ads

آلودگی‎ صوتی آرامش كابليان را گرفته است

با وجودی که آلودگی‎های صوتی در کابل، زندگی را برای مردم با مشکل مواجه ساخته است، تا اکنون دولت برای حل این مشکل كار جدي نكرده است. از نظر کارشناسان محیط زیست و بعضی مسوولان دولتي، آلودگی‎های صوتی زندگي را با خطرات مختلفی مواجه مي‌كند.

نویسنده: The Killid Group
23 جدی 1394
آلودگی‎ صوتی آرامش كابليان را گرفته است

 

با وجودی که آلودگی‎های صوتی در کابل، زندگی را برای مردم با مشکل مواجه ساخته است، تا اکنون دولت برای حل این مشکل كار جدي نكرده است. از نظر کارشناسان محیط زیست و بعضی مسوولان دولتي، آلودگی‎های صوتی زندگي را با خطرات مختلفی مواجه مي‌كند.
کاظم همایون، رییس پلان اداره ملی محیط زیست از نبود هماهنگی میان ادارات مسوول رسيدگي به آلودگی‎های صوتی و دیگر آلودگی‎های محیط زیستی انتقاد دارد. او می‎گوید: «وزارت داخله، وزارت اطلاعات و فرهنگ، شاروالی کابل، ریاست خدمات کلتوری و اداره ملی محیط زیست ارگان‎هایی اند که در رابطه به حفاظت محیط زیست مسوولیت دارند؛ اما میان این ادارات هماهنگی وجود ندارد. اقدامات لازم برای جلوگیری از آلودگی‎های محیط زیستی صورت نمی‎گیرد.»
آقاي همایون می‌گوید كه قانون محیط زیست هست و اداره ملی محیط زیست نیز یک مقرره را در رابطه به اقدامات عملی و اجرایی در بخش آلودگی‎های محیط زیستی سه سال قبل به وزارت عدلیه جهت طی مراحل قانونی‎ سپرده است. به گفته او، وزارت عدلیه تاهنوزاین مقرره را بررسی نكرده و جهت طی مراحل به نهادهای مربوطه نفرستاده است. از دید این مقام، مقرره مذکور برای محافظت از محیط زیست ضروری است و بدون آن، اين اداره دست باز ندارد.
آقاي همايون همچنان ادعا مي‌كند كه در برخی مواقع وزارت امورد داخله و دیگر ادارات همکار برای جلوگیری از صداهای گوشخراش، آزاردهنده با اداره ملی محیط زیست همکاری نداشته است. به گفته او تا زمانی که شهروندان خود در رابطه به جلوگیری آلودگی‎های صوتی و نهادینه شدن فرهنگ شهرنشینی تلاش نکنند، این مشکلات به تنهایی توسط ادارات حل‌شدني نيستند. اين مقام می‎گوید که وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز باید در رابطه به فرهنگ‎سازی و آگاهی‎دهی در رابطه به حفظ محیط زیست فعالیت کند.
هرچند در دنیای نوین برای مبارزه با این معضل، هزینه‌های هنگفتی به مصرف می‎رسد؛ اما در افغانستان برای مبارزه با آلودگي صوتي اقدامی صورت نگرفته است.


شکایت‎ مردم

آلودگی‎هاي صوتی درفضای خانه و بیرون از خانه به طرز نگران‎کننده‌اي افزايش يافته است. مردم درخانه‎ با صدای تلویزیون، وسایل برقی (جاروب برقی، باد پکه، ماشین لباس‎شویی) مواجه است. صدای طیاره، سازوسرود محافل عروسی، تبلیغات توسط بلندگو و آیسکریم‎فروشاني سیار در خانه‌ها رسوخ مي‌كنند و آرامش مردم را بهم می‎زنند. در خارج از خانه، کابليان با انواع متعددي از مزاحمت‌هاي صوتي صداها روبه‎رو استند؛ از صدای بلندگوهای دست‎فروشان گرفته تا صداهاي دلخراش هارن موترها و طیاره‌ها.
رییس پلان اداره محیط زیست می‎گوید که كابل بدون ماسترپلان شهری انکشاف یافته و حتی در وضعیت کنونی، جاي میدان‌هوایی مناسب نيست. به گفته وي:«هرچند موقعیت میدان‌هوایی کابل برای سال‎های قبل مکان مناسبی بود؛ اما حال که شهر کابل به این حد انکشاف یافته، میدان‌هوایی خود، سبب آلودگی‎های صوتی شهر می‎شود. طیاره‎ها از روی خانه‎های مسکونی که هیچ‎گونه عایق صوتی ندارد، می‎گذرد.»
آقاي همايون می‎گوید كه درچنین وضعیتي باید بام‎ خانه‎های نزدیک میدان‌هوایی عایق شود. علاوه برآن، ساحه سبز و پوشش درخت افزایش یابد تا صداها کم‏تر به خانه‎ها اثر بگذارد.
به گفته كابليان آن‌ها لحظه‎ای هم از صداي مزاحم مصوون نيستند. حسین بهمن، فعال مدنی در کابل می‎گوید که هرچه تلاش کنیم تا لحظه‎ای بدون سروصدا زندگی کنیم، امکانش نیست. وي افزود:«زندگی در کابل به گونه‎ای شده است که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید صداهای مزاحم را گوش کنیم. گاهی اوقات شب‎‏ها هم صدای هارن موترها شنیده می‎شود و طیاره‎ها با عبورش از روی خانه‎ها آرامش را از مردم می‎گیرد.»
محمد سرور، رنگ‌فروش درمنطقه كوته سنگي می‎گوید كه از چهار طرف دکانش صداهای آزاردهنده به گوش می‎رسد. اين دكاندار گفت:«از منزل بالا، صدای بلندگوی رستورانت همیشه چالان است و از دو طرف هم، صدای جنراتورها ما را اذیت می‎کند. صحبت عادی شنیده نمی‎شود. اگر کسی برای ما زنگ بزند، به سختی صدای شان را می‎شنویم.»
حبیب‎الله که با کراچی روی جاده کار می‎کند درمورد صدای بلندگوی خود می‎گوید: «وضعیت بازار طوری است که باید صدای بلندگو را بلند کنیم؛ چون همه بلندگو دارند و صدایش را بلند می‎کنند.»
صالح سپاس، یک فعال مدنی در کابل می‎گوید شهر كابل به اثر بی‎نظمی و غالمغال فروشنده‎ها، هوتل‎ها، مارکیت‎ها و دیگر کسبه‎کاران از حالت عادی خارج شده و در چنین وضعیتی حقوق مردم پایمال شده است. اين فعال مدني مي‌گويد:«وقتی به بازار می‎رویم از شدت سروصداهای آزاردهنده اعصاب ما ناآرام می‎شود. گوش‎های ما هم اذیت می‎شود. درچنین حالتی تبلیغات فروشنده‎ها هرگز قابل فهم نیست. آن‎ها با بلند کردن صدای لودسپیکرشان فضا را به گونه‎ای{ناآرام} می‎سازند که تبلیغات هیچ کدام شان شنیده نشود. چون تمام آن‎ها همزمان جیغ می‎زنند.»

اثرات آلودگی صوتی
متخصصان گوش می‎گویند كه صداها، انسان‎ها و سایر موجودات زنده را از بین نمی‎‌برد؛ بلکه باعث تضعيف حس شنوایی، ناراحتی‎های عصبی و ناشنوایی می‌شود. متخصصان دراین رابطه می‎گویند عمر کسانی که در محیط پرسروصدا زندگی می‎کنند، نسبت به عمر افرادی مقيم محیط آرام كوتاهتر است. از سوی دیگر، صدا‌های شدید و کوتاه‎مدت باعث ناشنوایی موقت می‌شود.
به گفته داکتران، اگر انسان برای مدت طولانی‎تری در معرض صداهای بلند قرارگیرد، ناشنوایی دایمی پیش می‌آید. صدای برابر ۹۰ دسیبل روی سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد.
داکترعبدالوکیل عشرتی، متخصص گوش‌وگلو می‎‏گوید كه ضمن این که فریکوینسی‎های خیلی بلند صدا به پرده گوش آسیب می‎زنند، در بسا موارد فریکوینسی‎های پایین نیز بر حس شنوایی افراد اثر می‎گذارند. آقاي عشرتي گفت:«افرادی که در محیط پرسروصدا زندگی می‎کنند، سیستم شنوایی آن‎ها به آن محیط عادت می‎کند و آن‎ها با مواجه شدن به محیط آرام‎تر نمی‎توانند بشنوند. این گونه کری‎ها، شامل کری‎های شغلی است.»
از نظر داکتر عشرتی، آلودگی‎های صوتی در شهر کابل نه تنها بر گوش‎ و شنوایی مردم اثرات منفی دارد؛ بلکه بر سیستم عصبی گوش اثر كرده و اختلالاتی را در اعصاب افراد به میان می‎آورد. او می‎گوید:«ضمن مشکلات گوش، صداهای ناگهانی و بلند می‎تواند بر اعصاب و روان افراد نیز تأثیر منفی بگذارد. به طور مثال، صدای هارن موترها برای خانم‎های باردار می‎تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین صداهای بسیار بلند مانند انفجار می‎تواند هم بر پرده گوش تأثیر منفی بگذارد و هم، سبب اختلالات روانی، مشکلات عصبی و سقط جنین در زنان باردار شود.»
به اساس تحقیقات علمي، ساختار فیزیولوژی بدن انسان واکنش خاصی به صداهای مختلف نشان می‎دهد. این واکنش‎ها، تنها متعلق به سروصداهای موترها و طیاره و دیگر صداهای بلند نیست؛ بلکه انسان‎ها نسبت به صداهای دیگر نیز واکنش‎های عجیبی دارد. صدای کشیده شدن لبه چاقو بر روی بوتل شیشه‎ای، بدترین و گوش‎خراش‌ترین صدا برای گوش‌های انسان است. به همین ترتیب، صدای کشیده شدن قاشق و پنجه بر روی شیشه، صدای کشیده شدن گچ بر روی تخته سیاه، صدای کشیدن چوکی هنگام صرف غذا و صدای پيچ‌پچ دهانِ موقع غذاخوردن، برای گوش‎ها و روان انسان‎ها مضر استند.
با توجه به آلودگی‎های صوتی شهر کابل، رییس پلان اداره ملی حفاظت از محیط زیست می‎گوید کابل به عنوان يك كلانشهر، از نظر ساختاری و فرهنگی مانند یک شهر معیاری نيست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA