ads

اتهام‎های زهرآگین امنیتی

این روزهای فضای امنیتی به شدت مختل شده است؛ از یک‎سو جنگ های سهمگین و از جانب دیگر، اتهام‎زنی‎های زهرآگین، سردرگمی‎های فراوانی را برای درک واقعیت‎ها ایجاد نموده است. میزان اتهام‎ها نیز به گونه‎ای است که دامان بسیاری از مسوولان بلندرتبه را آلوده ساخته و از مشاور امنیت ملی

نویسنده: The Killid Group
26 ثور 1394
اتهام‎های زهرآگین امنیتی

این روزهای فضای امنیتی به شدت مختل شده است؛ از یک‎سو جنگ های سهمگین و از جانب دیگر، اتهام‎زنی‎های زهرآگین، سردرگمی‎های فراوانی را برای درک واقعیت‎ها ایجاد نموده است. میزان اتهام‎ها نیز به گونه‎ای است که دامان بسیاری از مسوولان بلندرتبه را آلوده ساخته و از مشاور امنیت ملی گرفته تا اعضای شورای ملی را شامل می‎شود. چندی پیش والی پکتیکا اتهامی را مبنی بر پرداختن دوصدهزار دالر به اعضای داعش و خانواده‎های آنان در این ولایت وارد کرد که ابهام شدیدی را در فضای امنیتی به باور آورد. عبدالکریم متین، والی مخلوع این ولایت که چند روزی افکار عمومی را به شدت مشغول و نگران ادعاهای خود نمود، پس از اثبات خلاف گفته‎هایش، از متهمان این حرف معذرت خواست. وی پس از ارائه اسناد مبنی بر توزیع این پول برای مهاجرین توسط شورای امنیت زمان حامدکرزی از اظهارات خود ابراز ندامت نمود.

اتهام‎های گسترده
سرحد اتهام‎ها به موضوع توزیع پول توسط شورای امنیت ملی برای گروه داعش ختم نشد. ارسال عناصری از مخالفان مسلح توسط برخی از مسوولان عالی رتبه امنیتی از ولایت هرات به شمال کشور، ادعای دیگری بود که به آدرس ارگ ریاست‎جمهوری نسبت داده شد، بدون اینکه اسناد موثقی از این قضیه ارائه شود. هنوز این اتهام به خوبی روشن نشده بود که ادعای دیگری توسط نورالحق علومی، وزیر امور داخله، مطرح شد و دامان دوستان ناباب دولتی را به ناامن ساختن شمال آغشته ساخت. وی با اشاره به ناامنی‎های اخیر در شمال کشور به ویژه ولایت کندز گفته است که بعضی‎ها در داخل نظام به طور آگاهانه یا ناخودآگاه زمینه ناامنی در صفحات شمال را مساعد ساخته‎اند. هرچند علومی از ذکر نام حلقه‎ای مشخص در این مسأله خودداری کرد اما تأکید داشت که جنوب کشور از سوی دشمنان و حلقه‎های بیرونی ناامن شده است و شمال کشور از سوی حلقه‎هایی در داخل نظام ناامن گردیده است. علومی گفت:”در شمال آگاهانه یا ناخودآگاه [دست] برخی کسانی که در نظام اند به خاطر منافع شخصی شان و این معدن و آن معدن و یا این قدرت و آن قدرت [کار می‎کند]، این خود زمینه را مساعد می‎سازد که نظم را برهم بزند. بروید شما در فاریاب ببینید، هیچ چیز دیگری نیست به جز کسانی که در آن نظام اند که زمینه مساعد می‎شود برای اینکه دشمنان حرکت‎هایی را راه‎اندازی کنند.”
این اظهارات در حالی مطرح شد که برخی از اعضای ولسی جرگه، خلاف این ادعاها را مطرح کردند. شایسته‎باز ناصری، عضو ولسی جرگه، می‎گوید:”معلوماتی که ما داریم متأسفانه عامل بیشتر ناامنی‎ها کسانی اند که وابسته به طالبان و داعش اند و بیشتر سبب این ناامنی‎ها می‎شوند. من با این گفته‎های وزیر امور داخله مخالفم. بیشتر کسانی که در ولایات شمال به ویژه کندز مخالفت دارند کسانی اند که وابسته به طالبان و داعش اند.”
سرحد اتهام‎ها به بدخشان نیز سرایت کرد و سرانجام جنرال بابه جان، قومندان امنیه این ولایت، با اشاره به حرفوی خواندن جنگجویان در این ولایت و نسبت دادن آن به گروه‎های مافیایی، سر نخ آن را به سران دولتی و مسوولان عالی نسبت داد. وی در نامه‎ای نوشته است “در مدت هشت ماه، پولیس 164 لاری سنگ لاجورد به شمول 15 هزار قطعه سنگ قیمتی و هشت تن مواد مخدر را توقیف کرده در پیوند با این حوادث و جرایم جنایی، 503 متهم به رویداد جنایی، 50 قاچاقچی مواد مخدر و دو فرد جنایتکار مشهور به نام‎های حبیب‎الله و کامران را دستگیر کرده‎اند. در جریان هشت ماه در عملیات مختلف نظامی، 144 طالب کشته، 154 تن آن‎ها زخمی و 83 طالب به شمول 50 تروریست خارجی دستگیر شده‎اند.” اما او در این نامه نوشته:”حالا که شبکه‎های قاچاق و افراد وابسته به طالبان در حال نابودی هستند، شماری افراد مغرض و فرصب‎طلب به شمول نمایندگان مردم بدخشان در ولسی جرگه و برخی اعضای شورای ولایتی صدای شان را بلند کرده و بی‎شرمانه تلاش می‎کنند تا برف بام دیگران را به بام ما بیندازند.”
اتهام‎زنی در میان دو اتاق شورای ملی نیز به شدت جریان دارد و ادعای ظاهر قدیر و لالی حمیدزی مبنی بر اقامت مخالفان مسلح در خانه برادر فضل‎هادی مسلمیار، رییس مشرانوجرگه، تشویش عمومی را برانگیخت و شورای ملی را نیز دچار آشوب ساخت.

آشفتگی افکار عمومی و اتهام‎های مبهم
نکته‎ای که از سوی کارشناسان مورد تأمل قرار گرفته و بر آن تأکید صورت می‎گیرد این است که اتهام‎زنی‎های موجود به شدت افکار عمومی را آشفته ساخته و نگرانی‎های زیادی را در میان مردم خلق نموده است. به باور آگاهان، هرگاه روند اتهام‎زنی‎ها به شکل کنونی به پیش برود بدون اینکه شفافیت لازم در پیگیری و پیگرد آن به وجود آید، پیامد آن در میان مردم، چیزی جز اختلاف، تفرقه، تشویش و تضعیف توان ملی نخواهد بود. علی‎رضاحسنی، استاد جامعه‎شناسی در موسسه تحصیلات عالی غرجستان، معتقد است که “هرگونه اتهام در سطح کلان که تأثیر جدی روی اوضاع سیاسی و افکارعمومی دارد باید از سوی مقامات مربوطه جدی گرفته شده و به درستی تفهیم اتهام شود. در صورت اثبات اتهام، باید متهم مجازات شود و در صورت عدم آن، فرد اتهام‎زننده مورد بازپرسی و در صورت لزوم مجازات قرار گیرد.”
به باور وی، تنها در این صورت است که می‎توان از پیامد اتهام در افکار عمومی نجات یافت و نتایج نامطلوب آن را در جامعه احساس نکرد. اما اگر فضای اتهام‎زنی بدون اینکه نسبت به آینده آن فکری شده یا پیگیری انجام شود، ادامه یابد، اعتماد عمومی از بین خواهد رفت و در آن صورت هیچ حرفی جدی گرفته نخواهد شد.
برخی از شهروندان نیز از این روند انتقاد نموده و می‎گویند که مشکل در این است که در افغانستان هیچ حرفی جدی گرفته نمی‎شود و با تمام پدیده‎ها، به صورت آنی برخورد صورت می‎گیرد. مهدی سروش، عضو انجمن دانش‎پژوهان، می‎گوید: “بارها ما ادعاهایی را شنیده‎ایم که اتهامات جدی به آدرس یک شخص کلان کشوری حواله شده و مدتی همگی را به تشویش ساخته است، ولی نهادها و مسوولان حکومتی هیچ‎کدام به این اتهامات گوش نداده و اعتنایی به آن نکرده‎اند. به طور مثال، ادعای دیدن و آوردن ملاعمر توسط یک عضو مجلس، وارد کردن اتهام به مقامات برحال حکومتی مبنی بر دست داشتن به فساد مالی و… همگی مطرح شد ولی پا درهوا ماند.”
اما علی‎رغم این تأکیدها و تعهد حکومت مبنی بر پیگیری چنین دوسیه‎های اتهامی، تا اکنون مشاهده نشده است که روشنی قابل ملاحظه‎ای در این خصوص رونما شده باشد.

پیگیری با کمسیون‎سازی
واکنش حکومت در قبال این مسایل اما همواره با یک روش کهنه و دیرینه بوده و آن عبارت از ایجاد کمسیون برای بررسی قضایا و ارائه گزارش‎هایی است که هرگز رسانه‎یی نشده و به اطلاع افکار عمومی نرسیده است. در خصوص برخی از قضایای فوق نیز کمسیون‎هایی ساخته شده و موظف شدند که کارهایی در راستای شفافیت‎‏سازی قضیه انجام داده و اعلام کنند. اما انتظار نمی‎رود که کمسیون‎ها بتوانند کاری از پیش برده و در راستای اثبات واقعیت و تأمین آرامش افکار عمومی کاری از پیش ببرد.
اقدام حکومت در راستای دوسیه‎های اتهامی که در سطح بالا مطرح گردید، تنها به قضیه اتهامی والی پکتیکا به شورای امنیت ملی معطوف شد و کمسیونی را برای ایجاد شفافیت در این خصوص ایجاد کرد. در خصوص اتهام وارده به رییس مشرانو جرگه نیز تحقیقاتی انجام شده و از سوی امنیت ملی اعلام گردید که این موضوع واقعیت ندارد.
با این حال، گمان می‎رود که این کار بسنده نبوده و برای روشنگری در این خصوص کافی نیست. اقدامات عملی برای رفع معضلات موجود امنیتی و دفع اتهامات موجود از حکومت و عناصر دسته اول دولتی در سطوح مختلف و اعضای سه قوه نیازمند انسجام عملی هر سه رکن و رفع اختلافات موجود می‎باشد. نوید الهام، نویسنده و تحلیل‎گر، بر این نظر است که “هرگاه عزم جدی برای اداره امور به صورت جدی آن وجود داشته باشد، باید اقدامات عملی روی دست گرفته شود. از لازمه آن این است که نهادهای امنیتی مثل وزارت امور داخله که در برخی موارد مرجع صدور اتهام است، به سرکوب عناصر مخل امنیت پرداخته و در صورت اثبات مدعای خود، حامیان اصلی مخالفان مسلح را افشا نماید. امنیت ملی نیز موظف است تا هرگونه اتهام‎هایی را که مرتبط با امنیت است پیگیری نموده و تحقیق در باره آن را به عنوان قضایای جدی دنبال نماید.”
به باور وی، تنها در این صورت است که شرایط به شکل شفاف‎تر آن رقم خورده و از یک سو جرأت حمایت از مخالفان مسلح کاهش خواهد یافت و از جانب دیگر، فضای اتهام‎زنی‎ها از بین رفته و دیگر کسی به آسانی جرأت و جسارت وارد کردن هرگونه اتهام را به رقبای سیاسی خود نخواهد داشت. با این وجود، دیده شود که آیا وضعیت موجود ادامه یافته و بازار سیاست را کماکان گرم و نگران‎کننده باقی خواهد گذاشت یا اینکه اقدامات جلوگیری کننده‎ای روی دست گرفته می‎شود که مانع رقم خورد چنین وضعیت گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA