ads

اهمیت منطقه و شرایط آن برای روسیه

نشست سوچی در جمهوری فدراتیف روسیه که قرار است امروز دایر شود و دران سران پاکستان ، افغانستان، تاجکستان و روسیه شرکت کنند، توجۀ خاص رسانه هارا به خود جلب کرده و درین مورد بحث های زیادی سر زبانهاست.  

نویسنده: The Killid Group
27 اسد 1389
اهمیت منطقه و شرایط آن برای روسیه

نشست سوچی در جمهوری فدراتیف روسیه که قرار است امروز دایر شود و دران سران پاکستان ، افغانستان، تاجکستان و روسیه شرکت کنند، توجۀ خاص رسانه هارا به خود جلب کرده و درین مورد بحث های زیادی سر زبانهاست.

این نشست به دنبال نشست سال گذشتۀ این سران دایر می گردد که در شهر دوشنبه ، پایتخت تاجکستان دایر گردید.

شرکت روسیه درین نشست که بدنبال ایالات متحدۀ امریکا بزرگترین قدرت هستوی و غیر هستوی دنیاست، بسیار مهم میباشد و اساساً به این خاطر این کنفرانس مهم جلوه میکند. با اینکه روسیه از مدتها در معادلات جهانی با ایالات متحدۀ امریکا هم نظری داشته، اما گاه گاهی انتقادات تندی از سیاست های امریکا در افغانستان نموده است.

مسئلۀ افغانستان در کنار اینکه بعد از یازده سبتمبر به یک غایلۀ جهانی مبدل شد، یک مسئلۀ مهم منطقوی هم شد.

امروز تضاد ها و کشمکش های که در میان کشور ها منطقه وجود دارد، انعکاس خود را به نحوی در افغانستان می یابد.

در صورتی میان ایران و عربستان تضاد اوج میگیرد، گلوله های این ضدیت در افغانستان آتش میشود، هند و پاکستان رقابت شان را در افغانستان پیش برده و صدای انفجار آن در افغانستان شنیده می شود.

همچنان اختلاف میان ایران و پاکستان انعکاسش را در افغانستان می یابد. بسیاری به این باورند که این تضاد ها و اختلافات منطقوی در مورد افغانستان زننده تر از تضاد های بین المللی می باشد.

روسها که در مسئلۀ افغانستان  هم یک قدرت منطقوی و هم یک فاکتور مهم  جهانی  به حساب می آیند و به این خاطر بسیاری از کشور های جهان چشم به او دوخته و میبینند که بالاخره این قدرت منطقوی و جهانی در افغانستان دست به چه کار هایی خواهد زد.

روسها در مورد افغانستان دو مشکل اساسی  دارند که یکی موادمخدرو دیگری افراطی گرایی  دینی  است. این دو زخم  خونچکان از چند سال به این سو پیوسته روسها را آزار می دهند و انتظار دارند که نیرو های غربی حاضر در افغانستان هردو را مهار سازند.

اما این کشور اخیراً ازین بابت به شدت ناراضی بوده، نمایندۀ روسیه در پیمان ناتو گفت که امریکایی ها با عدم کنترول مواد مخدر در افغانستان ، روسیه رادر جنگ خطرناکی فرو برده و اکنون درین کشور 16 ملیون نفر معتاد به مواد مخدر اند، این مقام روسی در ضمن گفت که امریکا به خاطر جلوگیری از مصاب جوانان امریکایی، بر مواد مخدر کوستاریکا قید های بسیاری زده و مرز هایش را شدیداً کنترول میکند، در حالیکه در افغانستان که جوانان روسی را مواد مخدر هدف قرار میدهد ، هیچگونه اقدامی نه تنها نمیکند که مشوق نیز میباشد.

همچنان یکسال قبل که نیرو های طالب قادربه عبور از هندوکش شده و شمال کشورما را نا آرام کردند و تبلیغاتی به راه افتاد که گویا هلیکوپتر های خاصی این نیرو ها را به شمال افغانستان انتقال میدهند، لذا روسها با عصبیت خاصی اعلان کردند که بالاخره امریکایی ها در افغانستان چه میکنند.

روسها از آمدن طالبان به شمال افغانستان بسیار حساس اند، زیرا هرچه طالبان به آسیای میانه نزدیکتر میشوند به همان اندازه  روسها در اضطراب فرو میروند ، چون 50 ملیون ساکنان آسیای میانه جزئی از منافع درازمدت روسیه درین منطقه میباشند و خود ازناحیۀ چچین  که دران گروه های بنیاد گرا برای جدایی و تشکیل یک حکومت طالبی مبارزه میکنند، تشویش دارد.

اینک روسها با این تشویش ها مهماندار کنفرانس سوچی شده اند که مطمئناً این مسایل  را با سران پاکستان مطرح خواهد کرد. زیرا درین نشست روسها بیشتر با پاکستانی ها حرف های خواهند داشت.

چون آنان از سالهای تجاوز شوروی به افغانستان، پاکستان را خوب میشناسند و کاراستخبارت پاکستان را درین منطقه خوب میدانند. روسها درین جلسه تمام تشویش های شان را مطرح خواهند کرد و تاجکستان نیز که یکی از گذرگاه های مهم مواد مخدر به روسیه و اروپا در شمال افغانستان میباشد، ازین بابت اظهار نارضایتی خواهد کرد و از  دولت افغانستان خواهد خواست تا درین زمینه گام های موثری بردارد.

پاکستان بر طبق روال دایمی از مبارزه اش بر ضد تروریزم و کوشش های اخیر اردوی پاکستان نام خواهد برد و درین مسیر همکاری روسیه را نیز خواهد خواست.

این نشست در عمل چیزی به دست نخواهد داد و همچنان که سیمبولیک بر گذار میشود، نتایج آن هم در حد همان سیبولیک باقی خواهد ماند، اما روسها با چنین جلساتی میخواهند بار دیگر خود را در اذهان منطقه مطرح سازند و رهبران آن فکر میکنند که در درازمدت چنین نشست هایی به نفع آن خواهد بود، چون به این اعتقاد اند که امریکایی ها نیز  در دراز مدت در افغانستان نخواهند ماند و بار دیگر ستارۀ روسیه درین منطقه عروج خواهد کرد و نقش مهمی به او سپرده خواهد شد، لذا به چنین جلساتی توجه خاصی مبذول میدارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA