ads

بررسی مسئله “سه طلاق” در ستره محکمه هند

موضوع طلاق، به روش “سه طلاقه”، در حال حاضر در ستره محکمه هند تحت بررسی و موشکافی قرار دارد. طبق قوانین شرعی، هرگاه یک مرد سه بار کلمه طلاق را برای جدایی از همسرش تکرار نماید، خانم وی طلاق می‎شود. با این حال، اخیراً ستره محکمه هند به درخواست شماری از زنان مسلمان این مسأله را زیر بررسی قرار داده است، اما گروه‎های مذهبی اسلامی طی یک گردهمایی در اطراف ساختمان ستره محکمه، خواهان قطع گفتگوها در این مورد شده‎اند.

نویسنده: zekria
14 جوزا 1396
بررسی مسئله “سه طلاق” در ستره محکمه هند

موضوع طلاق، به روش “سه طلاقه”، در حال حاضر در ستره محکمه هند تحت بررسی و موشکافی قرار دارد. طبق قوانین شرعی، هرگاه یک مرد سه بار کلمه طلاق را برای جدایی از همسرش تکرار نماید، خانم وی طلاق می‎شود. با این حال، اخیراً ستره محکمه هند به درخواست شماری از زنان مسلمان این مسأله را زیر بررسی قرار داده است، اما گروه‎های مذهبی اسلامی طی یک گردهمایی در اطراف ساختمان ستره محکمه،  خواهان قطع گفتگوها در این مورد شده‎اند.
خانم افرین رحمان 28 ساله یکی از همین زنان است که اخیراً شوهرش وی را با گفتن “سه طلاق”، از خانه رانده است. وی می‎گوید: “شوهرم همراه خانواده‎اش، به خاطر کمی و کاستی در مقدار طویانه و جهیزیه، با من سر ناسازگاری گذاشت و بالایم سه تهمت بزرگ و جعلی را روا داشت که حتا جرئت به زبان آوردنش را هم ندارم. نخست مرا به خانه پدرم فرستاد و بعداً با دست‎خط شوهرم و امضای دو شاهد، برایم طلاق خط فرستاد.”
خانم زکیه سومن، بنیان‎گذار “جنبش زنان مسلمان هند” که وی نیز یکی از همین معترضان است، می‎گوید: “این عمل در اکثر کشورهای اسلامی منع است، زیرا قرآن کریم هرگز در مورد سه طلاق چیزی نگفته است. قرآن کریم عروسی را یک تفاهم و قرارداد اجتماعی می‎خواند که در آن هر دو جانب نسبت به همه چیز حتا قضیه طلاق حقوق مساوی دارند. ضمناً قرآن کریم در همچو حالات از زن و شوهر می‎خواهد برای دستیابی به مصالحه تلاش نمایند، حتا قبل از اتخاذ تصمیم،  یک مدت سه ماهه را غرض رسیدن به تفاهم، برای شان پیشنهاد می‎کند.”
اما عالمان دنیای اسلام روش “سه طلاق” را مطابق ارشادات قرآن کریم و دین مقدس اسلام دانسته و هر نوع بحث و تعدیل در مورد آن را غیرقابل قبول قلمداد می‎کنند. به قول آن‎ها، قبل از رسیدن به مرحله طلاق و جدایی، باید وقت کافی برای رسیدن به تفاهم در اختیار زن و شوهر گذاشته شود. محمد سلیم، یکی از اعضای بورد اسلامی که از ادامه روش “سه طلاق” دفاع می‎کند، می‎گوید: “مشکل ریشه در نفهمی‎ها دارد. اسلام در مجموع طلاق را یکی از نفرت‎انگیزترین اقدامات زندگی می‎خواند. ولی مردم مجبور هستند از این روش استفاده کنند. مثلاً شراب‎خواری در اسلام منع است، ولی شماری از مسلمانان دست به این کار می‎زنند. اما باید بگویم که این مسأله چیزی نیست که حکومت یا کدام نهاد دیگر در مورد آن اتخاذ تصمیم کند. این مشکل باید در سطوح اجتماعی حل و  فصل شود.”
حکومـت هنــد در حـال حاضــر جـانب زنانـی را گرفته است که خواهان منع روش “سهطلاقه” هستند. روی شنکر پرساد، وزیر عدلیه هند، می‎گوید: “ما براساس قانون موقف خویش را اتخاذ نموده‎ایم. در قانون اساسی هند، مرد و زن از حقوق مساوی برخوردار هستند و در مسأله طلاق هم قضیه چنین است.”
اما محمدسلیم این کار را به مثابه حمله به شعایر و آزادی‎های مذهبی دیگران تلقی کرده و می‎افزاید: “بلی، من با این حرف که همه از قوانین و شرایط مشابه برخوردار باشند موافقم، ولی مسایل مذهبی و اعتقادات شخصی چیز دیگری است و کسی نمی‎تواند ما را از این حق محروم کند.”
از جانبی هم، مسلمانان نیز در این مورد اتفاق نظر کامل ندارند. به طور مثال، شماری از آن‎ها مانند سعدیه دهلوی، نویسنده و فعال اجتماعی، طرفدار منع روش “سهطلاق” بوده و چنین می‎گوید: “آوردن اصلاحات و ریفورم در قوانین اجتماعی هرگز توسط افراد صورت‎پذیر نیست و حکومت و محاکم باید در این قسمت پیش‎قدم شوند. تطبیق قوانین همگانی، مدافع حقوق اجتماعی و مذهبی تمام مردم به شمول زنان مسلمان است.”
اما هرچه باشد مسلمانان به آن چیزی قناعت می‎کنند که در متون دینی و ارشادات دین مقدس اسلام تجلی یافته و آن را به خیر و صلاح زنان دانسته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA