ads

افغانستان خواستار کمک چین برای تشکیل یک لوای کوهی شد

محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی کشور، در سفرش به بیجینگ خواستار کمک نظامی چین برای تشکیل یک لوای کوهی در افغانستان شده است.

نویسنده: asir
1 ثور 1397
افغانستان خواستار کمک چین برای تشکیل یک لوای کوهی شد

محمدحنیف اتمر، مشاور امنیت ملی کشور، در سفرش به بیجینگ خواستار کمک نظامی چین برای تشکیل یک لوای کوهی در افغانستان شده است.
مشاور امنیت ملی کشور که روز چهارشنبه در یک سفر رسمی سه روزه به چین رفته بود، با مقام‎های سیاسی و نظامی این کشور درباره همکاری‎های دوجانبه در بخش‎های سیاسی، نظامی و اقتصادی گفتگو کرده است.
دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی با نشر اعلامیه‎ای گفته است که محمدحنیف اتمر در آخرین روز سفرش به چین با لی زوچیگ، لوی درستیز نیروهای نظامی آن کشور، دیدار و با وی روی همکاری‎های مشترک نظامی و امنیتی میان کابل و بیجینگ صحبت کرده است.
محمدحنیف اتمر، در این دیدار، تشکیل یک “لوای کوهی” مجهز برای جلوگیری از فعالیت تروریستان در مناطق کوهستانی افغانستان را بسیار مهم خواهنده است.
وی گفته است که با ایجاد این لوا در چهارچوب نیروهای نظامی افغانستان، فعالیت‎های تروریستان در مناطق سرحدی و کوهستانی محدود خواهد شد.
او از این مقام نظامی چین خواسته است تا از طرح تشکیل این لوا حمایت و آن را تجهیز کند.
محمدحنیف اتمر همچنان خواستار برگزاری فوری دور دوم گفتگوهای استراتیژیک دوجانبه میان کابل و بیجینگ شده است.
اتمر از لی زوچیگ، لوی درستیز نیروهای نظامی چین، دعوت کرده است تا برای ادامه گفتگوهای دوجانبه و دیدار با همتای افغانش به افغانستان سفر کند.
لوی درستیز نیروهای نظامی چین در دیدارش با محمدحنیف گفته است که کشورش آماده است با افغانستان در بخش‎های نظامی و امنیتی همکاری و نیروهای این کشور را تجهیز کند.
او همچنان خواستار همکاری‎های کشورهای منطقه برای برقراری صلح در افغانستان شده است.
وزارت دفاع کشور در ماه اسد سال گذشته اعلام کرده بود که چین برای تشکیل یک لوای کوهی در منطقه واخان بدخشان در شمال‎شرق افغانستان اعلام آمادگی کرده است.
به گفته این وزارت، تمام تأسیسات، تجهیزات و مصارف مالی این لوا از سوی چین فراهم می‎شود؛ ولی مدیریت آن به عهده خود دولت افغانستان است.
چین پیش از این میلیون‎ها دالر در بخش نظامی به افغانستان کمک کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA