ads

انتقاد از عدم حمایت حکومت افغانستان از قطعنامه سازمان ملل در مورد مصوونیت خبرنگاران

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان با وجود تعهد بر حمایت از آزادی بیان و مصوونیت خبرنگاران، از پیشنویس قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد در این زمینه حمایت نکرده است.

نویسنده: abdali
22 قوس 1396
انتقاد از عدم حمایت حکومت افغانستان از قطعنامه سازمان ملل در مورد مصوونیت خبرنگاران

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان با وجود تعهد بر حمایت از آزادی بیان و مصوونیت خبرنگاران، از پیشنویس قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد در این زمینه حمایت نکرده است.

احمد قریشی، رئیس مرکز خبرنگاران افغانستان گفت:” انتظار می‌رفت در سال جاری با توجه به تاکید رهبران حکومت افغانستان مبنی بر حمایت از خبرنگاران و آزادی بیان، افغانستان تعهد خود را در این زمینه در سطح بین المللی نشان دهد؛ اما متاسفانه با وجود درخواست رسمی و تاکید بر اهمیت موضوع، حکومت افغانستان از این قطعنامه پشتیبانی نکرد که مایه نگرانی جدی ما می‌باشد.”

مرکز خبرنگاران می‌گوید که ۸۸ کشور از جمله مکسیکو که از جمله بد‌ترین کشورهای برای کار خبرنگاری شناخته می‌شود، از این قطعنامه حمایت کرده است اما افغانستان، با وجود تعهدات پی در پی، نخواسته است ازاین قطعنامه حمایت کند.

در اعلامیه این مرکز آمده است که محمود صیقل، نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد تا اکنون حاضر نشده است در این زمینه صحبت کند.

رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که مقام‌های حکومت افغانستان باید در این زمینه پاسخ گو باشند و واضح سازند که چرا با وصف اینکه همواره از تعهدشان در زمینه تامین امنیت و مصوونیت خبرنگاران و پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران سخن می‌زنند، اما در سطح بین المللی در راستای این تعهد اقدام نمی کنند.

یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد از سال ۱۳۷۳ هجری خورشیدی تا سال ۱۳۹۶، ۷۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند که ۱۴ تن آن زنان هستند و افزون بر این در این مدت دو خبرنگار افغان نیز در پاکستان کشته شده‌اند.

در مجموع، ۵۷ تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای کشته شده شهروندان افغانستان هستند که بیشتر آنان در جریان کار جان خود را از دست داده‌اند اما متاسفانه به اکثریت قریب به اتفاق این دوسیه‌ها رسیدگی نشده است و عاملان آن از مجازات معاف بوده‌اند.

با در نظرداشت این وضعیت، مرکز خبرنگاران افغانستان در اقدامی مشترک با سازمان بین المللی «آرتیکل ۱۹» در نامه‌ای سرگشاده از حکومت افغانستان خواست تا از این پیشنویس قعطنامه سازمان ملل متحد حمایت کند.

این نامه ۲۱ عقرب سال جاری( ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷)خطاب به صلاح الدین ربانی سرپرست وزارت خارجه و محمود صیقل نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد فرستاده شد.

این قطعنامه کشورهای عضو را ملزم می کند برای تامین امنیت و مصوونیت خبرنگاران اقدام کنند و به معافیت از جرایم در این زمینه پایان دهند، حمایت کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA