ads

امریکا طفره می رود

افشای بیش از 90 هزار سند رسمی وزارت دفاع امریکا سرو صدای بسیاری را در جهان خلق کرده است. اینکه این اسناد چگونه به دست یک سایت افشاگر به

نویسنده: The Killid Group
12 اسد 1389
امریکا طفره می رود

افشای بیش از 90 هزار سند رسمی وزارت دفاع امریکا سرو صدای بسیاری را در جهان خلق کرده است. اینکه این اسناد چگونه به دست یک سایت افشاگر به نام ویکی لیکس افتاده است تا هنوز در هالۀ از ابهام پیچیده  بوده و گفته می شود که مقامات امنیتی و استخباراتی ایالات متحدۀ امریکا تلاش دارند تا این مسئله را رد یابی کنند.

اما قبل از آنکه به جزئیات این اسناد اشارۀ شود، برخی از مقامات ارشد امریکایی باور دارند که افشای این اسناد باعث مشکلات بسیاری برای نیرو های نظامی امریکا و حتی شهروندان امریکایی خواهند شد.

اما برخی ها شک میکنند که این برنامۀ خاص خود دستگاه های امنیتی و استخباراتی ایالات متحده  خواهد بود که در پس پشت آن اهداف خاصی نهفته دارند.

اما برخ دیگر فکر میکنند که چون این اسناد مربوط به سالهای 2004 تا اواخر 2008 ، زمان ریاست جمهوری جورج بوش اند، لذا تضاد و اختلاف میان جمهوریخواهان و دموکرات ها باعث چنین افشاگری های شده تا به بدنامی بیشتر جمهوریخواهان در امریکا بیانجامد.

آنچه تا حال گفته شده که مهم ترین بخش این اسناد را می سازد، روابط  آی اس آی شبکۀ استخباراتی اردوی پاکستان با القاعده و طالبان است.

این شبکه استخباراتی درین  چند سال به پرورش، تمویل و مخالفان دولت افغانستان پرداخته و حتی در مواردی رهبری گروه طالبان را به عهده داشته است و ایالات متحدۀ  از تمام جزئیات این رابطه با خبر بوده ، اما با تمام این باخبری، از چنین روابطی انکار کرده و نقش پاکستان در مبارزه با تروریزم را تقدیر نموده و درین سالها کمک های پولی و تسلیحاتی کلانی  به پاکستان نموده است.

اما مقامات امریکایی تا حال از چنین  روابطی میان پاکستان و طالبان   چیزی نگفته و فقط از اضرار افشای این اسناد صحبت می کنند.

چیزیکه دولت افغانستان روی آن سخت پا فشاری دارد و ایالات متحده را ملامت می کند که چرا درین سالها  گفته های آن مبنی بر حضور پایگاه های نظامی طالبان در پاکستان وقعی نگذاشته، در مقابل به تقویت پاکستان پرداخته و همیشه از آن به عنوان دوست مطمئن یاد کرده است. چیزیکه همۀ مردم کرزی را حق به جانب  می دانند.

موازی با افشای این اسناد، مک مولین لوی درستیز قوای امریکا اعلان داشت که باید در شبکۀ استخباراتی آی اس آی تغییرات ریشه ای رو نما گردد، چون این شبکه به تقویت تروریستان می پردازد و دیوید کامرون صدراعظم انگلیس نیزاعلان کرد که آی اس آی طالبان را کمک میکند و اخطار داد که  باید در سیاست های خود تغییر جدی به وجود آورد.

اینکه اخطار های مک مولین و دیوید کامرون چقدر بر رهبران نظامی پاکستان در جهت تغییر سیاست های شان در مورد افغانستان موثر خواهد بود، کسی گمان موثریت آ ن را ندارد، چون به رویت این اسناد  در شش سال گذشته امریکا از تمام جزئیات روابط و رهبری طالبان به وسیلۀ آی اس آی با خبر بوده وبا تمام فریاد های کرزی و مقامات دیگر دولت افغانستان، ایالات ومتحده و انگلیس خود را به ناخبری زده و پاکستان را به عنوان نازدانۀ این منطقه در آغوش می کشیدند و حال که بنا به اسناد خود شان راه دیگری در دفاع از پاکستان برای آنها نمانده، اینگونه از تغییر ریشه ای در دستگاه استخباراتی آی اس آی حرف می زنند  و گویا اخطار میدهند. چیزیکه حال نه برای افغانها و نه برای پاکستانی ها جدی می باشد.

بسیاری از تحلیلگران افغانستان و منطقه تا حال فکر میکردند که پاکستان با دو کارت بازی کرده و متحدان غربی خود را بازی می دهد، اما افشای این اسناد نشان می دهد که چنین بازی و دو کارتی نه تنها از سوی پاکستان مطرح نبوده که این دوستان از تمام کار روایی های دولت پاکستان با خبر بوده اند و اینکه چرا سکوت کرده و به افشای پاکستان و عملکرد های آی اس آی نپرداخته و در مقابله با آن بر نخاسته، چیزیست که باید خود مقامات امریکایی، مخصوصاً وزارت دفاع آن  پاسخ بگوید. اما دیده میشود که این مقامات تا حال از چنین پاسخی طفره رفته و به فرعیات مسئله می پردازند.

سیاست سکوت امریکا در برابر مداخلۀ پاکستان در امور افغانستان و حتی تقدیر از پاکستان در مبارزه بر ضد تروریزم، بعضی ها  را به این شک انداخته که ایالات متحده با این سیاست خواهان ادامۀ جنگ در افغانستان بوده است، ورنه با امکاناتی که دارد، باید درهمان روزهای اول به پاکستان هشدار میداد که اگر بعد ازین به تقویت تروریزم اقدام کند و تمام علایق و روابط خودرا با القاعده و طالبان  قطع ننماید، به عصر حجر فرستاده خواهد شد.

اخطاریکه یکبار بعد از 11 سبتامبر به مشرف داده بود و او هم فوراً چرخش 180 درجه ای درسیاستش به وجود آورد و به کمک امریکا جهت زدن طالبانی که به دستان او ساخته شده بود، اقدام کرد.

اینک دولت ومردم افغانستان مضمون این اسناد را با دقت  ارزیابی میکنند و این فقط ایلات متحده است که باید از طفره روی ها خود داری کند و علت حمایت از پاکستان  را درین مدت رک و راست بیان دارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA