ads

افتتاح خط آهن حیرتان – مزار شریف

کار ساخت خط آهن بندرحیرتان- مزارشریف با حرکت ریل ازبکستانی با حضور مقامات دولت افغانستان، سفیر امیریکا و ازبکستان افتتاح شد.  

نویسنده: The Killid Group
6 جوزا 1389
افتتاح خط آهن حیرتان – مزار شریف

کار ساخت خط آهن بندرحیرتان- مزارشریف با حرکت ریل ازبکستانی با حضور مقامات دولت افغانستان، سفیر امیریکا و ازبکستان افتتاح شد.

این خط آهن که بندر حیرتان را به شرق شهرمزارشریف وصل میکند 75 کیلومتر طول دارد که 170 میلیون دالر هزینه ساخت آن از سوی بانک انکشاف اسیایی و پنج میلیون آن توسط دولت افغانستان پرداخت میشود.

عمرزاخیل وال وزیر مالیه کشور در محفل افتتاح این خط آهن گفت: ظرف هشت سال گذشته بانک انکشاف اسیایی بیش از 2.2 میلیارد دالر امریکایی درعرصه های بازسازی و نوسازی به افغانستان کمک بلاعوض کرده و خط آهن یکی از پروژه های عمرانی است که با ادامه و تکمیل آن انقلاب اقتصادی و تجارتی درافغانستان و حتی برای منطقه به میان خواهد آمد .

کرودا رییس بانک انکشاف آسیایی در صحبت هایش ضمن با اهمیت خوانده ایجاد خط آهن برای انکشاف اقتصادی افغانستان گفت، بانک انشکاف آسیایی در کنار مردم افغانستان است و به کمک هایش ادامه خواهد داد.

با این وجود وی وجود ناامنی ها را یک چالش مهم علیه توسعه در افغانستان دانسته تاکید کرد:” بانک انکشاف آسیایی با راه اندازی این پروژه ثابت می کند که هرگونه مشکل امنیتی مانع کارشان نخواهد شد.

کارل ایکنبیری سفیر ایالت متحده امریکا نیز که درین محفل حضور داشت گفت، ایالت متحده سهم بزرگی در بانک انکشاف آسیایی دارد و حمایت جدی اش را از تطبیق این پروژه بزرگ اعلام می دارد.

قراراست خط آهن مزارشریف به ولایات مرکزی، جنوبی و غربی افغانستان تمدید شود و پس از آن افغانستان از طریق این راه به کشورهای تاجیکستان، ایران چین و هند وصل خواهد شد.

مسئولین بانک انکشاف آسیایی میگوید، از تمدید و اتصال این خط آهن به کشورهای همجوار افغانستان، حدود پنج میلیون انسان بهره مند می گردند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA