ads

ادامه اعترضات دهقانان، در ایالت مدهیا پردیش هند

دو بر سه قسمت جمعیت 1.3 بلیون نفری هند را افراد زراعت پیشه و دهقانان تشکیل می دهد که اکثریت آنها کم زمین بوده با وجود تحمل زحمت فراوان، شرایط زندگی مطلوب ندارند.

نویسنده: zekria
13 سرطان 1396
ادامه اعترضات دهقانان، در ایالت مدهیا پردیش هند

دو بر سه قسمت جمعیت 1.3 بلیون نفری هند را افراد زراعت پیشه و دهقانان تشکیل می دهد که اکثریت آنها کم زمین بوده با وجود تحمل زحمت فراوان، شرایط زندگی مطلوب ندارند.
مشکل از اینجا آغاز شد که با نزول قیمت تولیدات زراعتی و سبزیجات در بازار ها، دهقانان ضربه مهلکی دیدند و راهی جز اعتراضات و گردهمآیی های خیابانی، برای شان باقی نماند. مگر پولیس در مقابل حرکت صلح آمیز مظاهره چیان، از تفنگ و مرمی استفاده نموده بتاریخ 6 ماه جون، شش نفر را به قتل رسانید.
دهقانان هم عقب نشینی نکردند و با انبار نمودن مقدار زیاد سبزیجات و ریختن صد ها لیتر شیر به روی جاده و خیابان، راه های رفت و آمد مردم و وسایط نقلیه را به شهر های بزرگ مسدود کردند تا صدای شان به گوش همه برسد.
آقای “هیمنت پتیدار” یکی از دهقانان معترض که با داشتن 13 اکری زمین مجبور است هزینه زندگی فامیل شش نفره ی خویش را تهیه کند، می گوید: “پالیسی های حکومت بر ضد منافع دهقانان بوده و عملا زمینه بهره کشی از آنها را مساعد می سازد. ما باید در مقابل تولیدات خویش پول مناسب کمایی کنیم، ولی به ندرد چنین اتفاقی دست می دهد. امسال با وجود اینکه حاصلات خوب بود، قیمت ها به یکبارگی سقوط کرد و همه متضرر شده ایم.”
کارشناسان زراعتی می گویند، سیاست و پالیسی وارداتی و صادراتی حکومت سبب می شود که قیمت مواد زراعتی و سبزیجات در بازار ها پایین بیایند. به این معنی که حکومت صادرات این اقلام را کاهش و واردات آنها را افزایش می دهد.
آقای “پش پندرا سینگ” متخصص مواد غذایی می گوید: “وقتی واردات مواد زراعتی افزایش می یابد، قیمت ها پائین آمده و دهقانان نمی توانند تولیدات خویش را به طور دلخواه به بازار عرضه کنند. آقای نرندرا مودی در کمپاین های انتخاباتی سال 2014 خویش وعده داده بود که حد اقل فروش و صدور تولیدات زراعتی را یکنیم چند افزایش خواهد یافت تا قیمت های شان در بازار سقوط نکند، ولی هنوز هم به وعده های خویش وفا نکرده است.”
حکومت گفته بود، هرگاه قیمت های اقلام تولیدی زراعتی در بازار ها سقوط کند، آنها را به قیمت پایین تر خریداری خواهیم کرد. اما حالا وضعیت طوری رقم خورده است که خریداری حکومت به قیمت پایین هم نمی تواند درد دهقانان را دوا کند.
پیوش جادهی، دهقان دیگر می گوید: “دهقانا خواهان دستیابی به حد اقل امکانات زندگی اند. در حال حاضر، هیچ یک از بانک ها حاضر نیست برای دهقانان پول قرضه بدهد، ولی از ما می خواهند از اشخاصی که به طمع سود، قرض می دهند، تقاضای پول کنند. در حالیکه ما نمی توانیم مصارف خویش را از فروش تولیدات مان تامین کنیم، چگونه می توانیم برای سایرین پول سود پیشکش نماییم.”
“شیف کمار شرما” دهقان دیگر که آینده دهقانان را در ادامه روند فعلی دشوار ارزیابی می کند، می گوید: “حکومت ایالتی مدهیا پردیش همیشه در صدد تطبیق پالیسی و برنامه های است که دهقانان را به شدت ضربه می زنند. در گذشته ها دیده ایم که روزانه به طورمعمول یک دهقان از فشار فقر و بدبختی دست به خود کشی می زد، اما در چند سال اخیر این آمار به شش نفر در روز ارتقا یافته است.”
طبق آمار رسمی، سال گذشته در حدود 1600 دهقان در ایالت مدهیا پردیش، دست به خود کشی زده است.
در حالیکه آقای شیف، وضعیت زندگی دهقانان را در زمان حکومت حزب “بهارتیا جاناتا” که (11 سال است ایالت مدهیا پریش را رهبری می کند)، خیلی دشوار ارزیابی می نماید، آقای “شیفراج سینگ چوهان” وزیر ایالت مذکور نظر دیگری داشته می گوید: “بعد از صحبت با دهقانان، اکثریت تقاضا های آنها را پذیرفته ایم. ما در پهلوی دهقانان بوده به مشکلات شان رسیدگی خواهیم کرد. اما اعضای حزب کانگرس، پیوسته علیه حکومت آشوپ پراگنی نموده با تحریک دهقانان سبب برپایی اعتراضات می گردد. ایشان می خواهند از این طریق به اهداف سیاسی خویش دست یابند.”
در همین حال، وقتی آقای “راهول گاندی” معاون حزب کانگرس می خواست برای ملاقات و دلجویی فامیل های 6 دهقان کشته شده، به ایالت مدهیا پردیش سفر کند، از اقدام وی جلوگیری به عمل آمد.
موصوف نیز در مقابل این اقدام حکومت موضوع خشمگینانه ی گرفته گفت: ” حکومت مودی، 1.5 تریلییون را برای دادن قرضه در نظر گرفته است، ولی این پول، نه برای دهقانان، بلکه برای ثروتمندان توزیع می گردد. مودی هرگز برای تولیدات زراعتی نرخ مناسب تعین کرده نمی تواند، ولی در عوض برای تولید کننده های آنها، خون و مرمی تقدیم خواهد کرد.”
باآنهم، حکومت در مقابل بلند شدن صدای دهقانان قول داده است تا برای شان پول قرضه در نظر گرفته قیمت شیر را نیز در بازار های مصرفی بلند ببرد.
ولی هنوز هم اعتراضات در ایالت مدهیا پردیش ادامه داشته مردم می گویند، برای بهبود وضعیت زندگی دهقانان باید تغیرات بنیادی و همه جانبه روی دست گرفته شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA