ads

استقبال از ورود نخستین محموله گندم هند به افغانستان/چابهار خودسرانه مسدود نخواهد شد

نخستین محموله 15 هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان رسید.

نویسنده: abdali
20 عقرب 1396
استقبال از ورود نخستین محموله گندم هند به افغانستان/چابهار خودسرانه مسدود نخواهد شد

نخستین محموله 15 هزار تن گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان رسید.

مراسم رسمی ورود این محموله گندم امروز(شنبه) با حضور مقام‌های افغان، سفیران هند و ایران در ولایت نیمروز برگزار شد.

نصیراحمد درانی، سرپرست وزارت زارعت، آبیاری و مالداری در این مراسم گفت که همکاری افغانستان، ایران و هند در بندر چابهار، فرصت مهم را برای توسعه و تجارت منطقه، فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه گشایش بندر چابهار فصل جدید رابطه میان کشورهای منطقه است، گفت گندم کمک شده‌ی هند در هفت ولایت کشور ذخیره خواهد شد.

محمد حمید طهماسی، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی ملکی نیز گفت که انتقال اموال تجارتی از مسیر بندر چابهار، کم هزینه‌تر است و چابهار از نگاه اقتصادی دارای اهمیت فراوان است.

آقای طهماسی افزود که انتقال اموال تجارتی از این مسیر، برای تجار افغان میان ۵۰۰ الی یک هزار دالر  ارزان‌تر است و فاصله این مسیر نیز کوتاه تر است.

محمد سمیع، والی نیمروز نیز گفت که چهابهار افغانستان را به نزدیک ترین بندر آبی وصل می‌کند و افغانستان را از وابستگی به بندر کراچی رهایی می‌دهد.

این مقام محلی تاکید کرد که بندر چابهار سبب ایجاد شغل خواهد شد.

من پریت هورا، سفیر هند مقیم افغانستان نیز در این مراسم گفت که مسیر چابهار از هند تا افغانستان به گونه‌ی خودسرانه مسدود نخواهد شد و این مسیر افغانستان را به بازار جهانی وصل می کند.

او با بیان این خبر که ما متعهد به ارسال ۱.۱ میلیون تن گندم به افغانستان هستیم، افزود: تا ماه فبروری ۱۱۰ هزار تن گندم دیگر نیز از طریق چابهار به افغانستان خواهد رسید.

از سوی هم، محمد رضا بهرامی، سفیر ایران در افغانستان نیز در اظهاراتی در این مراسم گفت:” ما اینجا جمع شده‌ایم که نشان بدهیم کار عملیاتی بندر چابهار آغاز شده است.”

او گفت که همکاری‌های منطقه‌ ای برای تأمین امنیت و انکشاف اقتصادی در منطقه‌ مهم است.

کشتی حامل این محموله بزرگ گندم به تاریخ 6 عقرب از  بندر «کاندلای» هند حرکت کرده بود، به تاریخ دهم عقرب در بندر چابهار لنگر انداخت.

سال گذشته افغانستان، هند و ایران موافقتنامه سه جانبه چابهار را امضا کردند که بر مبنای آن افغانستان و هند می‌توانند مبادلات تجاری‌شان را از طریق بندر چابهار ایران انجام دهند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA