ads

ارجاع پرونده وزیر داخله به ستره محکمه

استیضاح و رد صلاحیت وزیر داخله بازتاب گسترده‌یی داشت، ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌یی،  دلایل رد صلاحیت وزیر داخله را  ناشفاف  و غیر موجه خوانده گفته است موضوع را به ستره محکمه ارجاع خواهد کرد تا مشخص شدن حکم دادگاه عالی، مجتبی پتنگ به عنوان سر پرست در مقامش باقی خواهد ماند.  

نویسنده: The Killid Group
1 اسد 1392
ارجاع پرونده وزیر داخله به ستره محکمه

استیضاح و رد صلاحیت وزیر داخله بازتاب گسترده‌یی داشت، ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه‌یی،  دلایل رد صلاحیت وزیر داخله را  ناشفاف  و غیر موجه خوانده گفته است موضوع را به ستره محکمه ارجاع خواهد کرد تا مشخص شدن حکم دادگاه عالی، مجتبی پتنگ به عنوان سر پرست در مقامش باقی خواهد ماند.

 

ساعاتی پس از  تصمیم شورای ملی، وزیر داخله در نشست مطبوعاتی حاضر شد و ضمن رد اتهامات وارده و غیرقانونی خواندن فیصله پارلمان گفت، در موضوع رد صلاحیت وی دست‌ها و دسیسه‌هایی در کار بوده اند.

او با اشاره به فساد گسترده و حلقه مافیایی در پارلمان و حضو عناصر نفوذی آی اس آی در خانه ملت، تصریح کرد که دوسیه‌ها و پرونده‌هایی نزدیک به هفتاد و کیل را که در کارهای غیر قانونی دست دارند، افشا خواهد کرد اما او به طور مشخص از این نمایندگان قانون شکن نام نگرفت.

در همین حال شماری از رسانه های خارجی نیز، رد صلاحیت مجتبی پتنگ را زمینه ساز بحران های امنیتی در افغانستان خوانده است.

روز نامه وال ستریت ژورنال، با بیان این مطلب گفته است، ممکن است بر کناری “پتنگ” وضع امنیتی را در افغانستان شکننده کند.

تصمیم پارلما

عدم حضور وزير داخله در جلسه هاي استجوابيه ولسی جرگه، بدترشدن اوضاع امنيتي، فساد درتقرري‌ها، اتهام بستن به اعضاي شوراي ملي مبني برخواست‌هاي غيرقانوني و عدم ملاقات با نمايندگان از عوامل عمده‌یی بود كه نمايندگان مردم،‌ وزير امور داخله را مورد استيضاح قرار دادند.

مجتبی پتنگ به پرسش‌های نمایندگان پاسخ گفت اما  وی قناعت نمایندگان را فراهم نتوانست و پس از رای گیری با به دست آوردن 136 راي رد و 60 راي موافق از رد صلاحیت شد.

دو موضوع عمده‌یی که نمایندگان از پتنگ پرسیدند افزایش نا امنی‌های در شاهراه‌های کشور به ویژه شاهراه کابل قندهار بود که هر روز ده‌ها تانکر در  این مسیر (به گفته‌ی نمایندگان) از سوی طالبان به اتش کشیده می‌شوند.

قلمرو گرگ‌ها

اما مجتبی پتنگ در پیوند به این موضوع گفت که وزارت‌های دفاع و ‌داخله در این راستا مسوولیت مشترک دارند.

وی تاكيد کرد كه طالبان اين تانكر ها را به آتش نمي‌كشند بل اين كار از سوي  شركت‌هاي امنيتي  كه پیش از این مسووليت انتقال تداركات نيروهاي خارجي را بر عهده داشتند صورت مي‌گيرد.

وزیر داخله در بخشی از سخنانش امریکا را متهم کرد که زمانی برای انتقال 500 تانکر تدارکاتی به طالبان تا یک میلیون دالر رشوه پرداخته است.

از سوی هم پتنگ در پیوند به افزایش درگیری‌های مسلحانه میان افراد مسلح غیر مسوول، گفت که عدم جمع آوری سلاح به معنای واقعی آن، فعالیت باندهای مافیایی و به بیان وی “گرگ‌ها” در رده‌های مختلف حکومتی و دولتی  که وی از ان به گونه‌ی مشخص نام نبرد، سبب ناامنی‌ها در کشور شده است.

پتنگ همچنان رهبري پیشین وزارت داخله را نيز مورد انتقاد قرار داده و گفت که ظرف 8 ماه گذشته وی تلاش‌های زیاد برای رسیدگی به مشکلات این وزارت انجام داده است.

پتنگ دليل عدم حضورش به اين مجلس را مصروفيت كاري مربوط به وزارت دانسته مي‌گويد طي 8 ماه بيش از 60 بار دركميسيون‌ها ومجلس‌هاي عمومي هردو اتاق خواسته شده بود كه نمي توانست به همه اين خواست‌ها رسيدگي کند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA