ads

ایستگاه‌های بازرسی افراد مسلح «جان ‌احمدخان» در پروان دردسرساز شده است

شماری از باشندگان ولایت پروان از ایجاد ایستگاه‌های بازرسی افراد مسلح غیر مسوول مربوط به قومندان «جان احمد خان» شکایت دارند و مدعی اند که این ایستگاه‌ها سبب بروز مشکلات شده و شهر را وحشت‌زده کرده است.

نویسنده: abdali
7 عقرب 1396
ایستگاه‌های بازرسی افراد مسلح «جان ‌احمدخان» در پروان دردسرساز شده است

شماری از باشندگان ولایت پروان از ایجاد ایستگاه‌های بازرسی افراد مسلح غیر مسوول مربوط به قومندان «جان احمد خان» شکایت دارند و مدعی اند که این ایستگاه‌ها سبب بروز مشکلات شده و فضای شهر را وحشت‌زده کرده است.

باشندگان این ولایت می‌گویند که افراد مسلح غیر مسوول به گونه غیرقانونی دست به ایجاد کمربندهای بازرسی زده اند و به آزار و اذیت مردم می‌پردازند.

یکی از این باشندگان به کلید گفت:” ولایت پروان ناامن است، روزانه مشکلات زیاد برای مردم پیش میاید، مردم حق و ناحق کشته می‌شوند، از مردم حق گرفته می‌شود، مردم را حق و ناحق ایستاد می‌کنند. تامین امنیت کار پولیس است، پولیس باید چک‌پاینت بسازد، نه اینکه افراد مسلح غیر مسوول.”

بااین حال، جنرال محمد زمان مموزی، قومندان امنیه ولایت پروان می‌پذیرد که افراد جان احمد خان برای تامین امنیت این ولایت با پولیس همکاری می‌کنند، اما می‌گوید که ایستگاه‌های بازرسی مربوط حکومت است، نه مال شخصی «جان‌ احمدخان».

آقای مموزی به کلید گفت:” کمربند از جان احمد خان نیست، از حکومت است. این‌ها همکار پولیس هستند، کدام حکومت دیگه نیامده است، بلکه نظر به ضرورت و با مشوره بزرگان از افراد جان احمد خان برای تامین امنیت تقاضای همکاری شده است.”

به گفته او، مخالفت شماری از مردم به این اقدام قومندانی امنیه از روی رقابت‌های منطقه‌ای و تنظیمی در ولایت پروان است.

«جان احمد خان»، قومندان پیشین جهادی و مشاور کنونی ریاست اجراییه است. او یکی از افراد قدرتمند در ولایت پروان است. گفته می‌شود جان احمد خان زمانی 50 هزار فرد مسلح زیر فرمان داشت. هرچند همه آن‌ها خلع سلاح شده‌اند، اما رابطه شان با جان احمد قطع نشده‌ است. با وجود تماس‌های مکرر موفق به دریافت دیدگاه آقای جان‌احمد خان نشدیم.

بااین حال، عبدالظاهر سالنگی، عضو شورای ولایتی پروان می‌گوید که استفاده از افراد مسلح جان احمد خان در کوتاه مدت برای تامین امنیت پروان موثر خواهد بود، اما در درازمدت نگرانی وجود دارد که این نیروها مشکل‌ساز شوند.

آقای سالنگی به کلید گفت:” تلاش‌های نیروهای امنیتی برای تامین امنیت پروان مثمر واقع نشد، از همین رو تصمیم گرفته شد تا افراد معاون صاحب جان احمد خان برای تامین امنیت دست به کار شوند. در حال حاضر این کار را به خیر و صلاح مردم می دانیم؛ ولی در درازمدت تشویش داریم چون این افراد در تشکیلات دولتی تنظیم نیستند.”

این در حالیست که به گفته شماری از باشندگان پروان، امنیت  پس از این اقدام قومندانی امنیه پروان، حضور افراد مسلح غیر مسوول در سطح شهر و گشت و گذار موترهای شیشه سیاه که سبب ناامنی می‌شود، بیشتر از پیش شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA