ads

اطفال افغان، چالش هاي بزرگ

دوازدهم جوزا كه مصادف بود با روز جهاني اطفال يا كودكان در جهان اين روز در افغانستان يك روز پيش در حالي تجليل گرديد كه هم اكنون كودكان در افغانستان با مشكلات فراواني روبرو اند .

نویسنده: The Killid Group
15 جوزا 1391
اطفال افغان، چالش هاي بزرگ

دوازدهم جوزا كه مصادف بود با روز جهاني اطفال يا كودكان در جهان اين روز در افغانستان يك روز پيش در حالي تجليل گرديد كه هم اكنون كودكان در افغانستان با مشكلات فراواني روبرو اند .

هر چند مطابق با كنوانسيون و ميثاق هاي بين المللي حقوق طفل كه افغانستان آنرا در سال 1373 به امضا رسانده است و در قبال تطبيق مواد مکلفیت دارد. اما هنوز هم از سوي دولت افغانستان نسبت به زندگي اطفال در كشور كمترين توجه وجود دارد. و حكومت افغانستان نتوانسته است بطور درست مواد اين ميثاق را در كشور تطبيق وعملي كند. در افغانستان كودكان در حال حاضر با چالش هاي چون عدم دسترسی به خدمات آموزشی. عدم اجازه‌ی والدین به اطفال شان به منظور رفتن به مكتب، دوری راه مكاتب، مصروفیت کار در خانه، بي‌توجهی والدین نسبت به كودكان‌شان، فقر و مشكلات اقتصادي، عدم دسترسي اطفال حتي به منظور خدمات اوليه به مراکز صحی با كیفت از جمله موارد اند كه شماري زيادي از كودكان افغان با آن مواجه اند.

با اين حال مشكلات ديگري نيز كه ميتواند براي كودكان افغان چالش ساز است عبارت از کمبود داکتران در مراکز صحی، فاصله ميان مراکز صحی و قریه‌ها، نبود ادویه‌ی لازم درمراكز كه خدمات صحي را براي كودكان عرضه ميدارند، بلندبودن هزینه‌های درماني ، ازدیاد اطفال در خانواده‌ها كه باعث كم توجهي به آنها مي شود و نبود سرپناه  از جمله مشكلات ديگري ‌اند كه در برابر كودكان كشور قرار داشته و يك رقم درشت از كودكان افغان از آن رنج مي برند.

بر اساس گزارش ها در حال حاضر 6 ملیون طفل کارگر در افغانستان موجود اند، در اين ميان كودكاني نيز موجود اند که مجبور است نفقهء خانواده اش را پیدا کند. در غير آن نه تنها خو بلكه خانواده اش نيز با نابودي روبر خواهد شد اين كودكان روزانه كار هاي بسيار صيقلي را كه بالاتر از توان آنها است براي دريافتي لقمه نانء انجام مي دهند و ساعت ها را تحت آفتاب سوزان تابستان و فصل سرما در سردي زمستان مي گذرانند. واز سويي هم  تعداد اين اطفال كارگر، هرروز با افزايش بيكاري دركشور افزايش مي‌یابد.

با اين حال گزارش هاي منتشر شده حاكي از آن است كه بيش از 6 مليون طفل در افغانستان در مرض خطر قرار دارند ، هر چند كه وزارت كاراموراجتماعي شهداء و معلولين  مدعي رفع مشكلات بيش از 2 مليون اين اطفال مي باشد،‌مقامات اين وزارت مي گويند اين دو مليون طفل به منظور بيرون ساختن از مرض خطر تحت پوشش قرار داده شده اند. در كنار اين همه مشكلات آنچنانيكه در بالا ذكر گرديد مشكل عدم دسترسي به اموزش كودكان افغان  چالش ديگري است كه اطفال كشور با آن مواجه اند به اساس گزارش ها هم اكنون نزديك به 4.5  مليون طفل در افغانستان از رفتن به مكتب وحق دسترسي به اموزش محروم اند.

اين در حاليست كه با افزايش مكاتب خصوصي در كشور كه پرداخت هزينه براي ادامه تعليم در اين مكاتب حتمي مي باشد .و بلند رفتن كيفيت در اين مكاتب نگراني ديگري است كه ممكن است محروميت حق دسترسي به آموزش اطفال كشور بيشتر گردد هر چند كه دولت افغانستان مطابق به قانون اساسي كشور و کنوانسیون حقوق طفل مكلف. به ارائيه تعلیمات رایگان و اجباری برای تمام اطفال مي باشد.

نا گفته نبايد گذاشت كه رو اوردن شماري از اطفال افغان به اعتياد مواد مخدر از جمله نگراني هاي ديگري است كه در اين اواخر بيشتر مطرح مي باشد  كه رفع اين همه مشكلات وچالش ها فراروي اطفال افغان نيازمند تلاش هاي بيشتر وجدي دولت افغانستان به حقوق اطفال كشور مي باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA