ads

ازبكستان مانع ورود مواد نفتی به افغانستان

افزايش قيمت مواد نفتي درشهركابل و ساير ولايات باعث بروز مشکلات برای مصرف کنندگان تیل در سطح کشور شده است.    

نویسنده: The Killid Group
22 جوزا 1389
ازبكستان مانع ورود مواد نفتی به افغانستان

 

افزايش قيمت مواد نفتي درشهركابل و ساير ولايات باعث بروز مشکلات برای مصرف کنندگان تیل در سطح کشور شده است.

به دنبال بروز این مشکل مسوولان اتاق هاي تجارت افغانستان، کشور ازبکستان را متهم به ممانعت  از ورود مواد نفتی به خصوص تیل به افغانستان کردند.

خان جان الكوزي معاون اتاق های تجارت بین المللی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: عمده ترین مشکلات در بخش واردات تیل به افغانستان ممانعت کشور ازبکستان از ورود تیل به داخل کشور است.

از سوی دیگر محمد قربان حقجو رئيس اتاق هاي تجارت و صنايع كشور از عقد توافقنامه با تاجران تيل به ابتكار وزارت تجارت و صنايع و اتاق هاي تجارت افغانستان خبر داد که بر بنیاد آن تا يك ماه آينده هر ليتر تيل پطرول  47 افغاني و تيل ديزل به 46 افغاني به فروش خواهد رسيد.

به گفته محمد قربان  حقجو 3700 تانكر تيل در مرز ازبكستان  توقف داده شده در حالی که 85 درصد مواد نفتي مورد ضرورت از ازبكستان وارد مي گردد.

كاظم احمدي معاون رياست مواد نفتي وزارت تجارت گفت: برای رفع نیازمندی مردم افغانستان در این خصوص به 2500 تن تيل و فعال شدن 25 پمپ استيشن دولتي  ضرورت است.

در همين حال الله محمد احمد زي رئيس اتحاديه پمپ استيشن هاي كابل، تكس بلند شاروالي و ضايعات تيل را از مشكلات عمده فروشندگان تيل در پمپ استيشن ها بيان مي كند.

او دریافت تكس زیاد از سوي مسئولان را دليل نرسيدن تيل از به داخل کشور دانست.

در حالي تاجران افغان مانع ورود تيل به داخل افغانستان مي شوند كه دولت افغانستان 1500 تن مواد نفتي ذخيره شده دارد كه اين مقدار جوابگوي مصارف  15 روزه خواهد بود.

اما به گفته آگاهان امور عقد اين توافقنامه نمي تواند حلال مشكلات باشد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA