ads

اشرف غنی: ما مردم لرزه نیستیم

محمداشرف غنی، رییس جمهور، در دومین روز سفرش به ولایت بلخ، روی موضوعات مختلف از جمله افزایش ناامنی‎ها در ولایت‎های شمالی کشور و برگزاری انتخابات‎ پارلمانی و ریاست جمهوری آینده صحبت کرد.

خلیل اسیر
14 میزان 1397
اشرف غنی: ما مردم لرزه نیستیم

محمداشرف غنی، رییس جمهور، در دومین روز سفرش به ولایت بلخ، روی موضوعات مختلف از جمله افزایش ناامنی‎ها در ولایت‎های شمالی کشور و برگزاری انتخابات‎ پارلمانی و ریاست جمهوری آینده صحبت کرد.
محمداشرف غنی در سخنانی در جمع مقام‎های محلی و مردم بلخ در شهر مزارشریف، مرکز این ولایت، به این پرسش که چرا در سال‎های اخیر، ناامنی در ولایت‎های شمالی افزایش یافته است، پاسخ داد.
او گفت که یکی از عمده‎ترین دلیل افزایش این ناامنی‎ها، روی دست گرفتن پروژه‎های بزرگ اقتصادی در شمال کشور و طرح وصل افغانستان به کشورهای آسیای میانه است.
غنی در توضیح این مسأله گفت که در گذشته هر باری که گذرگاه‎های تورخم و سپین بولدک [از سوی دولت پاکستان] بسته می‎شد، کابل به لرزه می‎افتاد.
هرچند او اشاره صریح به دست داشتن پاکستان در ناامنی‎‏های ولایت‎های شمالی کشور نداشت ولی از فحوای کلامش معلوم می‎شد که پاکستان قصد دارد با ناامن ساختن این ولایت‎ها، مانع اتصال افغانستان به کشورهای آسیای میانه شود.
رییس جمهور در ادامه تأکید کرد که “ما مردم لرزه نیستیم” و وی اجازه نمی‎دهد تا مناطق شمال کشور ناامن و غیرمصوون شود.
او گفت که تمرکز عمده حکومت در چهار ماه آینده روی بهبود امنیت در شمال و شمال‎شرق کشور خواهد بود.
غنی در کنار آنکه از توانایی‎های قوای هوایی و نیروهای کماندو ستایش کرد، اما افزود که مشکلاتی در نیروهای پولیس مشاهده می‎شود که در آینده برطرف خواهد شد.
رییس جمهور به طور مشخص درباره امنیت شهر مزارشریف گفت که به والی بلخ دستور داده است تا از یک قطعه خاص نظامی برای بهبود امنیت این شهر استفاده کند.
وی خطاب به دزدان مسلح هشدار داد که دیگر جایی در شهر مزارشریف ندارند، یا به کوه بگریزند و یا خود را به دریا بیندازند؛ زیرا نیروهای دولتی آن‎ها را تعقیب و سرکوب خواهند کرد.
به تازگی یک قطعه خاص نظامی از مرکز کشور به شهر مزارشریف رفته است و در همکاری با نیروهای پولیس، بیش از 70 نفر از قماربازان، دزدان و افراد مسلح غیرمسوول را از دو قمارخانه بزرگ در این شهر گرفتار و به پنجه قانون سپرده‎اند.
انتخابات
غنی از جانب دیگر گفت که انتخابات، باعث تحکیم نظام مردم‎سالاری می‎شود و او مصمم است تا انتخابات‎های پارلمانی و ریاست جمهوری در زمان معین آن‎ها برگزار شود.
او گفت که برگزاری موفقانه این دو انتخابات، ضامن قانونیت در کشور است.
رییس جمهور همچنان تأکید کرد که “محکم گرفتن چوکی” در کشور عرفی است که باید به آن پایان داده شود.
وی گفت که “همه ما خادم مردم هستیم” و افتخار می‎کند در صورت کنار رفتن از قدرت، شغل معلمی را اختیار کند.
انتخابات پارلمانی قرار است در 28 ماه جاری میزان در سراسر کشور، به جز غزنی، برگزار شود.
کمیسیون مستقل انتخابات همچنان اعلام کرده است که تصمیم دارد انتخابات ریاست جمهوری را سال آینده در 31 حمل برگزار کند.
قرار است در این دو انتخابات از سیستم بیومتریک استفاده شود؛ سیستمی که کار روی آن تا هنوز جریان دارد و احزاب و جریان‎های سیاسی نسبت به کارایی آن تردید دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA