ads

افزایش حاصلات گندم در هرات

مسوولين ریاست زراعت ولايت هرات اظهارخوشبینی می کنند که درسال جاری حاصلات گندم این ولایت بیش از 400 هزار تن افزايش خواهد یافت.  

نویسنده: The Killid Group
5 سرطان 1389
افزایش حاصلات گندم در هرات

مسوولين ریاست زراعت ولايت هرات اظهارخوشبینی می کنند که درسال جاری حاصلات گندم این ولایت بیش از 400 هزار تن افزايش خواهد یافت.

بگفته همين مسوولين، مساعد بودن شرايط اقليمي، استفاده از تخم هاي بذري اصلاح شده و ريزش بارانها از عوامل عمدهء اند كه بر ميزان افزايش محصولات زراعتی در ولايت هرات تاثيرات چشم گیری داشته است. 

بشيراحمد احمدی مديرعمومي ترويج رياست زراعت هرات، با بيان خوشبینی از حاصلات زراعتی به كليد گفت:”در سال روان اضافه تر از ( 150) هزارهكتار زمین، در سطح ولايت هرات  زير كشت گندم قرار داشته كه بتناسب سال قبل بمراتب بيشتر بوده است.”

آقای بشیر احمد احمدی علاوه کرد:”استفاده معقول از روش های پیشرفتهء زراعتی كه دهاقين در جريان سال گذشته، در وركشاپ ها و سيمينار های آموزشي آموخته اند نیز در زیاد شدن حاصلات موثر بوده است.”

سخیداد یکی از افرادیکه دراین ورکشابها آموزش دیده است، می گوید:” ازاین ورکشابها ما خیلی چیزها آموختیم، اما ما دهقانان امکانات نداریم تا چیزهای را که آموخته ایم بالای زمین های زراعتی خود تطبیق کنیم.”

درچند سال اخیر ولایت هرات از محصولات بسیار خوبی زراتتی برخورداربوده؛ طوریکه  سالانه مقدار زیاد گندم اصلاح شده ازاین ولایت به ولایات دیگرفرستاده شده است.  قراراست درسال جاری نیز مقدار 6000 تن تخم بذري اصلاح شده از هرات به ولایت های دیگر فرستاده شود.

ولسوالي هاي كرخ، انجيل، پشتون زرغون، اوبه و زنده جان از مناطقی اند كه بيشترين ميزان حاصلات گندم در هرات را به خود اختصاص داده و جزء مناطق حاصلخيز محسوب مي شوند.

غلام فاروق باشندهء ولسوالي انجيل ولايت هرات كه بيشتر از 80 جريب زمينش را گندم کاشته است، مي گويد:” الحمدلله حاصلات گندم امسالم بيش از 150 خروار می شود که من فقط 10 خروار آنرا ضرورت دارم، بقیه آنرا باید بفروشم.”

وی علاوه می کند اگردولت همانند سال قبل گندم را خریداری ننماید، نا گزير در سال های آینده از كشت گندم صرفنظر نماييم.”

به گفتهء وی هم اكنون چهار كیلو گندم اعلي در بازار های هرات بين 35 تا 40 افغاني خريد و فروش ميشود، با این حال پول بدست آمده از يك جريب زمين، مزد ماهانه يك كارگرهم نمی شود.

سکندرشاه یکی از دهقانان دیگر می گوید:” مصارف زمین بسیار زیاد است، اما وقتی محصولات خود را دربازار می آوریم، به قیمت بسیار پایین از ما می خرند و مصارف ما بسیار به سختی به دست می آید.”

درهمین حال دهقانان هرات از دولت نیز شکایت دارند که با آنان درقسمت مواد مورد ضرورت زراعتی کمک صورت نمی گیرد.

خالقداد یک تن از دهقانان می گوید:” مواد اولیه زراعتی به ما داده نمی شود، کرایه تراکتور که زمین را قلبه می کند بسیار بالا است، ما با کمبود آب مواجه هستیم، کود کمیاوی ازکشورهای ایران و پاکستان به قیمت بسیار بالا می آید، ما بسیار بسختی می توانیم از زمین های خود حاصل بگیریم.”

از طرف دیگر كارشناسان زراعتي در هرات نیز از رشد زراعت دراین ولایت راضی نبوده و می گویند، با توجه به شرایط مساعد طبیعی، افزایش محصولات زراعتی قناعت بخش نیست.

عبيد الله غفوري كارشناس مسايل زراعتي و استاد فاكولته زراعت هرات میگوید:”با وصف كمك هاي جامعه جهاني و توجه به زراعت ازسوی این کشورها، اما تاثیرات این کمکها برای زارعین بسیار کم بوده و در برخی از محصولات زراعتی شاهد کاهش بوده ایم.”

اسدالله كه خود فروشنده گندم و ديگر حبوبات زراعتی مي باشد، معتقد است كه اگر در کیفیت و آموزش فن و روش دهقانی برای دهقانان کار صورت نگیرد، نه تنها محصولات زراعتی درآینده کاهش خواهد یافت، بلکه دهقانان نیز علاقه خود را ازدست خواهند داد.

وی می گوید:”درحال حاضر تمام مواد مورد ضرورت دهقانان از کشورهای همسایه می اید و ما مجبوریم آنرا به قیمت بلند خریداری نماییم که برای ما سود ندارد.”

اظهارات اين باشندگان در حالي صورت ميگيرد كه مدير ترويج زراعت هرات  از اغاز يك ستراتيژي جديد خبر مي دهد.

وی می گوید:” وزارت زراعت كشور پروگرامهای وسيع را روی دست گرفته تا در راستای ميكانيزه شدن زراعت كشورعملي شود.”

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA