ads

آمادگی مشروط عربستان برای میزبانی مذاکرات صلح

دولت عربستان برای میزبانی مذاکرات صلح به صورت مشروط اعلام آمادگی کرده است. به گزارش خبرگزاری بخدی، یک مقام ارشد عربستان سعودی به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که ریاض به گونه مشروط از میزانی مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان حمایت می کند.

نویسنده: The Killid Group
30 دلو 1390
آمادگی مشروط عربستان برای میزبانی مذاکرات صلح

دولت عربستان برای میزبانی مذاکرات صلح به صورت مشروط اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری بخدی، یک مقام ارشد عربستان سعودی به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که ریاض به گونه مشروط از میزانی مذاکرات صلح دولت افغانستان و طالبان حمایت می کند.

توقف خشونت ها و قطع ارتباط با شبکه القاعده از جمله پیش شرط هایست که دولت عریستان سعودی در برابر طالبان قرار داده است.

این مقام سعودی گفته است که با این شروط دولت عربستان سعودی از میزبانی مذاکرات دولت و طالبان حمایت خواهد کرد تا راه برای ورود طالبان در پروسه سیاسی باز شود.

این مقام دولت عربستان سعودی همچنین گفته است که این پیش شرط ها در سه سال گذشته همواره از سوی ریاض مطرح بوده و هیچ تغییری هم درآن ایجاد نشده است.

به نقل از فرانس پرس، یک عضو شورای رهبری طالبان گفته است که پیشنهاد میزبانی عربستان از مذاکرات صلح، از سوی افغانستان و پاکستان مطرح شده است.

پیش از این، گزارش های منتشر شد که مذاکرات مارک گراسمن نماینده خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان با نمایندگان طالبان در قطر با بن بست روبرو شده است.

دولت افغانستان بارها از عربستان سعودی، به عنوان کشوری یاد کرده که میزبانی اش از مذاکرات صلح، به نفع افغانستان است.

این در حالیست که امریکا و آلمان و برخی دیگر از کشورهای جهان از بازگشایی دفتر سیاسی برای طالبان در قطر حمایت کرده اند.

دولت افغانستان با ایجاد دفتر سیاسی برای طالبان در قطر مخالفت نکرده اما ترجیح داده است که چنین دفتری در عریستان سعودی و یاهم ترکیه فعال شود.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور، ضمن اعلام حمایت از گفتگوهای قطر گفته است که دولت  تلاش دارد تا این گفتگوها در سایر کشورها نیز گسترش یابد.

آقای فیضی گفته است: ” حکومت افغانستان برای آغاز مرحله دوم گفتگوهای صلح، عربستان سعودی و ترکیه را گزینه های مناسب می داند و از هر دو کشور می خواهد تا زمینه گفتگو های رسمی را فراهم کنند.”

اعلام آمادگی عربستان در حالی اظهار می شود که در برخی از گزارش های منتشر شده گفته شده است که مذاکرات مارک گراسمن نماینده خاص امریکا در امور افغانستان و پاکستان با نمایندگان طالبان در قطر با بن بست روبرو شده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور کرزی نیز آغاز مذاکرات سه جانبه میان امریکا، دولت افغانستان و طالبان را تائید کرده اما در مورد نتایج این مذاکرات چیزی نگفته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA