ads

بازیگر نقش گم‎شده در “احوال دریا”

“احوال دریا” جدیدترین فلم داستانی است که صدام نیکو واحدی در آن نقش پسری را بازی می‎کند که سال‎ها از آغوش خانواده جدا شده و در مهاجرت به سر می‎برد. صدام قبلاً در فلم‎ها، کلیپ‎ها و برنامه‎های رادیویی تمثیل کرده است. اولین بار وی در فلم “باور” به کارگردانی میرویس رکاب در دنیای سینما وارد شد.

نویسنده: The Killid Group
20 ثور 1394
بازیگر نقش گم‎شده در “احوال دریا”

“احوال دریا” جدیدترین فلم داستانی است که صدام نیکو واحدی در آن نقش پسری را بازی می‎کند که سال‎ها از آغوش خانواده جدا شده و در مهاجرت به سر می‎برد. صدام قبلاً در فلم‎ها، کلیپ‎ها و برنامه‎های رادیویی تمثیل کرده است. اولین بار وی در فلم “باور” به کارگردانی میرویس رکاب در دنیای سینما وارد شد.
“احوال دریا” به نویسندگی و کارگردانی همایون کریم‎پور ساخته شده است که قرار بود چندی پیش به نمایش برود. از وعده‎ای که همایون کریم‎پور برای افتتاح فلم “احوال دریا” داده بود، چند ماه گذشته است.
مارینا گل‎بهاری نقش مرکزی زن و نیکو واحدی نقش مرکزی مرد را در این فلم بازی کرده‎اند. لینا علم نیز در این فلم نقش مادر را بازی می‎کند.
“احوال دریا” حکایت از داستان غم‎انگیزی دارد که هر بیننده را به گریه خواهد آورد. داستان این فلم درمورد پسری است که خانواده خود را ترک کرده و در عالم مهاجرت زندگی می‎کند، اما با گذشت زمان زیادی پدر و مادر این پسر باخبر می‎شوند که پسر شان در ایران به سر می‎برد. پدر به اصرار مادر برای یافتن پسر شان به ایران سفر می‎کند و با تلاش‎های فراوان موفق به یافتن پسرش می‎شود. اما این همه تلاش‎ها چه فایده داشت در صورتی که پسر از دیدن پدر خود ننگ دارد!
صدام که نقش پسر گم‎شده را بازی کرده است می‎گوید بازیگری کار سختی است، زیرا بازیگر باید کاملاً خود را در شرایطی قرار دهد که بتواند کرکتر نقشی را که در فلم بازی می‎کند به خوبی درک کند. اما او می‎گوید:”زندگی روزمره این امکان را برای بازیگر فراهم می‎سازد تا بتواند کرکترها را در ماحول زندگی خود بیاموزد. به طور مثال، ما روزانه با کرکترهای گوناگون برمی‎خوریم که به شغل‎های گوناگون مصروف می‎‏باشند. در صورتی که هنرمند در میان هرگونه مردم حضور داشته باشد، می‎تواند به خوبی کرکتر آن‎ها را در فلم بازی کند.”
صدام نیکو واحدی که در سریال “شیرین” نقش بازی کرده است، می‎گوید در چند فلم به عنوان دست‎یار کارگردان کار نموده و در سریال “کوچه ما” ضمن وظیفه دست‎یاری وظیفه تهیه‎کننده را نیز پیش برده است. باآنکه این هنرپیشه می‎گوید که کارگردانی بسیار کار سختی است، اماعلاقه وی نیز بیشتر به تهیه‎کنندگی و کارگردانی می‎باشد.
این هنرپیشه در برنامه‎های رادیویی نیز به عنوان تمثیل‎کننده کار کرده است. به گفته خودش، او از طفولیت تا مدت زیادی در برنامه “جهان ما آینده ما” که  از “بی‎بی‎سی” به نشر می‎رسد به عنوان ممثل وظیفه اجرا کرده است. 
واحدی به سینمای روسیه بیشتر گرایش دارد و داستان‎نویسی را از مهمترین کارهای سینمایی می‎پندارد. او می‎گوید:”فلم اگر بسیار خوب نوشته شده باشد حتی می‎تواند روی روحیه بازیگران و تماشاگرانش تأثیرات دایمی داشته باشد.” اما از نظر او، تعداد کمی از سینماگران افغان فلم‎های خوب می‎سازند و بیشتر سینماگران دارای کم‎وکاستی‎های زیادی می‎باشند.
از سویی هم، واحدی معتقد است که جوانان باید تلاش کنند فلم‎های بیشتری بسازند و بیشتر تمرین کنند تا بتوانند مهارت‎های شان را بالا برده و با تکنیک فلم‎سازی آشنا شوند. از نظر وی، در صورتی که فلم‎های افغانستان بتواند در فستیوال‎ها راه یابد و یا بیشتر مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد، در کارهای بعدی سینماگران افغان تغییرات به میان خواهد آمد.
از نظر واحدی، با آنکه سالون‎های سینما در کشور وجود دارد و یک تعداد اشخاص می‎روند و روزانه برخی فلم‎ها را تماشا می‎کنند اما فرهنگ سینما در کشور تا حال شکل نگرفته است:”مردم افغانستان تا حال نه با نام سینما آشنایی دارند و نه ارزش و اهمیت سینما را می‎دانند. کسانی که فعلاً به سینماها می‎روند، از روی آگاهی نه بلکه از روی وقت‎گذرانی است.” وی تأکید می‎کند در افغانستان نیاز به فرهنگ‎سازی است: “فلم‎‏های بی‎کیفیتی که در سینمای افغانستان نمایش داده می‎شود، نمی‎تواند فرهنگ‎سازی کند. به همین شکل آن عده کسانی که از بیکاری در سینماها به تماشای فلم می‎نشینند هم نمی‎توانند نمایندگی از مردم کنند.”
این هنرپیشه جوان می‎گوید در افغانستان سینما هنوز جا نیفتاده است، زیرا مردم نمی‎توانند با خانواده خود به سینما بروند و فلم تماشا کنند. در حالی که از نظر او سینما می‎تواند تأثیرات بسیار زیادی روی آگاهی و معلومات مردم داشته باشد.
واحدی یک فلم کوتاه هشت‎ونیم دقیقه‎ای را به نام “شما امریکایی نیستید” ساخته و این فلم وی در برلین به نمایش گذاشته شده است. داستان این فلم درمورد یک سرباز امریکایی است که در یک صحرا موتر شان انفجار می‎کند و از گروه خود جدا می‎شود. این سرباز که در بیابان سرگردان می‎گردد، به یک پسر کوچک برمی‎خورد، ولی هرچه کوشش می‎کند که خود را امریکایی معرفی کند پسر کوچک باور نمی‎کند و می‎گوید که”شما امریکایی نیستید.”

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA