ads

افزایش 38درصدی خشونت علیه خبرنگاران

فعالان رسانه ای از افزایش 38 درصدی خشونت علیه خبرنگاران خبر داده اند. به گفته این فعالان، در سال جارى ميلادى 80 مورد خشونت در برابر خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است که در مقايسه به سال گذشته، 38 فيصد افزايش را نشان مي دهد.

نویسنده: The Killid Group
7 جدی 1390
افزایش 38درصدی خشونت علیه خبرنگاران

فعالان رسانه ای از افزایش 38 درصدی خشونت علیه خبرنگاران خبر داده اند.

به گفته این فعالان، در سال جارى ميلادى 80 مورد خشونت در برابر خبرنگاران در افغانستان ثبت شده است که در مقايسه به سال گذشته، 38 فيصد افزايش را نشان مي دهد.

صديق الله توحيدى مسئول اداره حمايت از رسانه هاى آزاد (نى ) همزمان با نشر این گزارش گفته است که طى رويداد هاى جداگانه در سال 2011 ميلادى، سه خبرنگار کشته شده، شش تن مجروح، 33 تن مورد لت و کوب قرار گرفته، دو تن بازداشت، 21 تن تهديد شده و 15 تن ديگر توهين شده اند.

به گفته وی، خبرنگاران کشته شده مشمول احمد اميد خپلواک خبرنگار آژانس خبرى پژواک، فرهاد تقدسى فلمبردار تلويزيون ايرانى (press) و جعفر وفا خبرنگار راديو کله گوش لغمان مي باشند.

وى همچنین گفت که خبرنگار آژانس خبرى پژواک، حين حمله طالبان بر ساختمان راديو تلويزيون ملى در ولايت ارزگان، در تيراندازى نيروهاى آيساف کشته شد.

به گفته وی، تقدسى در اثر اصابت راکت شليک شده از طرف طالبان بر دفتر تلويزيون ياد شده در کابل، سکته مغزى کرد و جعفر وفا در انفجار ماين کنار جاده کشته شد.

وی همچنین گفت که از جمله 80 مورد خشونت عليه ژورناليستان، 49 مورد آن از طرف دولت، 9 مورد از طرف طالبان مسلح، 4 مورد از طرف نيروهاى ناتو و 18 مورد ديگر از طرف اشخاص ناشناس صورت گرفته است.

توحيدى بدون ارايه معلومات بيشتر گفت که سال گذشته 58 مورد خشونت عليه خبرنگاران در کشور ثبت شده بود.

اداره نى از دولت افغان، ادارات حمايت از خبرنگاران و جامعه جهانى خواست تا از خبرنگاران افغان حمايت نموده و اجازه ندهند تا معاملات سياسى دستآورد هاى ده ساله خبرنگاران را آسيب برساند.

وى از خبرنگاران نيز خواست تا به منظور تنظيم هرچه بهتر کار هاى شان، از طريق اتحاديه هاى خبرنگاران براى دفاع از حقوق شان تلاش نمايند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA