ads

اميد تازهء زارعين بلخ از محصول زعفران

زعفران بلخ درجهان بي نظير بوده و هرکیلو گرام آن تا 4 هزاردالر آمریکایی به فروش می رسد.  

نویسنده: The Killid Group
30 اسد 1389

زعفران بلخ درجهان بي نظير بوده و هرکیلو گرام آن تا 4 هزاردالر آمریکایی به فروش می رسد.

مردم و مقامات ولایت بلخ از افزایش کشت و ایجاد بازار فروش برای محصولات زعفران درین ولایت خرسند به نظر میرسند.

سید محمد هاشمی رئیس اتحادیه زعفران کاران افغانستان و رئیس شرکت تجارتی دهکده سبز،  در این باره می گوید:” قبلاً بازار فروش محصولات زعفران وجود نداشت اما اکنون اين اتحادیه با کمپنی آمریکايی قرارداد وآماده است تا زعفران دهاقين را به قيمت مناسب خريداري نمايد.”

وي علاوه می  کند که زعفران بلخ از لحاظ کفیت بلند ترین زعفران درجهان می باشد وهم اکنون خریداران زیادی از كشورهاي غربي منتظر محصولات زعفران بلخ می باشند.

کاتب شمس رئیس زراعت و مالداری ولایت بلخ با تایید گفته های هاشمی می گوید که امسال حدوداً 50 جریب زمین زیرکشت زعفران رفته است و درسال آینده نیزاین رقم افزایش چند برابر خواهد داشت.

او می گوید:” که تعدادی زیادی از زارعین به ریاست زراعت مراجعه نموده اند و این ریاست همراه با اتحادیه زعفران کاران بلخ آماده اند تا درماه اسد؛ پیاز و سایر ضروریات اين محصول را دراختيار زارعين قراردهند.

هاشمی می گوید :” زعفران ولایت بلخ درنمایشگاه ها و لابراتوارهای هندی وامریکایی از لحاظ کیفیت، رنگ و مزه در سطح جهان عالی تشخيص شده و به همین دليل بزرگترین تاجران و کمپنی های آمریکايی و اروپايی علاقمند اند تا زعفران بلخ را خريداري كنند.

وی می افزاید، اين اتحاديه درتلاش است تا از طريق كمك و تشويق زارعين، كشت زعفران را درسال آينده  تا  500 جریب زمین افزايش دهد.

وي اظهارداشت:” قبلا دهقانان بلخ به شیوه های کشت زعفران آشنائی نداشتند لذا حاصلات اندك بدست مي آوردند اما اكنون مابرنامه های را روی دست داریم که شیوه کشت زعفران به زارعین بلخ آموزش داده مي شود.”

به گفته وي قبل از این زعفران كشورهسپانیا دارای مقام اول در جهان بود که اکنون  زعفران افغانستان این جايگاه را به خود اختصاص داده است.

محمد عارف یکی از دهقانان که دو سال است زعفران مي كارد، مي گويد:” درابتدا باور نداشتم که زعفران این قدر گیاه قيمتی وباارزش است.”

او سال قبل یک جریب زمین زعفران کاشته است و هر کیلوی آنرا به  چهارهزاردالرامریکايی به اتحادیه زعفران کاران بلخ فروخته است.

به گفته اين دهقان، ولايت بلخ ازنظر آب وهوا براي كشت زعفران خيلي مناسب است، این گیاه به آب کم ضرورت دارد و از زمان كشت تا برداشت محصول بشتر از دو بار آب  نمی خواهد.

رئیس زراعت بلخ می گوید كه با یک شرکت آمریکایی قرارداد کرده است تا تمام محصولات ولایت بلخ راخریداری نماید.

قرار گفته هاي وي این شرکت امریکائی توافق كرده است که زعفران بلخ را بسته بندی كرده و دربسته ها لیبل و مارک ولایت بلخ وافغانستان زده شود.

رييس زراعت بلخ مشكل عمده را در كم بودن پياز زعفران مي داند ومي گويد:”زعفران یک قلم عمدهء صادراتی ایران نیز است، اين كشور مي داند که  زعفران افغانستان از كيفيت عالي برخورداراست و در بازارهاي جهاني برروند تجارت و تولید محصولات آن كشور تاثیرمنفی مي گذارد، به همين دليل مانع ورود پياز زعفران به افغانستان مي گردد.”

کاتب شمس علاوه می کند:” تصمیم داریم تا به همکاری کمپنی زعفران اروپايي، درهر ولسوالی نزدیک به 500 جریب زمین زعفران كاشته شود كه در پنج ولسوالی آمادگی خوبی برای کشت زعفران از سوي زارعين گرفته شده است و ما مي خواهیم تا پیاززعفران را دراين جاها توزيع نمایم.”

او علت اینکه چرا زعفران بصورت گسترده دربلخ كشت نمي شود می گوید، درنخست دهقانان با شيوه كشت آن آشنايي نداشتند و بازار فروش هم وجود نداشت و از سويی هم  پیاز زعفران بسيار قيمت است، هر کیلوی آن نزدیک به 500 افغانی مي باشد که برای مردم تهيه آن مشکل بوده؛ حالا اتحادیه زعفران کاران بلخ به همکاری کمپنی های خارجی هم  پیاز وارد می کنند وهم محصولات زعفران بلخ را به خارج صادر می نمایند که این مسئله کشت زعفران را دربلخ بصورت چشمگیری بلند می برد.

درهمین حال هاشمی  می گوید:” اگر پیاز زعفران در وقت انتقال صدمه ببیند، در رشد آن تاثیر منفی خواهد داشت، پياز زعفران باید در هوای آزاد نگهداري شود.

متخصصین زراعتی می گویند که زعفران گیاهیست نشاط آور واکثرا برای دواسازی مورد استفاده قرارمیگیرد و نیز از زعفران برای آرامش روحی وخوش ذایقه سازی غذا کاراستفاده میشود.

این درحالیست که اکثریت دهقانان بلخ از حاصلات زعفران و اینکه زعفران افغانستان درنمایشگاهای جهانی مقام اول راگرفته است راضی اند اما شماری زیادی آنان به شیوه های درست زرع آن آشنائی ندارند.

اين گياه با ارزش دراواخر ماه سرطان و اوایل ماه اسد دربلخ زرع مي گردد؛  زمینی كه در آن زعفران كشت مي شود، قبلاً بايد خشاوه شده و پیازها به آرامی در فاصله های منظم شانده میشود. دربهارسال زعفران مثل گل های ديگر به شگوفه می نشیند و زارعين باید شگوفه های آنرا قبل از طلوع آفتاب بچینند و درماشین های مخصوص، گل ها را پروسس نمایند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA