اين عقيده اند، دولت افغانستان بايد درصورت ثابت شدن اين موضوع اقدامات جدي نمايند.

مارتين اوكرباي يكی از ژورناليستان بریتانیایی نیز درمورد افشاي اين سند مي گويد،” افشا شدن بعضي ازموضوعات محرمانه در اين گزارش براي من چندان حيران كننده نيست و من باور دارم براي بخش هاي استخباراتي جهان هم در اين خصوص چندان دلچسپي وجود ندارد چون در گذشته چنین اطلاعاتی در خصوص همكاري اي اس اي با شبكه القاعده و شورشيان طالب وجود داشته است ولی اينكه حال اين اطلاعات افشا مي گردد مي تواند امريكا و انگلستان را در تلاش بخاطر تحت فشار قراردادن اي اس اي كمك نمايد.

هفته گذشته حامد كرزي ريس جمهوركشوردريك نشست خبري گفت، افشاي اين سند بيانگر ان است كه ادعاي دولت افغانستان در چگونگی مبارزه علیه تروريزم برحق بوده و جامعه جهاني در مبارزه خود علیه تروريزم جدی تر شود.

به گفته اگاهان اموراين اظهارات كرزي تلويحا خطاب به پاكستان است كه خود را هميشه يكي از كشورهاي پيش قدم در مبارزه علیه تروريزم و القاعده عنوان مي كند ولی هیچگاه صداقت خود را در مورد این ادعایش ثابت نکرده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA