ads

افتتاح اولین انستیتوت ملی موسیقی در افغانستان

کارشناسان از موسیقی به عنوان آرامش دهنده ذهن یاد کرده اند و همواره بر مکتبی بودن هنر موسیقی تاکید ورزیده اند.  

نویسنده: The Killid Group
30 جوزا 1389
افتتاح اولین انستیتوت ملی موسیقی در افغانستان

کارشناسان از موسیقی به عنوان آرامش دهنده ذهن یاد کرده اند و همواره بر مکتبی بودن هنر موسیقی تاکید ورزیده اند.

به عقیده همین کارشناسان هنر موسیقی ظرف سال های گذشته در افغانستان رشد خوبی داشته است ولی آنچنان که باید بر مکتبی بودن آن تاکید نشده است.

با این حال به نظر می رسد وزارت معارف کشور نیز به این مهم پی برده و اقدام به تاسیس و ایجاد یک انستیتوت موسیقی کرده است.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان که امروز با حضور مقامات وزارت معارف، سفرای برخی سفارتخانه های مقیم کابل, مقامات ناتو و شماری موسیقی کاران و هنرمندان افغانستان افتتاح گردید گامی مهم در مکتبی ساختن هنر موسیقی در کشور محسوب می شود.

داکتر احمد ناصر سرمست مشاور وزارت معارف و مسوول پروژه بازسازی تحصیلات موسیقی افغانستان میگوید، برنامه و هدف اصلی انستیتوت ملی موسیقی افغانستان از دو بخش تشکیل شده تحصیلات عمومی و تحصیلات اختصاصی موسیقی ).

وی گفت  50  درصد شاگردان این انستیتوت را اطفالی خیابانی تشکیل میدهند .

به گفته سر مست تشخیص و آماده سازی شاگردان خیابانی قابل جذب در این انستیتوت بر عهده موسسه خیریه آشیانه است که در راستای تعلیم و تربیه اطفال خیابانی و بی سرپرست  فعالیت دارد.

به گفته مسوولان وزارت معارف این انستیتوت با امکانات عالی و به کمک مالی کشور آلمان، بانک جهانی، سفارت هند و برخی موسسات دیگر با داشتن بیش از 150 شاگرد فعالیت اش را به صورت رسمی آغاز کرد.

ورنن لاووک سفیر آلمان نیز در جریان افتتاح این انستیتوت گفت، کشور آلمان افتخار دارد که در راستای غنامندی موسیقی افغانستان کمک مینماید.

همچنان  اگیلاش مشرا معاون سفر هند در کابل گفت ”  اینکشور به منظور بقای روابط هنری میان هند و افغانستان علاوه بر کمک وسایل آلات موسیقی، فردی به نام استاد عرفان از استادان موسیقی هند را برای تدریس شایقین موسیقی در این انستیتوت گماشته  است.

به گفته مسوولان این انستیوت در نظر است تا نمایندگی های این کانون هنری در برخی شهرهای بزرگ کشور نیز بازگشایی شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA