ads

«بازی»، کار مشترک فلم‌سازان افغان و هند

فلم‌ سازان افغان به همکاری فلم سازان هندی اخیراً فلم جدیدی را با نام «بازی» ساخته و به بازار عرضه کردند. این فلم که به تازگی در کابل نمایش یافت، محصول مشترک یک شرکت فلم‎سازی افغان با نام «صدا و تصویر» و شرکت هندی «خان شکتی» است.

نویسنده: The Killid Group
4 اسد 1395
«بازی»، کار مشترک فلم‌سازان افغان و هند

فلم‌ سازان افغان به همکاری فلم سازان هندی اخیراً فلم جدیدی را با نام «بازی» ساخته و به بازار عرضه کردند. این فلم که به تازگی در کابل نمایش یافت، محصول مشترک یک شرکت فلم‎سازی افغان با نام «صدا و تصویر» و شرکت هندی «خان شکتی» است. فلم‌ سازان افغان به همکاری فلم سازان هندی اخیراً فلم جدیدی را با نام «بازی» ساخته و به بازار عرضه کردند. این فلم که به تازگی در کابل نمایش یافت، محصول مشترک یک شرکت فلم‎سازی افغان با نام «صدا و تصویر» و شرکت هندی «خان شکتی» است.
دایرکتری این فلم را در افغانستان فرید عظیم و در هندوستان فردی با نام اسلم خان انجام داده‎اند. فرید عظیم فلم ‎بازی را متفاوت از دیگر فلم هایش دانسته و می‎گوید: «فلم بازی برگرفته از فـرهنــگ افغانســتان و هندوستان میباشد و شاید بینندگان با دیدن این فلم بگویند که این فلم تقلید از سینمای هند است. اما این فلم تقلیدی نیست و هر شخصی میتواند از خود ابتکاراتی داشته باشد.»
غفار زلاند، رسول ایمان، اجمل ایوبی، شعیب ایوبی، تمنا جلال، سونیا سروری، وزیر کارگر، صادق منگل، نادرشاه اقبال و پرویز فیضی از بازیگران افغــان انــد که در فلــم بازی هنرنمایی کرده‎اند. بازیگران هندی که در این فلم نقش‎آفرینی کرده‎اند، مونیکا رادهی، پتول سنگ، اجیت کیشیاپ و راجیت داس میباشند. کار فلم‎برداری این فلم را در افغانستان نوراحمد احمدزی و در هندوستان شیف شکتی انجام داده‎اند. به گفته رسول ایمان، یکی از بازیگران افغان که در فلم بازی نقش‎آفرینی کرده است، این فلم 40 درصد در هندوستان و 60 درصد در افغانستان فلمبرداری شده است. سناریوی این فلم را نیز رسول ایمان نوشته و اجمل ایوبی و شعیب ایوبی پرودیوسران این فلم در افغانستان هستند.
رسـول ایمان ایــن فلـم را متـفــاوت از دیگــر فلــم هــای افغانی توصیف کرده ولی میگوید باید بینندگان فلم در مورد آن قضاوت کنند که فلم خوبی است یا خیر. اما او تصریح میکند که سازندگان این فلم تلاش کرده‎اند رضایت تماشاچیان را برآورده سازند: «یکی از دلایلی که فلم بازی به همکاری سینماگران هندی ساخته شده، این است که فلم جالب ساخته شود و توجه مخاطبان را جلب کند.»
از سوی دیگر، رسول ایمان فلم بازی را نشان دهنده نزدیکی فرهنگی میان افغانستان و هندوستان و نیز سینماگران دو کشور قلمداد میکند. او میگوید: «فلم یک ونیم ساعته بازی در حدود دو نیم سال را در برگرفته است تا در افغانستان و هندوستان تکمیل شود. این فلم همکاری نزدیک میان سینماگران هندی و افغان را نشان میدهد و قرار است این فلم در هندوستان نیز به نمایش گذاشته شود.»
تمنـا جــلال، هنــرپیشه افغــان کـــه در خیلی فلم های افغانی نقش‎آفرینی کرده است، فلم بازی را یک تجربه متفاوت از دیگر فلم هایش میداند. او نقش مرکزی یک زن را در این فلم بازی کرده و میگوید این فلم را بیشتر از دیگر فلم هایش دوست دارد.
با توجه به این که در سال های اخیر انتقادات زیاد متوجه فلم سازان افغان بوده و برخی فلم ها بینندگان کمی داشته است، اما جوان شیر حیدری، رییس اتحایه سینماگران، میگوید: «نباید زیاد منفی‎گرا باشیم، بلکه قسمت های مثبت فلم‎ها را باید بیشتر برجسته کنیم.» حیدری مردم را تشویق میکند که فلم سازان افغان را با دیدن فلم شان تشویق کنند.
در سال های اخیر، برخی از سینماگران جوان در کشور، سعی دارند فلم سازی را یکجا با فلم سازان هندی تجربه کنند. البته فلم های هندی در افغانستان تماشاگران فراوانی دارد و سینماگران افغان از این لحاظ سعی دارند مخاطبان بیشتری برای فلم های شان جلب کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA