ads

انتخابات و مسیر دشوار آینده

نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست‏ جمهوری در حالی اعلام شد که مردم بی‎صبرانه منتظر زنگ پایان این پروسه بودند، ولی با اعلام نتیجه، تنش‎های تازه‎ای خلق شد و فاز پراضطراب دیگری در این خصوص باز گردید.

نویسنده: The Killid Group
25 سرطان 1393
انتخابات و مسیر دشوار آینده

نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست ‏جمهوری در حالی اعلام شد که مردم بی‎صبرانه منتظر زنگ پایان این پروسه بودند، ولی با اعلام نتیجه، تنش‎های تازه‎ای خلق شد و فاز پراضطراب دیگری در این خصوص باز گردید. هفته گذشته (16 سرطان) پس از چهار ساعت تأخیر، نتیجه ابتدایی انتخابات اعلام شد که بر اساس آن مجموع آرای اشرف‌غنی احمدزی، چهارملیون و 485 هزار و 888 رأی (56.44 درصد) و مجموع آرای عبدالله عبدالله، سه‏ ملیون و 461 هزار و 639 رأی (43.54 درصد) می‌باشد. نتیجه ابتدایی انتخابات با میزان بیشتر از هشت ملیون شرکت‏ کننده در حالی اعلام شد که تیم اصلاحات و همگرایی این نتیجه را مردود و نامشروع خوانده و غیرقابل قبول بیان داشت. مجیب ‏الرحمان رحیمی، سخنگوی این تیم، خواهان تأخیر اعلام نتایج انتخابات تا شفافیت کامل آرا شده و این نتیجه را حاصل تبانی‎ مثلث ارگ، کمسیون مستقل انتخابات و تیم تحول و تداوم شمرد. این تیم همواره هشدار داده است در صورت عدم شفافیت، با مراجعه به مردم به مبارزه مدنی‏شان در برابر این نتیجه ادامه خواهند داد.
این در حالی است که ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف‏غنی احمدزی، روی بررسی و بازشماری آرای هفت‏هزار محل رأی‌دهی توافق کردند. این توافق پس از ساعت‏ها گفتگو میان نمایندگانی از هر دو ستاد انتخاباتی حاصل شده است.

هشدار تیم اصلاحات و همگرایی
اعلام نتیجه ابتدایی اما پایان انتظار نشد، بلکه نگرانی‏ها را بیشتر ساخت. تنها ساعاتی پس از اعلام نتیجه، در حالی که هواداران تیم تحول و تداوم، پیروزی‏شان را جشن گرفتند، طرفداران تیم اصلاحات و همگرایی دست به اعتراض زده و با راه ‏اندازی تظاهرات‎ و فیرهای هوایی، اعتراض‏ شان به این نتیجه را نشان دادند. این واکنش‌ها به رغم آن صورت گرفت که کمسیون مستقل انتخابات، این مرحله را به هیچ وجه به معنای پیروزی یکی از دو نامزد ندانسته و هر گونه تغییر را در نتایج نهایی و پس از بررسی و تفتیش آرا قابل تصور دانست. با این حال، تیم اصلاحات و همگرایی به همین اندازه هم اکتفا نکرده و در (17 سرطان) گردهمایی اعتراض‏آمیزی در خیمه لویه جرگه نیز برگزار نمود که هواداران این تیم با ابراز احساسات شدید و برآشفتگی تمام نسبت به این نتیجه اعتراض کردند. پایین کشیدن عکس رییس‏ جمهورکرزی از جایگاه اصلی و جایگزین کردن تصویر عبدالله عبدالله، اصرار بر اعلام دولت موازی به رهبری عبدالله عبدالله و فریادهای آمیخته با انزجار از تقلب و مرگ بر تیم رقیب، فریادهایی بود که نگرانی‎ها را در میان شهروندان بیشتر ساخت.
عبدالله عبدالله در این گردهمایی نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‏ جمهوری را “کودتا علیه آرای پاک مردم” خواند و گفت که نهادهای انتخاباتی مشروعیتی در نزد او و تیمش ندارند. وی هرچند نارضایتی قلبی خود را با پایین کشیدن عکس آقای کرزی اعلام کرد، ولی ارگ ریاست ‏جمهوری را جزئی از طراحان تقلب نام برد و افزود: “مثلث ارگ ریاست‏ جمهوری، کمسیون انتخابات و یک تیم انتخاباتی (تحول و تداوم) تصمیم گرفتند که نتیجه تقلب را اعلام کنند. من به ملت بااراده، باغیرت و باشهامت و ملت آزادی‏دوست و حق‏پرست و عدالت‏پرست افغانستان اطمینان می‎دهم که نتیجه تقلب را نمی‎پذیریم.” این نامزد معترض تأکید کرد: “حکومتی که به رأی پاک مردم افغانستان آمده پا برجای می‌ماند. این خواست مردم افغانستان است. مردم می‎خواهند و در انتظار بودند و هستند که ما حکومت خود را اعلام کنیم.”
وی تصریح کرد: “با جان کری وزیر امور خارجه و بارک اوباما، رییس‏ جمهور امریکا گفتگوی تلیفونی داشتم. کری گفته که روز جمعه می‌آید و در مورد جداسازی آرای پاک و ناپاک صحبت خواهد کرد. کری قول داده در مقابله با تقلب و برای افشای تقلب در کنار مردم افغانستان باشد. امریکا هم خواهان جدا شدن آرای تقلبی از آرای پاک در انتخابات افغانستان است. مردم از من انتظار دارند که حکومت خود را اعلام کنم و من نیز حکومت را اعلام خواهم کرد، اما از هواداران خود می‌خواهم که به من برای اعلام حکومت چند روز دیگر وقت بدهند.”
وی در ادامه سخنان خود گفت که تیم انتخاباتی‌اش آخرین تلاش‌های خود را برای جداسازی “اوراق پاک از ناپاک” به خرج داده است.

هشدار کاخ سفید و اطمینان احمدزی
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، در همین روز (17 سرطان) هشدار داد که هر گونه تلاشی برای به دست گرفتن قدرت در افغانستان از راه‎های فراقانونی باعث قطع کمک‎های بین‎المللی به این کشور می‎شود. کری در بیانیه ‏ای یادآور شد: “گزارش‎هایی از اعتراضات در افغانستان و پیشنهادهایی مبنی بر تشکیل دولت موازی به دست من رسیده است. امریکا انتظار دارد نهادهای انتخاباتی همه اتهامات منطقی مرتبط با تقلب را به خوبی بررسی و بازنگری کنند.”
مقامات امریکایی پس از اعلام نتیجه سعی بر آرام کردن اوضاع داشتند و از هر راهی برای این کار استفاده کردند. جیمز دابینز، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان و پاکستان، حضور جان کری را در افغانستان مؤثر خواند، ولی تأکید کرد که آقای کری برای همیشه در افغانستان نخواهد ماند، لذا تلاش دو جانب برای رسیدن به نتیجه قابل قبول، اولویت مهم و مورد نیاز افغانستان است.
سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد نیز گفت که هنوز زود است هر کدام از نامزدان در افغانستان اعلام پیروزی کنند. استفان دوژاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد، گفت: “دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است یادداشتی درباره نتایج اولیه دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری دریافت کرده است.این نتایج نهایی نیست و می‎تواند تغییر کند و هنوز زود است هر کدام از نامزدان اعلام پیروزی کنند.”
وی گفت که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد، نهادهای انتخاباتی را ترغیب می‎کند با نشان دادن حداکثر بی‏طرفی و شفافیت و مسوولیت‏پذیری به صورت کامل به وظیفه خود عمل کنند. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد همچنین از این نهادها خواست در چهارچوب وظایف خود برای بررسی بیشتر در زمان مقرر عمل کنند. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد همچنان از نامزدان تقاضا کرده است که خویشتن‏داری نشان دهند و همه اقدامات لازم را برای کنترول هواداران‏شان در پیش گیرند و آن‏ها را از اقداماتی که می‎تواند منجر به ناآرامی مدنی شود، بازدارند.
در این میان، موضع ارگ ریاست‏جمهوری و تیم رقیب عبدالله نیز با نرمش همراه است. دفتر ریاست‏جمهوری با انتشار اعلامیه‎ای از کمسیون‎های انتخاباتی خواست در قبال انجام وظایف‏شان مسوولانه عمل کنند. رییس‏جمهور، اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات کشور را گام دیگری در راه تکمیل روند انتخابات دانست و گفت که پیروز انتخابات زمانی مشخص خواهد شد که نتایج نهایی بعد از رسیدگی به شکایات و جدا شدن آرای درست از نادرست، اعلام شود. دفتر ریاست‏جمهوری، یک روز پس از اعلام نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری که بر اساس آن اشرف‏غنی احمدزی با 56.44 درصد آرا پیشتاز این دور اعلام شد، گفت که کمسیون‎های مستقل انتخاباتی وظیفه دارند با شفافیت تمام و درک مسوولیت تاریخی خویش، تفکیک آرا را به انجام برسانند.
در این اعلامیه همچنین با قدردانی از مشارکت گسترده مردم در دو دور انتخابات ریاست‏ جمهوری، آمده است که مردم افغانستان یک‎بار دیگر تعهد خویش را نسبت به تقویت دموکراسی و تثبیت حاکمیت ملی به نمایش گذاشتند. دفتر ریاست‏ جمهوری ابراز اطمینان کرده است که دو نامزد در راستای منافع افغانستان راه تفاهم را در پیش خواهند گرفت.

اما اشرف ‏غنی احمدزی با بیان این که به پاکی و شفافیت آرای خود مطمئن است، تصریح کرد به تأمین و حفظ شفافیت و مشروعیت پروسه و نتایج آن باور دارد و به تعهد خود در این زمینه تا پایان روند، پای‏بند می‏باشد. وی همچنان گفت که اتهام وارد شده از سوی تیم رقیب خود را در مورد مخالفت با شفاف‏ سازی روند انتخابات به شدت رد می‏کند.
این نامزد ریاست‏ جمهوری افزود که قبل از این از تفتیش یک‏هزار و 930 محل رأی‏دهی که شامل بیشتر از یک ملیون رأی از جمله 800 هزار رأی تیم تحول و تداوم می‏شود، استقبال کرده و اکنون نیز با بازبینی و بازشماری آرای هفت‏هزار و صد محل دیگر در سراسر کشور موافق می‏باشد.
احمدزی گفت که از کمسیون شکایات انتخاباتی می‏خواهد که آرای این تعداد محل جدید را که شامل حدود سه ملیون رأی و مربوط به هر دو تیم می‏شود، مورد بازبینی و شمارش مجدد قرار دهد. رهبر تیم تحول و تداوم، بازبینی این تعداد آراء را در افغانستان و دنیا بی ‏سابقه خواند و گفت از حضور ناظران ملی و بین  ‏المللی برای شفافیت بیشتر روند انتخابات استقبال می‏کند. اشرف‏غنی احمدزی ضمن اینکه هر گونه میکانیزم شفاف‏ساز را یکی از راه‎های حل موضوع پرتنش انتخابات خواند، ابراز امیدواری نمود که کار به ایجاد دولت موازی نخواهد کشید. وی سران سیاسی را در قبال ملت مسوول دانست و پیدا کردن راه حل را وظیفه آنان به حساب آورد.

آرزوی مردم
کارشناسان در حالی که هشدارهای نامزدان را زنگ خطر جدی به حساب آورده و احتمال رفتن به بحران را جدی می‎دانند، از نامزدان می‎خواهند به انتظارات و آرزوهای قاطبه مردم و ملت افغانستان احترام بگذارند. عبدالحمید مبارز، کارشناس مسایل سیاسی، گردهمایی هواداران آقای عبدالله را زنگ خطری برای افغانستان دانسته و از نهادهای مرتبط می‎خواهد تا این واکنش را مد نظر قرار دهند. ولی عبدالغفور لیوال، رییس مرکز مطالعات منطقوی، از نامزدان می‎خواهد تا آرزوی مردم افغانستان را مد نظر قرار دهند و قطعاً مردم یک دولت مقتدر و افغانستان واحد می‎خواند، نه دولت موازی و درگیری‎های بی‏پایان.
به هرحال، گذشت بیش از 30 سال تنش، ناامنی و آثار منفی و مخرب آن، می‎بایست این بازخورد را داشته باشد که جریانات سیاسی چنان پخته و واقع‎گرا با مسایل مرتبط با امنیت ملی و تأثیرگذار بر آینده کشور برخورد نمایند که جلو هرگونه سوء استفاده قدرت‎های خارجی و مغرضان داخلی را سد نموده و پیام روشن و محکم مبنی بر «وحدت درعین کثرت» را در اذهان آن‏ها متبلور سازند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA