ads

افزایش کشت زعفران در هرات

به گفته مقامات وزارت زراعت کشور، ساحه کشت زعفران در هرات طى سال جاری با ٢٠ درصد افزایش، به بيش از ١٨٠٠ جریب (٣٦٠ هکتار) رسیده است.  

نویسنده: The Killid Group
5 میزان 1389
افزایش کشت زعفران در هرات

 

به گفته مقامات وزارت زراعت کشور، ساحه کشت زعفران در هرات طى سال جاری با ٢٠ درصد افزایش، به بيش از ١٨٠٠ جریب (٣٦٠ هکتار) رسیده است.

با آن که کشت زعفران حدود ده سال قبل با وارد کردن پیاز (غوزه) آن از ایران، درهرات ترویج و توسعه یافت؛ اما اکنون قیمت پیاز و حاصل زعفران از نوع ایرانی بیشتر است و بازار خوبى  براى فروش دارد.

طبق این منبع، در سال جاری نه تنها شماری از دهقانان ولسوالى هاى مختلف هرات، غوزۀ زعفران  را برای کشت، خريدارى نموده اند، بلکه  تیم بازسازی ولایتی ایتالیا در این ولایت، ٦٠ تُن پیاز زعفران را برای توزیع رایگان به دهقانان نیز خریداری کرده است.

بشیراحمد احمدی، آمر ترویج زراعت هرات، می گوید: طی سال جاری حدود ٣٠٠ دهقان در هفت ولسوالی این ولایت، برای دریافت رایگان پیاز زعفران انتخاب شده اند.

وی می افزاید: در حال حاضر، قيمت هر کیلو پیاز زعفران تولید هرات، ٢٥٠ افغانی و هر کیلو پیاز ایرانی ١٥٠ افغانی می باشد.

به گفته وی، پیاز خریداری شده توسط تیم بازسازی ولایتی ایتالیا، محصول هرات بوده و توزیع آن از ابتدای سنبلۀ سال روان که موسم کشت زعفران است، آغاز شد و تا اواسط میزان ادامه خواهد داشت.

طبق معلومات ارائه شده از سوی ادارۀ زراعت هرات، اکنون کشت این گیاه ارزشمند، از این ولایت به حدود نیمی از ولایات کشور توسعه یافته است که درصورت رعایت اصول کشت، می تواند برای  شمار زیادی از دهقانان کشور به ویژه زنان قریه جات، زمینۀ کار را فراهم سازد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA