ads

آيا راهى بجز جنگ نيست؟

مدتی است که سایه‎ یأس و ناامیدی از رسیدن به صلح در افکار عمومی مستولی شده و صداهای سیاست‎مداران کشور نیز بیش از اینکه با واژه‎های صلح، مذاکره و گفتگو آمیخته شود، با کلماتی چون مبارزه، جنگ،‌ مقابله و دفاع تزئین می‎شود. آخرین باری‎که این جمله‎ها در زبان مقام اول کشور، محمداشرف غنی رییس‎جمهور در نشست پاریس تکرار شد این بود که “ما افغانستان را گورستان تروریزم خواهیم ساخت”. هرچند این سخن معنی مبارزه با تروریزم را دارد، ولی مصداق واقعی تروریزم در افغانستان همان عناصری هستند که امروزه وارد جنگ با دولت اند و اگر صلحی هم تحقق یابد با همان‎ها خواهد بود. اما این پرسش همواره ذهن مردم را می‎آزارد که آیا راهی به جز جنگ نیست و پس از بن‎بست‎های اخیر در پی افشای مرگ ملامحمدعمر، رهبر طالبان دروازه‎ صلح و مذاکره بسته شده است؟

نویسنده: The Killid Group
17 قوس 1394
آيا راهى بجز جنگ نيست؟

مدتی است که سایه‎ یأس و ناامیدی از رسیدن به صلح در افکار عمومی مستولی شده و صداهای سیاست‎مداران کشور نیز بیش از اینکه با واژه‎های صلح، مذاکره و گفتگو آمیخته شود، با کلماتی چون مبارزه، جنگ،‌ مقابله و دفاع تزئین می‎شود.
آخرین باری‎که این جمله‎ها در زبان مقام اول کشور، محمداشرف غنی رییس‎جمهور در نشست پاریس تکرار شد این بود که “ما افغانستان را گورستان تروریزم خواهیم ساخت”. هرچند این سخن معنی مبارزه با تروریزم را دارد، ولی مصداق واقعی تروریزم در افغانستان همان عناصری هستند که امروزه وارد جنگ با دولت اند و اگر صلحی هم تحقق یابد با همان‎ها خواهد بود. اما این پرسش همواره ذهن مردم را می‎آزارد که آیا راهی به جز جنگ نیست و پس از بن‎بست‎های اخیر در پی افشای مرگ ملامحمدعمر، رهبر طالبان دروازه‎ صلح و مذاکره بسته شده است؟
جواب این پرسش را می‎توان در تحرکات اخیر و جدید از دو جانب مذاکره مشاهده کرد. گروه طالبان به رهبری ملااختر منصور مقامات جدیدی برای دفتر قطر گماشته‎اند و رییس جمهور اشرف غنی در حاشیه نشست پاریس با صدراعظم پاکستان،‌ نوازشریف دیدار کرد. دو جانب به از سر گیری مذاکره میان افغانستان و طالبان تأکید کردند و به نابودی تروریزم که دشمن مشترک هر دو کشور است نیز اشاراتی داشتند. این امر نشان داد که اگرچه ممکن است اجلاس بین‎المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس کمک چندان به معضلات تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی نکند، اما حواشی آن، تا این لحظه توانسته است فضای مساعدی را برای تغییر آب و هوای روابط سیاسی میان برخی کشورها از جمله میان پاکستان و افغانستان و میان پاکستان و هند ایجاد کند. سخنان دو سیاست‎مدار تراز اول پاکستان و افغانستان از یک‎سو و گماشته شدن شېرمحمد عباس ستانکزی به عنوان مسوول و عبدالسلام حنفی منحیث معاون دفتر قطر طالبان از جانب دیگر، وجود انگیزه و اراده را برای از سر گیری مذاکرات صلح نشان می‎دهد و بدین معنی است که هنوز هم دروازه‎ صلح به روی دو طرف باز است.
با این حال، این دروازه‎ باز صلح ممکن است هر زمانی بسته شده و بار دیگر فضای ناامیدی را در افکار عمومی از رسیدن به ثبات سراسری حاکم سازد. زیرا هنوز هم باور قاطع به همکاری کشور پاکستان وجود ندارد. در حالی‎که مقامات عالی دو طرف سخن از مذاکره گفتند، نورالحق علومی، وزیر امور داخله نسبت به عدم صداقت پاکستان سخن گفت. وی گفت که هنوز هم لانه‎های تروریزم در پاکستان است و این کشور به حمایت القاعده و داعش می‎پردازد.
این اظهارات تنها بیانگر موضع یک مقام امنیتی کشور نیست، بلکه حرف دل شهروندان افغانستان و کارشناسان کشور است که براساس تجربه‎های تلخ و دیرینه به دست آمده است. بازی پاکستان با صلح افغانستان و قربانی شدن همه روزه مردم به پای این بازی نامطلوب حاکی از نوعی بی‎اعتمادی عمیق میان مردم و حکومت دو کشور است. لذا اثبات ادعای سیاست‎مداران پاکستان نیازمند برداشتن گام‎های عملی از سوی این کشور است. لذا تا زمانی‎که دولت اسلام‎آباد اقدام عملی را در راستای تحقق صلح افغانستان انجام نداده و دست کسانی‎ را که از خاک آن کشور سازمان‎دهی شده و در افغانستان دست به خراب‎کاری می‎زنند کوتاه نسازد، نه باور از دست رفته در افغانستان نسبت به پاکستان ترمیم شده و نه هم صلحی در این خاک محقق خواهد شد.
شکی نیست که پیامد ناگوار این وضعیت تنها متوجه افغانستان نیست، بلکه آتش جنگ افغانستان به همان اندازه که مردم افغانستان را می‎سوزاند، دود آن به چشم پاکستانی‎ها نیز رفته و خاکستر آن هوای منطقه و جهان را نیز آلوده خواهد کرد. کمااینکه بارها به اثبات رسیده است که تروریزم نه مرز می‎شناسد و نه هم دین و آیین و اقلیم.
بنابراین، بر تمام کشورهای دنیا و جامعه جهانی لازم است تا نسبت به روند صلح افغانستان مساعدت و همکاری نموده و نگذارند که دروازه صلح به روی مردم افغانستان بسته بماند. زیرا در آن صورت آسیب و زیان آن به همگان رسیده و هیچ‎کسی از مصایب جنگ و آفات تروریزم مصوون نخواهد ماند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA