ads

اقدام مرگبار یک مرد عقده‎یی

بیکاری سبب فقر و محرومیت انسان از رفاه و آسایش و حتا سهولت‌های ساده و ابتدایی زندگی می‌شود. بیکاری می‌تواند افراد را به سوی ارتکاب جرایم مختلف سوق دهد و عاملی است که باعث بی‎نظمی اجتماعی و اخلال امنیت جمعی می‎شود. با این مقدمه می‎خواهیم قضیه جنایی را مرور کنیم كه از اثر فقر و بیكاری سبب مرگ ده عضو یک خانواده و زخمی شدن سه عضو دیگر آن خانواده شده است.

نویسنده: abdali
16 جدی 1396
اقدام مرگبار یک مرد عقده‎یی

بیکاری سبب فقر و محرومیت انسان از رفاه و آسایش و حتا سهولت‌های ساده و ابتدایی زندگی می‌شود. بیکاری می‌تواند افراد را به سوی ارتکاب جرایم مختلف سوق دهد و عاملی است که باعث بی‎نظمی اجتماعی و اخلال امنیت جمعی می‎شود. با این مقدمه می‎خواهیم قضیه جنایی را مرور کنیم كه از اثر فقر و بیكاری سبب مرگ ده عضو یک خانواده و زخمی شدن سه عضو دیگر آن خانواده شده است.

به تاریخ 17 قوس 1396 خورشیدی، در ساحه سر قبرستانی منطقه پنج‎صد فامیلی از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل، حوالی ساعت 12 و 30 دقیقه شب، ده عضو یک خانواده از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیدند. قربانیان از باشندگان اصلی ولسوالی گلبهار ولایت پروان بودند که اخیراً در منطقه پنج‎صد فامیلی در شهر کابل زندگی می‎کردند.

بصیر مجاهد، سخنگوی قومندانی پولیس کابل، می‎گوید که نیروهای پولیس به محض مطلع شدن از این واقعه، به سرعت خود را به محل حادثه رسانیدند و تیم بررسی مبارزه با جرایم جنایی به تحقیقات خود آغاز كرد. مجاهد افزود كه اعضای این خانواده از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده‌اند كه در میان کشته‎ها دو کودک، چهار زن و چهار مرد دیده شده است.

این در حالی است كه بستگان این خانواده می‌گویند که چهار مهاجم با استفاده از لباس پولیس، شب‌هنگام بر این خانواده حمله کرده و آن‎ها را به رگبار بستند. حامد قادری، پسر و عضو این خانواده، می‌گوید که پنج تن از کسانی که آن شب کشته شدند، در خانه آن‎ها مهمان بودند. وی می‌افزاید که خان‌شیرین، متهم اصلی این قضیه است و این مرد با خانواده‌اش دعوای حقوقی داشته و چندی پیش به همین دلیل از سوی پولیس هم بازداشت شده بود.

حامد قادری كه از این حادثه جان سالم بدر برده است، گفت که عامل قضیه، سال گذشته، یک طبقه خانه آن‎ها را گروه گرفته بود. حرکات مشکوک وی سبب شد تا او را از خانه جواب بدهند، مگر او قبول نکرد و آن‎ها مجبور شدند موضوع را با حوزه امنيتی مربوط در میان بگذارند. وی در ادامه گفت: “پولیس حوزه با تلاشی خانه‎اش، مقداری اسلحه، مرمی و بمب دستی به دست آورد و محکمه نیز او را به دو سال و شش ماه زندان محکوم کرد. اما خان‎شیرین پس از شش ماه از زندان آزاد شد و به محض آزادی بر اعضای خانواده‌‌ام حمله کرد.” وی می‌افزاید که اخيراً‌ تهدیدهایی را كه از سوی خان‌شیرین دریافت می‎کردند، با پولیس حوزه پانزدهم در میان گذاشته بودند.

به گفته فواد، مسوول بخش مطبوعاتی ریاست تحقیقات جنایی كابل، متهم اصلی كه خان‌شیرین نام دارد با چهار تن دیگر از هم‎دستانش در اثر تلاش نیروهای پولیس بازداشت و توسط بازماند‌گان قربانیان شناسایی و به څارنوالی معرفی شده‌اند. فواد می‌افزاید كه هر چند متهم اصلی و شركای جرمی‌اش در مورد قتل اعضای این خانواده تا هنور اعترافی نكرده‌اند، اما نظر به شواهد و دلایلی كه از سوی جانب مقابلش ارایه شده، وی مجرم اصلی پنداشته می‌شود.

محمدسالم الماس، رییس تحقیقات جنایی کابل، درباره این قضیه به کلید گفت که پنج تن از متهمان قتل اعضای خانواده نام‎برده در شاهراه کابل – بغلان هنگامی از سوی پولیس بازداشت شدند که از مزارشریف به طرف کابل در حرکت بودند. به گفته رییس تحقیقات جنایی کابل، این متهمان پس از قتل ده عضو یک خانواده در منطقه پنج‎صد فامیلی خیرخانه، به سوی مزارشریف فرار کردند و تیمی از پولیس کابل به تعقیب این افراد به مزارشریف رفتند. آن‎ها زمانی که از موضوع تعقیب پولیس با خبر شدند، تصمیم گرفتند دوباره به کابل برگردند که در مسیر راه بازداشت شدند.

این حادثه خیلی تكان‎دهنده و وحشتناک گفته شده است، چون اعضای این خانواده به شکل فجیع تیرباران شده بودند و حتا به زنان و اطفال هم رحم نکرده بودند. به هر حال، مراسم خاک‎سپاری قربانیان این حادثه به زودی انجام شد و اجساد پنج تن از قربانیان که مهمان این خانواده بودند به ولایت لوگر انتقال یافتند. دو جسد از میان پنج جسد دیگر در شهدای صالحین و سه جسد دیگر در قبرستان پنج‎صد فامیلی به خاک سپرده شدند.

در حالی که پولیس کابل از گرفتاری قاتلان خبر می‌دهد، نزدیکان قربانیان، از دولت می‎خواهند که آن‎ها را مطابق قانون به کیفر اعمال شان برساند. با این حال، قرار گفته‌های كه در خصوص این حادثه از سوی همسايه‌‌ها و نزديكان این خانواده مطرح شده است، شخص قاتل از بیكاری شدید رنج می‌برده و بر سر به دست آوردن مبلغ ناچیزی كه در مقابل به گرو گرفتن خانه برای خانواده حامد قادری داده بود، دعوا داشته است. زمانی كه فرد قاتل از زندان رها و دست به قتل می‎زند، اعتراف می‎کند که او این خشونت را به خاطر به دست آوردن حق خود انجام داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA