ads

افزایش سهم زنان در ادارات محلی بامیان

رییس امور زنان بامیان از افزایش میزان حضور زنان در ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی در این ولایت خبر می‎دهد. کریمه سالک در یک مصاحبه اختصاصی با کلید گفت تا یک سال پیش میزان حضور زنان در ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی در بامیان 17 درصد بود، ولی اکنون با ایجاد کمیته جندر و امور زنان، سهم زنان در این ادارات و نهادها به 23 درصد افزایش یافته است.

نویسنده: zekria
28 جوزا 1396
افزایش سهم زنان در ادارات محلی بامیان

رییس امور زنان بامیان از افزایش میزان حضور زنان در ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی در این ولایت خبر می‎دهد. کریمه سالک در یک مصاحبه اختصاصی با کلید گفت تا یک سال پیش میزان حضور زنان در ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی در بامیان 17 درصد بود، ولی اکنون با ایجاد کمیته جندر و امور زنان، سهم زنان در این ادارات و نهادها به 23 درصد افزایش یافته است.
خانم سالک تأکید داشت که نقش زنان در حکومتداری خوب بسیار برجسته و مهم است. او گفت که ریاست امور زنان بامیان با همکاری اداره محلی این ولایت تلاش می‎کنند تا پایان امسال سهم زنان در ادارات دولتی و خصوصی به 30 درصد افزایش یابد.
خانم سالک افزود: “یک سال می‎شود که کمیته جندر در ولایت بامیان ایجاد شده و این سبب تشویق و علاقمندی زنان برای کار در ادارات دولتی و خصوصی شده است. بنابراین سهم کنونی زنان در ادارات دولتی و خصوصی بامیان به 23 درصد می‎رسد.”
بامیان یکی از ولایت‎های باستانی و فرهنگی افغانستان است. زنان در 15 سال گذشته در این ولایت به شکل چشم‎گیری رشد یافته‎اند. اکنون آن‎ها در کارها و امور سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و ورزشی سهم بارزی دارند. با وجود این، مشکل عمده فراراه نسل جوان بامیانی، به‎ویژه دختران تحصیل‎کرده این ولایت، بیکاری است. حکیمه اکبری، یک تن از دختران تحصیل‎کرده بامیان، درباره بیکاری نسل تحصیل‎کرده و جوان این ولایت به کلید گفت: “عمدهترین عوامل بیکاری دختران تحصیل‎کرده نبود زمینه‎های شغلی مناسب و فساد اداری گسترده در ارگان‎های دولتی است. به طور نمونه، اگر بستی به اعلان گذاشته می‎شود و شخصی برای اشغال آن داوطلب می‎شود، پیش از هر کاری، باید به دنبال واسطه بگردد. برای دختران که عمدتاً وابستگی‎های حزبی و سیاسی ندارند، رسیدن به یک بست دولتی بسیار دشوار است؛ در حالی که پسران چانس بیشتری دارند. به عقیده من، به دلیل این که زنان و دختران حمایت‎گر سیاسی ندارند در بیشتر رقابت‎ها برای تصدی یک بست دولتی کنار گذاشته می‎شوند و چانس آن‎ها به مردان و پسران بخشیده می‎شود. براساس این دلایل، بیکاری در میان دختران تحصیل‎کرده بامیان نسبت به پسران تحصیل‎کرده این ولایت بیشتر به مشاهده می‎رسد.”
امنیت در بامیان نسبت به سایر ولایت‎های کشور بهتر است. چالش‎های اجتماعی – فرهنگی که در برابر کار زنان در دیگر ولایت‎ها وجود دارد، نیز در بامیان نسبتاً کم‎تر است. بنابراین، زنان و دختران جوان بامیانی می‎توانند هم از طرف شب و هم از طرف روز، بدون دغدغه، به کار در ادارات دولتی و خصوصی مبادرت ورزند. صغرا عطایی، مسوول دفتر ولایتی شبکه زنان افغان در بامیان، می‎گوید اگرچه زنان در بسیاری از ولایت‎ها با مشکلاتی دست به گریبان اند ولی در بامیان سطح این مشکلات بسیار پایین است. خانم عطایی به کلید گفت: “پایین بودن سطح توانایی زنان، کم‎توجهی حکومت نسبت به ‎این قشر، عرف و عنعنات ناپسند در برخی از مناطق کشور از مشکلات عمده زنان می‎باشد که سبب حضور کم‎رنگ آن‎ها در نهادهای دولتی و غیردولتی شده است. اما در بامیان بسترهای فرهنگی و اجتماعی برای فعالیت زنان فراهم است و امید می‎رود که زنان از این فرصت‎ها استفاده کرده و در ادارات دولتی و غیردولتی به کار مشغول شوند.”
مسوول دفتر ولایتی شبکه زنان افغان در ادامه از حکومت خواست در بخش ارتقای ظرفیت زنان بیشتر کار کند تا سهم آن‎ها در ادارات دولتی و غیردولتی افزایش یابد. او گفت در صورتی که روی زنان سرمایه‎گذاری بیشتری صورت نگیرد، بعید است که توازن میان سهم زنان و مردان در نهادها و ادارات دولتی و خصوصی تأمین شود.
طبق بعضی معلومات، در سال 2006 میلادی 31 درصد از زنان در ادارات دولتی و غیردولتی کشور مصروف کار بودند، اما این آمار در سال‎های اخیر به 18 درصد کاهش یافت. با این حال، حکومت فعلی تعهد کرده است که سهم زنان در ادارات دولتی را تا سال 2020 میلادی به 30 درصد افزایش خواهد داد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA