ads

امسال “کندوی” افغانستان خالی است

خشک‌سالی در ولایت بلخ،  صد در صد زمین‌های للمی و 30  تا 40  در صد زمین‌های آبی را آسیب رسانده است. مسئولان در ریاست زراعت ولایت بلخ می گویند، با وجود اینکه امسال زمین‌های بیشتری زیر کشت رفته است اما در نتیجهء کم آبی حاصلات چندانی ندارد و بلخ به عنوان “کندوی” افغانستان امسال خالی خواهد ماند!

نویسنده: The Killid Group
7 سرطان 1390
امسال “کندوی” افغانستان خالی است

خشک‌سالی در ولایت بلخ،  صد در صد زمین‌های للمی و 30  تا 40  در صد زمین‌های آبی را آسیب رسانده است.

مسئولان در ریاست زراعت ولایت بلخ می گویند، با وجود این که امسال زمین‌های بیشتری زیر کشت رفته است اما در نتیجهء کم آبی حاصلات چندانی ندارد و بلخ به عنوان “کندوی” افغانستان امسال خالی خواهد ماند!

کاتب شمس، رییس زراعت و مالداری بلخ می گوید:” هرچند در جریان سال زراعتی بیش از100 هزار و 862 هکتار زمین آبی   و 73 هزار و 366 هکتار زمین للمی زیر کشت گندم قرار داشت، اما به علت نباریدن باران و یا هم به موقع نبودن آن حاصلات زمین های للمی و زمین‌های آبی در حال نابودی است.”

عبدالقادر یکی  از دهقانان است. وی تصریح می کند که درحدود 210 کیلو گرام گندم للمی کشت نموده بود ولی تمام آن از بین رفته است. وی می گوید:” مقدار گندم آبی نیز کشت نموده ام ولی چون باران  نبارید گندم آبی هم حاصلاتش چندان مطلوب نیست و احتمال دارد تا بالای حاصل دهی زمین‌های آبی  نیز تاثیر ناگوار داشته باشد.”

غلام حیدر دهقان دیگری است که زمین‌های للمی و آبی دارد و زمین‌های للمی را  به چراگاه مواشی  تبدیل نموده و از حاصلات للمی به کلی امیدش قطع گردیده است. این دهقان با حسرت تمام می افزاید:” هرچند زمین‌‎های آبی خود راهم کشت نموده ام اما معلوم نیست که حاصلات آن  مصارف گندم فامیل خودم را تامین می‌کند یاخیر؟ نامبرده علاوه می کند که  سال گذشته بیش از 350 سیر گندم به دست آورده بود ولی امسال به اندازۀ یک چهارم سال پیش محصول برنخواهد داشت.

کاتب شمس، بلند بودن میزان بارندگی را حتی در رشد محصولات آبی مفید می داند. وی می افزاید توسط باران، نایتروجن( که برای رشد نبات گندم بسیار مفید است) جذب خاک شده به ریشۀ نبات می رسد و این سبب رشد نبات می گردد.

به باور وی، امسال در قسمت دانۀ  کشتزارهای گندم کاستی به مشاهده رسیده که سبب پوچی دانه  و در نتیجه کم شدن میزان حاصلات می گردد . کاتب شمس  براین باور است که مشکل کمبود آب  نیز از مشکلات عمده ای است که همه ساله دهقانان را در ولایت بلخ تهدید می کند.

وی می‌گوید:” بااینکه دریای بلخاب  که از بند امیر در ولایت بامیان سرچشمه گرفته و به ولایت بلخ می ریزد یگانه  دریای افغانستان است که آب  آن  در داخل کشور به مصرف می رسد؛ اما میزان آب  این دریا 38 متر مکعب در هر ثانیه  می باشد که علاوه از ولایت بلخ 5 ولسوالی ولایت جوزجان  نیز از ان استفاده می کند اما نیاز زمین‌های ولایت بلخ به تنهایی 400 متر مکعب آب  در ثانیه  می باشد.

به گفته وی، مشکل  کمبود آب زمانی  بر طرف خواهد گردید که مقامات  در مرکز کشور، پروژه‌هایی را در زمینۀ تامین آب در زون شمال ایجاد نمایند. وی به طور نمونه به  بند آب  “چشمۀ شفا” و حفر کانال  “خوش تپه” اشاره می کند که چندین بار از جانب مقامات زون شمال پیشنهاد گردیده است؛ اما از جانب مقامات مرکزی تا هنوز در بخش عملی ساختن این پروژه اقدامی نشده است. به عقیده وی،  ایجاد و فعال سازی این پروژه‌ها  قسمت عمده‌ای از نیازمندی به آب  زراعتی را حل می سازد.

محمد اکرم و امیر محمد دهقانانی اند  که   زمین های شان را  گندم آبی کشت نموده اند.  آنان می‌گویند که  امسال با آرزوی به دست آوردن تخم های اصلاح شده و کود کیمیاوی گندم کشت نموده اند، ولی تا هنوز که فصل برداشت محصول نرسیده آنان  خوشبین اند  که محصول بهتری بردارند اما در پهلوی کشت گندم به زرع سایر نباتات؛ مانند  جواری خربوزه ، تربوز، بادرنگ و…..پرداخته اند تا اینکه از عوایدی که ازطریق فروش این محصولات به دست می آورند بتوانند زندگی خودشان راتامین کنند.

به باور کاتب شمس، افغانستان کشوری است که همه ساله میزان  زیاد گندم از کشورهای مختلف  وارد می کند. وی اضافه می کند که مقدار زیاد گندم در ذخایر استراتیژیک ولایت بلخ ( که از سال های قبل ذخیره شده) نیز موجود است و زمانی  که ضرورت احساس شود به بازار عرضه خواهد گردید. علاوه از آن مقادیر قابل توجه گندم های کمکی کشورهای کمک دهنده  تا هنوز به داخل  کشور مواصلت نکرده و درآیندۀ نزدیک وارد کشور خواهد گردید و نیز مرزها باز بوده وامکانات  تورید گندم وآرد از سایر کشورها میسر می باشد که این عوامل سبب می گردد تا قیمت گندم و آرد  در بازار چندان  تغییر نکند.

وی در ادامه می‌افزاید:” وزارت زراعت گزارش میزان  خسارات وارده بر کشتزارها را از ولایات دریافت نموده تا در باره رفع نگرانی دهقانان اقداماتی را انجام دهد.”

با این حال، خشک سالی سال جاری به طور مستقیم بر قیمت‌ مواد خوراکی اثر گذار بوده و قیمت گندم و مواد خوراکی نسبت به سال گذشته به میزان قابل  ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA