ads

انتخابات موفق پارلمانی در تیمور شرقی

هفتهء گذشته ساکنین جزیرهء یا کشور کوچک (تیمور شرقی) برای انتخاب نمایندگان خویش در پارلمان به پای صندوق های رای دهی رفتند.

نویسنده: zekria
14 اسد 1396
انتخابات موفق پارلمانی در تیمور شرقی

هفتهء گذشته ساکنین جزیرهء یا کشور کوچک (تیمور شرقی) برای انتخاب نمایندگان خویش در پارلمان به پای صندوق های رای دهی رفتند.
شرکت در انتخابات پارلمانی برای مردم این سرزمین به معنی تمثیل خود ارادیت بوده، از آن به صفت یک روز تاریخی استقبال کردند. بعد از آنکه تیمور شرقی در سال 1999 استقلال خود را کسب نمود، این نخستین انتخاباتی است که بدون کمک و مساعدت ملل متحد و کشور های خارجی در این کشور برگذار می گردد.
تیودوسیا داس رایس، گزارشگر صدای آسیا با شماری از رای دهندان صحبت و گزارش زیر را تهیه کرده است: روز شنبه 22 جولای 2017، مردم تیمور شرقی در انتخابات پارلمانی شرکت و برای انتخاب نماینده های خویش در پارلمان کشور شان به پای صندوق های رای رفتند. تیودوسیا داس رایس، گزارشگر صدای آسیا می گوید، با گروپی از رای دهندگان که به طرف صندوق ها روان بودند، هم صحبت شده در مورد احساس شان پرسیدم.
یک تن از ایشان گفت: “به صفت یک زن و یک باشنده تیمور شرقی امروز لحظه بزرگی در زندگی من محسوب می شود. زیرا فرصت آنرا داریم که رای بدهیم و این رای من آینده کشورم را رقم می زند.”
شماری دیگر می گفتند که ما به دیموکراسی جوان و تازه ایجاد شده در کشور خویش افتخار می کنیم. 18سال قبل، تیمور شرقی استقلال خویش را از نزد رژیم نظامی اندونیزیا بدست آورد.
یکی دیگر از رای دهندگان لب به سخن گشوده احساس خویش را در مورد چنین بیان داشت: “من از مشاهده فضای دیموکراسی در تیمور شرقی خیلی خوشحال و راضی هستم، زیرا فرصت آن را پیدا می کنم از طریق انتخابات در سرنوشت سیاسی کشور و مردم خویش سهم داشته باشم. حکومت جدید باید نگرانی و خواسته های مردم را در الولویت کاری خویش قرار دهد.”
76 فیصد مردم در این انتخابات شرک ورزیدند که البته از جمله 20 فیصد آنها را کسانی تشکیل می داد که برای نخستین بار به پای صندوق های رای می شتافتند، خصوصا نسل جوان.
یک هیات ناظر از اتحادیه اروپا نیز حضور داشت که کیفیت و میزان مراعات اصول را بررسی و چک می کردند. خانم “ایزاسکم بیلباوو برندیکا” از اسپانیا و رئیس هیت مذکور، ضمن اظهار تبریک به مردم تیمور شرقی برا داشتن چنین انتخابات سالم و آرام، گفت: “بررسی و نظارت های ما، گویای برگزاری یک انتخابات شفاف و قانونی و قابل قبول در تیمور شرقی است. کار سایت های رای دهی، از همان آغاز شفاف، جامع و ایده آل بود. از همین سبب نتایج حاصله از رای دهی درست بوده و مشروعیت کامل برخوردار خواهد بود.”
مردم تیمور شرقی در این رای گیری به نفع نمایندگان دو حزب قوی و بزرگ کشور شان که متشکل از رهبران مقاومت هستند، رای دادند.
البته آنها نیز با تفاوت خیلی کم، چوکی ها را مساویانه تقسیم کردند.
یکی از این احزاب، حزب “جبهه انقلابی برای استقلال” است که در جریان سال های اشغال، به صورت بی امان در مقابل متجاوزین مبارزه نموده است. این حزب با کسب 23 چوکی پارلمانی در جایگاه نخست قرار دارد، اما برای کسب اکثریت و تشکیل حکومت، باید با احزاب دیگر به موافقه برسد.
جریان دومی “حزب کانگرس ملی برای اعمار مجدد تیمور شرقی” است که رهبر آن “ژونانا گوسماو” رئیس جمهور سابق و ستاره مقاومت می باشد و 22 چوکی پارلمان ر بدست آورده است.
آقای “کامیلو المیدا” استاد پوهنتون ملی تیمور شرقی و یکی از ناظرین انتخاباتی که فکر می کند هر دو حزب روی ایجاد یک حکومت مشترک به موافقه خواهند رسید، می گوید: “هر دو حزب بزرگ از یکدیگر حمایت می کنند. این چیزی است که آنها در جریان انتخابات ریاست جمهوری در 4 ماه قبل نیز به نمایش گذاشته اند. به این معنی که هم حزب کانگرس ملی و جبهه انقلابی متفقانه از آقای “فرانچسکو گوتریس لوو – اوولوو” حمایت نمودند تا به مقام ریاست جمهوری برسد. لبته علت این اتحاد هم توافق نظر و هدف مشترک هر دو حزب است که می خواهند کشور خویش را به سوی ترقی رهنمون شده مردم خویش را از فقر و تنگدستی نجات بخشند.”
نیمی از جمعیت 1.2 ملیون نفری تیمور شرقی در فقر و تنگدستی به سر می برند. مسایل اقتصادی، گسترش فساد، ناکامی حکومت برای مدیریت نا درست منابع نفتی و عدم ایجاد شغل در این صنعت، بطی بودن روند انکشاف و ترقی، شعار های اصلی انتخاباتی کاندیدان را تشکیل می داد.
آقای “کامیلو المیدا که نقش احزاب کوچک را نیز در انتخابات پر رنگ می داند، می افزاید: “موقعیت جانب مخالف که متشکل از سه حزب کوچکتر است نیز در پارلمان جدید خیلی قوی و پر فروغ خواهد بود. زیرا آنها نیز شمار زیادی از چوکی های پارلمان را به خود اختصاص داده اند. حتی اگر چوکی های زیادی را هم نصیب نمی شدند، جایگاه آنها به نمایندگی از نسل جوان قابل توجه خواهد بود.”
در همین حال، آقای “جوسی راموس هورتا” رئیس جمهور سابق تیمور شرقی و برنده جایزه ادبی نوبل از مردم خواسته است، نتایج انتخابات و تصمیم رای دهندگان را بپذیرند. موصوف می گوید: “ما باید صلح و ثبات کشور را از طریق پذیرش رای هموطنان مان تحکیم بخشیم، در غیر آن دیموکراسی از دست مان خواهد رفت. از همین سبب از تمام طرفداران احزاب تقاضا می کنم نتایج انتخابات، چی برد، چی باخت، هر دو را قبول کنند.”
بهرصورت، یک انتخابات شفاف، نتیجه قابل قبول و سعادت مردم را در پی دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA