ads

استفاده بهینه از طلای سرخ

زعفران یا طلای سرخ، یکی از محصولات مهم و ارزشمندی است که در افغانستان نیز طی سالیان اخیر رونق خوبی یافته است. این محصول زراعتی به خصوص در غرب کشور با استقبال خوب دهقانان مواجه شده و کیفیت آن نیز توانسته است رضایت مشتریان منطقه‎ای و جهانی این محصول را جلب نماید.

نویسنده: The Killid Group
12 سرطان 1395
استفاده بهینه از طلای سرخ

زعفران یا طلای سرخ، یکی از محصولات مهم و ارزشمندی است که در افغانستان نیز طی سالیان اخیر رونق خوبی یافته است. این محصول زراعتی به خصوص در غرب کشور با استقبال خوب دهقانان مواجه شده و کیفیت آن نیز توانسته است رضایت مشتریان منطقه‎ای و جهانی این محصول را جلب نماید. زعفران یا طلای سرخ، یکی از محصولات مهم و ارزشمندی است که در افغانستان نیز طی سالیان اخیر رونق خوبی یافته است. این محصول زراعتی به خصوص در غرب کشور با استقبال خوب دهقانان مواجه شده و کیفیت آن نیز توانسته است رضایت مشتریان منطقه‎ای و جهانی این محصول را جلب نماید.
خوشبختانه، اهمیت و ارزش این محصول مورد توجه ویژه حکومت نیز قرار گرفته و در آخرین اقدام، وزیر مالیه اعلام کرد که شورای عالی اقتصادی کشور طرح ملی ۵ ساله توسعه زعفران را به تصویب رسانده است. اکلیل حکیمی، وزیر مالیه، در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشت که ریاست جمهوری به وزارت زراعت و مالداری دستور داده که مشکلات اساسی را در این راستا تشخیص دهد. همچنان وزارت زراعت مسوولیت یافته است برای عملی شدن این طرح، سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را تدوین کرده و یک تیم مشخص را در وزارت زراعت ایجاد کند تا تطبیق این طرح را به عهده داشته باشد.
بر اساس این برنامه، قرار است تا ۵ سال آینده تولید زعفران از ۳.۵ تن به ۱۴تن افزایش یابد و درآمد آن در آینده ها از ۴.۵ ملیون دالر به ۲۰۰ ملیون دالر برسد. زعفران افغانستان تاکنون به کشورهای عربی و هم چنان آلمان صادر میشود و قیمت هر کیلوی آن به ۱۲۰ هزار افغانی (۲هزار دالر) میرسد.
ریاست جمهوری نیز در خبرنامه ای با اشاره به تصویب این طرح نوشته است در جلسه تصویب شده که به خاطر جلوگیری از تقلب زعفران افغانستان، باید روی بسته های تولیدی زعفران این کشور “بارکُد” یا کد مخصوص افغانستان نصب شود. محمد اشرف غنی، رییس جمهور، در این جلسه گفته که باید کمیته‎ای ایجاد شود تا روی تولید، بسته‎بندی، ترویج و بازاریابی زعفران افغانستان به‎گونه همه جانبه کار کند.
همچنان رییس جمهور گفته است به خاطر بازاریابی زعفران افغانستان باید طرح واضح تبلیغاتی آماده شود. او اظهار نموده که امارات متحده عربی و چین علاقمند اند برای زعفران افغانستان در آن کشورها بازار ایجاد کنند.
بر اساس اعلام وزارت زراعت کشور، در سال گذشته زعفران در ۲۲ ولایت کشت شده و ارزیابی‎های اولیه نشان میدهد که افغانستان ظرفیت تولید ۷۰ تن زعفران را دارا میباشد.
حقیقت این است که در یک دهه گذشته زعفران به مثابه‎ یک محصول جدید در زراعت افغانستان افزوده شده و هر روز شمار دهقانانی که به آن رو می‎آورند بیشتر می‎شود. یک دهه پیش، کشت این گیاه از یک مزرعه بسیار کوچک در هرات آغاز شد و آن گونه که مسوولان اداره زراعت در هرات می‎گویند هم اکنون بیش از ٣٧٠ هکتار زمین، در هشت ولسوالی هرات زعفران کاشته شده است.
اما افزایش تولید زعفران نیازمند کمک‎های مالی حکومت و بالاتر از آن در سطح جهانی است. افزون بر این، دهقانان نیاز دارند تا روش کشت و بهره‎برداری درست این محصول را نیز بیاموزند.
این نیازمندی‎ها تا حدودی با توزیع پیاز زعفران و ابزار مختلف زراعتی مخصوص کشت زعفران، به دهقانان و گذاشتن دوره‎های آموزشی برای آنان برطرف شده است. اما بسیار ضروری است تا گسترش این محصول در سطح کشور مورد حمایت قرار گرفته و به یک نهضت بزرگ ملی تبدیل گردد. در آن صورت است که هم می‎توان از زعفران به عنوان کشت بدیل کوکنار استفاده کرد و هم در راستای اشتغال‎زایی از آن بهره برد. زیرا کشت، تولید و بسته‎بندی محصولات زعفران، نیروی انسانی زیادی نیاز دارد. به طور مثال، هم اکنون بیش از هزار نفر تنها در شرکت “افغان زعفران” در هرات و در بخش‎های کشت، تولید و بسته‎بندی زعفران کار می‎کنند.
شکی نیست که با افزایش رونق زعفران افغانستان در بازارهای جهانی، فرصت‎های کاری بیشتری به دست خواهد آمد و میزان بیکاری کاهش خواهد یافت. اما مهمتر از این‎ها، هما‎ن گونه که گفته شد، در افغانستان به زعفران به عنوان گیاهی دیده می‎شود که می‎تواند رقیب کوکنار باشد و افزایش آن یکی از راه‎هایی است که می‎تواند این کشور را در مبارزه علیه کوکنار کمک کند.
بنابراین، حمایت حکومتی و مردمی باید به یک نهضت بزرگ ملی- مدنی تبدیل شده و برای رونق یافتن اقتصاد کشور از محصولات سرنوشت‎ساز و کلیدی چون زعفران، حرکت‎های گسترده و بزرگی لازم است. پس باید حمایت از این محصول که عنوان طلای سرخ را به خود اختصاص داده است، به گونه‎ای باشد که گام‎های جدی و اجرایی برداشته شود، نه این که مثل بسیاری از طرح‎های دیگر حکومت، ناپخته مانده و در حد حرف باقی بماند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA