ads

انتقاد از رهایی افراد متهم به فساد از زندان بامیان

آگاهان امور حقوقی از رهایی کارمندان متهم به فساد ریاست معارف بامیان از زندان، انتقاد نموده و صدور حکم رهایی این افراد از سوی محکمه استیناف این ولایت را خلاف قانون می‎دانند. محکمه استیناف ولایت بامیان، چندی پیش، حکم رهایی نزدیک به ده کارمند ریاست معارف این ولایت را که متهم به فساد گسترده مالی بودند، صادر کرد

نویسنده: zekria
16 سنبله 1395
انتقاد از رهایی افراد متهم به فساد از زندان بامیان

آگاهان امور حقوقی از رهایی کارمندان متهم به فساد ریاست معارف بامیان از زندان، انتقاد نموده و صدور حکم رهایی این افراد از سوی محکمه استیناف این ولایت را خلاف قانون می‎دانند. محکمه استیناف ولایت بامیان، چندی پیش، حکم رهایی نزدیک به ده کارمند ریاست معارف این ولایت را که متهم به فساد گسترده مالی بودند، صادر کرد.
حدود یک سال پیش، لوی څارنوالی از حیف و میل 90 ملیون افغانی در ریاست معارف بامیان، پرده برداشت و دوسیه 12 کارمند بلندپایه این اداره را برای تحقیق و بررسی به محکمه ابتدائیه فرستاد. اما بعد از تحقیق، محکمه ابتدائیه ولایت بامیان، این 12 تن، به شمول دو رییس پیشین معارف بامیان، را به ترتیب به 15روز تا 6 سال زندان و همچنان 7 تن از این کارمندان را به جریمه نقدی از 20 هزار تا ده ملیون افغانی محکوم کرد.
شماری از اعضای انجمن وکلای مدافع بامیان، حکم محکمه استیناف این ولایت را دچار نواقص می‎دانند و می‎گویند در نشست اخیر این محکمه، حکم بدون حضور وکلای مدافع ابلاغ شده است. محمد میرزایی، از وکلای مدافع بامیان، می‎گوید: «قانون همچو اجازه‎ای را برای محکمه استیناف نمی‎دهد که همزمان دو فقره را دلیل بطلان حکم محکمه ابتدائیه ارایه کند. در عین حال باید موارد بطلان در قرار محکمه استیناف مشخص ذکر شود که این موارد در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر، محکمه استیناف دو فقره را همزمان ذکر می‎کند که یکی حکم محکمه ابتدائیه را باطل می‎کشد و دیگری قرار تحقیقاتی را ارایه می‎دهد، که قانون این اجازه را به محکمه استیناف نمی‎دهد.» از سویی هم، مسوولان محکمه استیناف بامیان می‎گویند در پیوند به رهایی افراد متهم به فساد مالی از زندان، فرجام‎خواهی می‎کنند. خـالــداحمد اوریا، رییس محکمه استیناف بامیان، می‎گوید که این محکمه از صلاحیت‎هایش استفاده کرده و قرار را بر باطل کردن حکم محکمه ابتدائیه صادر کرده است. وی افزود: «محکمه استیناف بامیان که با استفاده از صلاحیت‎هایش برای باطل کردن قرار محکمه ابتدائیه حکم صادر کرده است، در این رابطه حق فرجام‎خواهی را به خود محفوظ می‎داند و موضوع را به ستره محکمه محول می‎کند.»
محکمه استیناف ولایت بامیان بعد از سه ماه، حکم محکمه ابتدائیه را باطل اعلام کرده و تمام ایــن افــراد را با قیـــد ضمـانت از حـبـس رهــــا کــرده است. محمد صادق فیاض، رییس محکمه استیناف بامیان، به کلید گفت به خاطر خلا در تحقیق دوسیه، این متهمان را تا تکمیل شدن دوباره دوسیه، با قید ضمانت از زندان آزاد کرده است. وی می‎گوید که محکمه ابتــدائیــه بامیان به گونه درست تحقیقات شان را انجام نداده‎اند و به همین دلیل محکمه استیناف ایــن حکم را صادر کرده است. وی افزود: «وقتی که دوســیه به صورت کامل تحقیق نشود، هیچ‎گاه محــکمه بر اساس ابهام، حکم کرده نمـی‎تــواند، در حــالی که این دوسیه به شکل ناقص به محکمه تحویل داده شده بود. محکمه حکم برائت این‎ها را صادر نکرده است، بلکه دوسیه دوباره برای تحقیقات مجدد به څارنوالی فرستاده شده است.»
در دو سال اخیر، اداره محلی بامیان همواره از مبارزه جدی با فساد اداری در این ولایت سخن گفته است و در ایــن مــدت، نــزدیـک به 30 تن از کارمندان بلندرتبه اداره‎های مختلف را به ظن دست داشتن به فساد و غفلت وظیفوی برکنار و یا هم به ارگان‎های عدلی و قضایی معرفی کرده است. با این حال، مقام‎های اداره محلی بامیان، حکم اخیر محکمه استیناف این ولایت مبنی بر بطلان حکم محکمه ابتدائیه را تأسف‎آور می‎خوانند. محمدطاهر زهیر، والی بامیان، می‎گوید بعد از رهایی متهمان از زندان که شامل دو رییس سابق معارف، سه آمر معارف و چندین مدیر هستند، شمار زیادی از باشندگان این ولایت با مراجعه به اداره محلی اظهار نگرانی کردند. والی بامیان درباره حکم اخیر محکمه استیناف بامیان به کلید گفت: «ما دست مفسدان را کوتاه کردیم؛ ما با مفسدان مبارزه کردیم؛ بدون هیچ‎گونه هراس، اما توقع ما جداً همین است که در قسمت آنان باید عدالت تأمین شود. انتظار و توقع شهروندان هم همین است که قانون باید تطبیق و عدالت تأمین شود.»
از جــانـب دیـگــر، در حــدود شــش مــاه پیـش، محمدطاهر عطایی رییس زراعت و مالداری ولایت بامیان، به ظـن اختـلاس و فســاد اداری از سوی ریاست امنیـت ملی این ولایت بازداشت و راهی زندان شد. امــا گفته می‎شود که این فرد دوسیه‎اش را از بامیان به ولایت‎های کابل و پروان انتقال داده و معلوم نیست که در باره او چه فیصله‎ای صورت خواهد گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA