ads

امضای قرار داد استخراج حوزه‌ی نفتی افغان تاجیک

  قرارداد استخراج دو بلاک حوزه نفتی افغان تاجیک با سه شرکت معتبر افغانی، ترکی و اماراتی در ولایت بلخ  امضا شد. سه شرکت بزرگ و معتبر افغانی، ترکی و اماراتی به توافق رسیدند تا قرار داد استخراج دو بلاک حوزه‌ی نفتی افغان تاجیک را امضاکنند و کار مشترک شان را برای استخراج نفت و گاز این حوزه بزرگ کشور آغاز کنند.

نویسنده: The Killid Group
17 میزان 1392
امضای قرار داد استخراج حوزه‌ی نفتی افغان تاجیک

قرارداد استخراج دو بلاک حوزه نفتی افغان تاجیک با سه شرکت معتبر افغانی، ترکی و اماراتی در ولایت بلخ  امضا شد.

سه شرکت بزرگ و معتبر افغانی، ترکی و اماراتی به توافق رسیدند تا قرار داد استخراج دو بلاک حوزه‌ی نفتی افغان تاجیک را امضاکنند و کار مشترک شان را برای استخراج نفت و گاز این حوزه بزرگ کشور آغاز کنند.

میدان نفتی افغان تاجیک پس از حوزه‌ی نفتی آمو دریا، بزرگ‌ترین پروژه اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

جلال‌الدین احمد عمرانی؛ رییس نفت و پطرولیم وزارت معادن کشور می‌گوید که  حدود 1.6  شش میلیارد دالر امریکایی از سوی شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی سرمایه گزاری خواهد شد و به تدریج تا  بیست و پنج سال آینده این مبلغ به 12 میلیارد دالر خواهد رسید. به گفته وی، توافق شده که 60 درصد سود حاصل از این میدان نفتی به دولت و 40 درصد سهم شرکت‌های استخراج کننده باشد.

عطا محمد نور والی بلخ گفته که نظر به ارزیابی‌های ابتدایی از این میدان نفتی، بیش از پنج صد و چهارده ملیارد بشکه  نفت و نود یک میلیارد متر مکعب گاز طبعی بدست خواهد آمد و امکان افزایش آن نیز می‌رود.

آقای نور در مراسم قرار داد این پروژه، تاکید کرد که با ایجاد و آغاز به کار این پروژه‌ی ملی در شمال کشور بیش از 12 هزار تن صاحب کار خواهند گردید که این خود گام بزرگ در عرصه‌ی کاهش رقم بی‌کاری  در کشور می‌باشد.

گفتنی‌ست، تا کنون نظر به تحقیقات وزارت معادن کشور بیش از 10 میدان نفتی دیگر در شمال کشور وجود دارد و قرار است کار استخراج آن  طی چند سال آخیر آغاز گردد.

گفته شده که با استخراج میدان‌های نفتی شمال، افغانستان از واردات انرژی نفت و گاز خود کفا خواهد شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA