ads

امضای موافقتنامه همکاری‌های استراتیژیک با ایران

دفتر ریاست جمهوری با ارسال خبرنامه‌یی به رسانه‌ها از امضای موافقتنامه همکاری های استراتیژیک با ایران خبر داده است. بر بنیاد این خبر نامه، شورای امنیت ملی افغانستان و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، موافقتنامه همکاری های استراتژیک امضا کرده اند. به گفته منبع این موافقتنامه روز گذشته در حاشیه سفر حامد کرزی به تهران امضا شد.  

 

دفتر ریاست جمهوری با ارسال خبرنامه‌یی به رسانه‌ها از امضای موافقتنامه همکاری های استراتیژیک با ایران خبر داده است. بر بنیاد این خبر نامه، شورای امنیت ملی افغانستان و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، موافقتنامه همکاری های استراتژیک امضا کرده اند. به گفته منبع این موافقتنامه  دو روز پیش در حاشیه سفر حامد کرزی به تهران امضا شد.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران  این موافقتنامه را امضا کرده اند.

در خبرنامه ریاست جمهوری آمده که آقای اسپنتا امضای این موافقتنامه را “آغاز گسترش مناسبات میان دو کشور در بخش‌های مختلف به سطح استراتیژیک” خوانده و سعید جلیلی هم امضای موافقنامه را”گام درخشانی” در تاریخ روابط دو کشور دانسته است.

رییس جمهور کرزی دو روز پیش در راس یک هیات عالی رتبه حکومت افغانستان به منظور شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس جمهوری جدید ایران، به تهران سفر کرد و شام همان روز برگشت.

در همین حال وزارت امور خارجه‌ی کشور گفته است که امضای موافقت‌نامه میان دو کشور شامل چهار بخش عمده می‌شود. جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی کشور به بی‌بی‌سی گفت که هم‌کاری بین نیروهای پولیس دو کشور برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر، تقویت هم‌کاری‌های اطلاعاتی، هماهنگی افغانستان و ایران برای هم‌کاری‌های مشترک با کشورهای منطقه از جمله هند و روسیه نیز جز این موافقت‌نامه‌ی استراتژیک است.

آقای موسی‌زی گفت که دولت افغانستان امیدوار است که بتواند با حکومت جدید ایران در تمام عرصه‌ها هم‌کاری تنگاتنگی داشته باشد و روابط خود را در بخش امنیتی و اطلاعاتی بیش‌تر کند.

شورای امنیت ملی کشور و دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی ایران در حالی موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری‌های استراتژیک امضا کرده‌اند که حکومت افغانستان حدود دو ماه قبل، گفت‌وگوها بر سر امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با آمریکا، رقیب ایران را تعلیق کرد.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که انتظار دارند موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری‌های امنیتی دو‌جانبه بین کابل و واشنگتن تا کم‌تر از سه ماه دیگر امضا شود؛ اما دولت افغانستان گفته که عجله‌ای برای امضای این موافقت‌نامه ندارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA