ads

اطفال در اسارت داش های خشت پزی

سازمان بین المللی کار، از وضعیت اطفالی که در داش های تولید خشت کار می کنند، ابراز نگرانی کرده است. این سازمان که تحقیقی را پیرامون کار شاقه کودکان در داش های خشت پزی کشور انجام داده، می گوید، نیمی از کارگران سروی شده، اطفالی بوده که بیشتر آنان زیر سن 14 سال هستند.

نویسنده: The Killid Group
23 دلو 1390
اطفال در اسارت داش های خشت پزی

سازمان بین المللی کار، از وضعیت اطفالی که در داش های تولید خشت کار می کنند، ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان که تحقیقی را پیرامون کار شاقه کودکان در داش های خشت پزی کشور انجام داده، می گوید، نیمی از کارگران سروی شده، اطفالی بوده که بیشتر آنان زیر سن 14 سال هستند.

ماموریت این تحقیق را سازمان بین المللی کار ( آی ال او) به عهده داشته و توسط مرکز تحقیقاتی “سامول هال” اجرا گردیده است.

سارا کرامر مدیر مرکز تحقیقاتی سامول هال در یک نشست خبری به کلید گفت: این مرکز، تحقیقات خود را در کابل و ننگرهار انجام داده است.

به گفته کرامر، در این تحقیق مشخص شده که 56 درصد خشتمالان داش های خشت پزی افغانستان را، اطفال زیر سن 18 سال تشکیل می دهند: ” از این جمله 58 درصد پسران و 42 درصد دیگر دختران هستند.”

وی با اشاره به این که 47 درصد اطفال 14 سال یا پایین تر از آن عمر دارند، افزود: بیشتر این اطفال در هفت سالگی به کار آغاز نموده و اطفالی که در 9 سالگی کار را شروع می کنند تقریبا 80 درصد هستند.

فقط 15 درصد این اطفال به مکتب می روند که به گفته مدیر مرکز تحقیقاتی سامول هال، علت این امر نیاز فامیل شان به کمک آنها است، درنتیجه آنها مهارت های لازم را برای انجام سایر کارها به دست نمی آورند.

دراین تحقیق آمده است، کارگران طفل در داش های تولید خشت، درهفته 70 ساعت کار می کنند.

در همین حال آقای “هروی برجر” نماینده سازمان بین المللی کار در افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت اطفال کارگر می گوید: ما باید از کار این اطفال جلوگیری نمایم.

از سوی دیگر مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی می گویند، این وزارت قبل از نشر این گزارش آگاهی کامل از وضعیت بد اطفال کارگر در داش های تولید خشت نداشت.

خیرمحمد نیرو معین وزارت کار وامور اجتماعی گفت: ما قبلاً آگاهی کامل در قسمت وسعت این مشکل نداشتیم. این سروی یک سلسله معلومات و ارقام را در این زمینه داد که  از آن در ساختن پالیسی استفاده خواهیم کرد.

در همین حال عبدالله عابد مسئول بخش حمایت اطفال کمسیون حقوق بشر می گوید، براساس قانون، اطفال بالاتر از سن 14 و پایین تر از 18 به عنوان کار آموز می توانند کار کنند.

عابد می گوید، مزد اطفال کار آموز مساوی با افراد کلان سن پیش بینی شده و آنان نباید در شب به کار گماشته شوند.

مسئول بخش حمایت اطفال کمسیون حقوق بشر افزود: دولت در این راستا مسئولیت دارد تا برای اطفال نیازمند با درنظرداشت قوانین زمینه کار را فراهم سازد و آن هم کاری که باعث دوری اطفال از آموزش نگردد.

عابد همچنان افزود: براساس سروی بخش حمایت اطفال کمسیون حقوق بشر، بیش از 1.9 ملیون طفل در 22 نوع کار شاقه مشغول هستند و 92.5 درصد اطفال کشور بیش از 42 ساعت درهفته کارهای طاقت فرسا را انجام می دهند.

سازمان بین المللی کار درافغانستان درحالی این گزارش را به نشر می رساند که قبل از این نیز بنیاد فریدریش ایبرت آلمان و اتحادیه ملی کارکنان افغانستان، گزارشی را مبنی بر اسارت پنجاه هزار کودک در داش های خشت پزی نشر کرده بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA