ads

افزایش مراکز ترک اعتیاد در هرات

مسوولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات از افزایش مراکز ترک اعتیاد و بسترهای تداوی برای معتادان در این ولایت خبر می‎دهند. به گفته آن‎ها، در حال حاضر، 315 بستر تداوی برای معتادان در هشت مرکز ترک اعتیاد در هرات وجود دارد؛ در حالی که سه سال قبل این رقم به 85 بستر می‎رسید. غلام جیلانی دقیق، رییس مبارزه با مواد مخدر هرات، در مصاحبه اختصاصی با کلید گفت از مجموع هشت کلینیک ترک اعتیاد این ولایت، دو کلینیک آن به ظرفیت 100 بستر در ولسوالی گذره، یک کلینیک آن به ظرفیت 20 بستر در ولسوالی غوریان و شش کلینیک دیگر آن در شهر هرات فعالیت دارد.

نویسنده: The Killid Group
18 حمل 1395
افزایش مراکز ترک اعتیاد در هرات

مسوولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات از افزایش مراکز ترک اعتیاد و بسترهای تداوی برای معتادان در این ولایت خبر می‎دهند. به گفته آن‎ها، در حال حاضر، 315 بستر تداوی برای معتادان در هشت مرکز ترک اعتیاد در هرات وجود دارد؛ در حالی که سه سال قبل این رقم به 85 بستر می‎رسید.
غلام جیلانی دقیق، رییس مبارزه با مواد مخدر هرات، در مصاحبه اختصاصی با کلید گفت از مجموع هشت کلینیک ترک اعتیاد این ولایت، دو کلینیک آن به ظرفیت 100 بستر در ولسوالی گذره، یک کلینیک آن به ظرفیت 20 بستر در ولسوالی غوریان و شش کلینیک دیگر آن در شهر هرات فعالیت دارد. وی تصریح کرد، کلینیک‎هایی که در شهر هرات موقعیت دارد، شامل دو کلینیک برای زنان، یک کلینیک برای اطفال و یک کلینیک هم برای نوجوانان و دو کلینیک دیگر برای بزرگ‎سالان می‎شود و خدمات آن‎ها کاملاً رایگان است.
دقیق می‎گوید هرچند به تازگی کدام تحقیقی به منظور مشخص شدن شمار معتادان در ولایت هرات صورت نگرفته است اما در نتیجه سروی سال 2009 میلادی، تعداد معتادان در هرات، 60 هزار تن تخمین شده است. بنابر اظهارات وی، بین 30 تا 35 درصد معتادان ولایت هرات، باشندگان دیگر ولایات می‎باشند که از ایران رد مرز شده و در ولایت هرات جا به جا شده‎اند.
دقیق همچنان تأکید دارد که هرات حدود یک هزار کیلومتر با کشورهای ایران و ترکمنستان مرز مشترک دارد و به همین دلیل تعداد زیادی از قاچاقچیان مواد مخدر تلاش دارند تا مواد مخدر را از مرزهای این ولایت به این دو کشور قاچاق کنند. او می‎گوید برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در هرات، نیاز است تا تعداد پولیس مبارزه علیه مواد مخدر در این ولایت زیاد شود. هم اکنون در این ولایت تنها 65 تن پولیس مبارزه علیه مواد مخدر با امکانات بسیار ناچیز فعالیت دارد.
زمری حصین مسوول کلینیک 100 بستر معتادان  ولسوالی گذره هرات می‎گوید از آغاز کار این کلینیک دو سال می‎گذرد و در این مدت یک هزار تن تداوی شده‎اند. او می‎افزاید که هم اکنون در این کلینیک 100 نفر بستری می‎باشد که هر کدام به مدت 45 روز داخل بستر شده است. به گفته وی، تمام خدمات این کلینیک برای معتادان به صورت رایگان ارائه می‎شود.
در همین حال، توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، می‎گوید برای کاهش شمار معتادان در این ولایت لازم است تا شمار کلینیک‎های تداوی معتادان بیشتر شود. از سوی دیگر از چگونگی فعالیت برخی کلینیک‎های خصوصی ترک اعتیاد در هرات به شدت انتقاد دارد. طاهری می‎گوید در این مراکز با وجودی که پول زیاد از نزد معتادان گرفته می‎شود اما امکانات تداوی و خدمات آن‎ها برای مراجعین بسیار اندک است.
از سوی دیگر، شماری از شهروندان هرات از افزایش معتادان در سطح شهر ابراز نگرانی می‎کنند. آنان ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف حکومت در راستای جمع‎آوری و تداوی معتادان می‎گویند که هم اکنون در هر گوشه و کنار شهر شمار بیشتری از این افراد به صورت آزادانه مواد مخدر استفاده می‎کنند.
مراکز تداوی معتادان در حالی در هرات افزایش یافته است که گفته می‎شود نزدیک به 80 درصد این معتادان، پس از ترک اعتیاد، دوباره به استفاده از مواد مخدر روی آورده‎اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA