ads

ارایه‌ی فهرست پیش‌نهادی اعضای کمیسیون انتخابات به رییس جمهور

كميته گزنيش پس از هفت روز كار روي انتخاب 27 تن از كميشنران كميسيون مستقل انتخابات،‌ دیروز فهرستی را تكميل و به منظور انتخاب 9 كميشنر به ریيس جمهور  فرستاد.  

نویسنده: The Killid Group
7 اسد 1392
ارایه‌ی فهرست پیش‌نهادی اعضای کمیسیون انتخابات به رییس جمهور

كميته گزنيش پس از هفت روز كار روي انتخاب 27 تن از كميشنران كميسيون مستقل انتخابات،‌ دیروز فهرستی را تكميل و به منظور انتخاب 9 كميشنر به ریيس جمهور  فرستاد.

 

فضل هادي مسليم يار؛ عضوي كميته گزنيش مي‌گويد اين افراد بدون فشار ومداخلات سياسي،  براساس معياري كه در قانون تشكيل وظايف وصلاحيت‌هاي كميسيون انتخابات آمده بود مشخص شده اند.

وي مي گويد براساس قانون، داشتن تابعيت كشور، سطح سواد به درجه لسانس، 5 سال تجربه كاري، 30 سال سن،   ‌نداشتن پيشينه جرمي و عضو نبودن به كدام احزاب سياسي از مهم ترين معيار براي انتخاب شدن يك كميشنر كميسيون انتخابات مد نظر گرفته شده بود.

وي مي‌گويد از جمع  345 تن كه فورم گرفته بودند 269 تن توانستند اسناد خود را به اين كميته ارايه نمايند و از اين جمع تنها 98 تن اسناد شان را به صورت كامل ارايه کردند.

به گفته وی، هنوز هم مشكل نماينده جامعه مدني حل نشده و نهادهاي جامعه مدني روي انتخاب نامزد پیشنهادی شان به توافق نرسيده اند.

به نوشته “اطلاعات روز” این فهرست یک برجستگی دارد، این که در میان آن‌ها بیش‌تر اشخاص و چهره‌های جدید به چشم می‌خورد.

حداقل کمیته‌ی گزینش توانسته از سیکلِ (دور) معیوب گردش نخبگان که در گرو چندمهره‌ی محدود در درون حکومت و حلقه‌های تیکه‌داری سیاسی اطراف آن می‌باشد، فراتر رفته و اشخاص و چهره‌های جدیدی را در این فهرست معرفی کرده‌اند.

اشخاصی که اگر کارنامه‌ی زمخت و طولانی از کارکرد و دست‌آوردهای کلان در عرصه‌ی سیاست و سازندگی ندارند، کارنامه‌ی ننگین و سیاه و منزجر کننده نیز ندارند و قضاوت مردم پیش از پیش در مورد آن‌ها منفی نیست.

حد اقل این امیدواری در مردم وجود دارد که شاید این چهره‌های جدید بتوانند از این آزمون موفق بیرون آمده و همه یا چند تن آن‌ها مدیران فعال، صادق و مؤثر ثابت شوند.

این کمیته فرصتی را برای ظهور افراد و چهره‌های جدید واحتمالا جوان در حلقه‌ی چرخش نخبگان ایجاد کرده و این امیدواری به وجود آمده که شاید بعد از این، سیکل معیوب چرخش نخبگان از بین رفته و یا حد اقل چهره‌های بیش‌تری در حلقه‌ی خسته کننده‌ی آن پدید آید. اکنون دیده شود که رییس جمهور از میان آن‌ها چه کسانی را برای عضویت در کمسیون مستقل انتخابات برخواهد گزید.

مردم افغانستان انتظار دارد که آقای کرزی در انتخاب اعضای کمسیون مستقل انتخابات فراتر از نفوذ و دخالت‌های تیکه‌داران قومی ‌و سیاسی عمل کرده و افراد را صرفا براساس دانش، تعهد و صداقت کاری شان انتخاب کند تا ثابت شود که دور چرخش نخبگان در مسیر درست و اصولی‌اش قرار گرفته است.

وجود افراد متخصص، کاردان، متعهد و صادق در کمسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات سالم و شفاف، فوق‌العاده حیاتی است.

افراد مدبر و متعهد در این کمسیون می‌توانند از دموکراسی و انتخابات شفاف و عادلانه دفاع نمایند؛ اما افراد ضعیف و معامله‌جو، به‌راحتی شفافیت و سلامت انتخابات را قربانی معامله‌های سیاسی و اقتصادی می‌کنند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA