ads

امتحان كانكور و نگرانی فارغان

بیش از یك ماه از رخصتی های مكاتب می گذرد و بسیاری از فارغان منتظر فرا رســـــیدن امتحانات كانكور در شهر كابـــــل می باشند. مقامات وزارت تحصیلات عالی از بــــه پایان رسانیدن امتحانات كانكور در ولایت های  دیگر  كشور خبر می دهند و می گویند كه به تاریخ ده دلو اولین مرحلۀ‌  امتحان كانكور در شهر كابل برگزار می گردد.

نویسنده: The Killid Group
9 دلو 1389
امتحان كانكور و نگرانی فارغان

بیش از یك ماه از رخصتی های مكاتب می گذرد و بسیاری از فارغان منتظر فرا رســـــیدن امتحانات كانكور در شهر كابـــــل می باشند. مقامات وزارت تحصیلات عالی از بــــه پایان رسانیدن امتحانات كانكور در ولایت های  دیگر  كشور خبر می دهند و می گویند كه به تاریخ ده دلو اولین مرحلۀ‌  امتحان كانكور در شهر كابل برگزار می گردد.

‌گل نذیـــــر نظیمی آمـــــر كمیته كانكور وزارت تحصیلات عالی از آغاز پروسه كانكور و تحویل دهی كارت های كانكور30 مكتب به فارغان سخن گفت و اظهار داشت كـــــه امتحان كانكور ولایت كابل در چهار مرحله صورت می گیرد كه مدت 18  روز را در بر می گیرد و تعداد امتحان دهندگان به 40 هزار نفر می رسند.

‌با این كـــــه قرار است در همین روز های نزدیك امتحان كانكور در كابل برگزار شود، اما بـــــرخی از فارغان نسبت به شفافیت پروسه  كانكور نگران اند و  نتایج كانكور را چندان واقعی و براساس لیاقت و كفایت شاگردان نمی دانند.

‌نجیب الله  نادری فارغ التحصیل لیسه حبیبیه در این باره می گوید:” با این كه امسال برای راه پیدا كردن به پوهنتون آمادگـــــی زیادی گرفته ام، اما نسبت به نتایج آن خوشبین نیستم و فكرنمی كنم كسانی كـــــه واقعاً لایق و مســـــتحق باشند، به پوهنتون راه پیدا كنند.”

وی می افزایـــــد كـــــه در سال گذشته یكی از دوستانش، برای كانكور آمادگی نگرفته بود، اما در بهترین پوهنحِی كامیاب شد و بــــعد از چندین ماه خودش اعتراف كرد كه از طریق واسطه توانسته، به پوهنتون راه پیدا كند.

با ایـــــن حال عده ای از استادان نیز، سطح فساد اداری در وزارت تحصیلات عالی را بلند می دانند و بدین معتقدند كه جوانانی با كفایتی كه مستحق كسب علم اند، به ندرت بـــــه پوهنتون ها راه پیدا می‌كنند، این استادان علـــــت را عدم شفافیت در پروسه كانكور عنوان می كنند.

صدیق الله نقشبندی یكـــــی از استادان كورس سریرمعتقد است كه بیشتر كسانی كه به پوهنتون راه پیدا می كنند، از طریق شناخت و واسطه و یا در بدل دادن پول گزاف، توانسته اند كه نام محصل را به خود بگیرند. ‌ ‌

موصوف می افزاید كـــــه گاهی سوالات كانكور از طریق برخی افراد در بعضی از كورس ها به فروش می رسد، مانند چند ســـــال پیش كه سوالات به سرقت رفت و با این كـــــه دولت ملیون ها دالر خسارت دید، اما افرادی كـــــه در سرقت سوالات دست داشتند، اكنون بـــــه راحتی به تدریس شان ادامه می دهند و بازخواستی از آنان نشد.

آقای نظیمی گفته های استاد نقشبندی مبنی بر عدم شفافیت در پروسه كانكور را رد نموده می‌گوید كه امتحان كانكور با شفافیت برگزار می شود،اما برخی جعل كاری هایی در كورس ها وجود دارد كه با اخذ پول مردم را فریـــــب داده اند.وی اضافه می‌كند كه این جعل كاری ها به خاطر گرفتن پول از مردم و فقط بیرون از وزارت انجام می شود و هیچ شخصی نمـــــی تواند در نتایج كانكور دست درازی كند، به زودی لست 1500 نفری را كه در جعل كاری ها در ولایات دست داشته اند، اعلام می‌كنیم.

استاد كورس سریـــــر همچنان از تفاوت سوالات كانكور و دروسی كـــه در مكاتب تدریس می شود، انتقاد دارد و  اظهار می كند كـــــه  ســـوالاتی كه در امتحان كانكور می آید با درس های مكاتب بسیار فرق دارد، سوالات حتی از سویه استادان بلندتر است چه رسد به شاگردان.

موصوف ادامه می دهد كه  اگر چه نسبت به سال های گذشته علاقه شاگردان برای گرفتن آمادگی كانكور بسیار زیاد شده اســـــت و هر سال بر تعداد شاگردان افزوده می شود، اما بیشترآن ها به دلیل سوالات خارج از درس های مكتب دلسرد  و ناامید شده اند. ‌ ‌

آقای نقشبندی بدین باور اســـــت كه ظرفیت كم پذیرش در پوهنتون هـــــای كابل نیز، شاگردان را نسبت به ادامه تحصیل مایـــــوس كرده و گاهی این ناامیدی ها سبب شده است كه جوانان منحرف شوند.

‌آمر كمیته امتحان كانكور همچنان خاطر نشان می سازد كـــــه نتایج امتحانات كانكور در میان 15 حوت تا اول حمل اعلام می شود.

آمـــــر كمیته امتحانـــــات كانـــــكور در اخیـــر از بی‌سرنوشتی بی نتیجه های كانكور اظهار نگرانی می كند و بیان می كند كـــــه دولت می تواند برای كاهش تعداد بی نتیجه ها، مكاتب حرفه ای را در سطح كشور تاسیس كند تـــــا جوانان به یادگیری حرفه ای مشغول شوند كه این كار حداقل می تواند از ناامیدی جوانان بكاهد.

با توجه به مسایلی ذكـــــر شده می توان گفت كه دولت باید تدابیری در دســـت گیرد افراد بی‌نتیجه در امتحانات كانكور بی سرنوشت نمانند و بتوانند مانند افراد راه یافته در پـــــــــوهنتون های كشور، استعداد ها و توانایی های خود را تبارز دهند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA