ads

آلودگی؛ دشمن خاموش زندگي كابليان

فقر، سرما و سوزاندن بي‌رويه‌ي مواد مضر به آب و هوا، آلودگي هوا و امراض طرق تنفسي را در كابل افزايش داده است. این روزها شهروندان کابل در هوای آلوده این شهر زندگی دشواری دارند. هوای کابل نسبت به هر زمان دیگر آلوده‎تر است. دود ناشی از مصرف بی‎رویه زغال سنگ جزی زندگی كابليان گشته‌است. […]

نویسنده: The Killid Group
13 جدی 1394
آلودگی؛ دشمن خاموش زندگي كابليان

فقر، سرما و سوزاندن بي‌رويه‌ي مواد مضر به آب و هوا، آلودگي هوا و امراض طرق تنفسي را در كابل افزايش داده است.

این روزها شهروندان کابل در هوای آلوده این شهر زندگی دشواری دارند. هوای کابل نسبت به هر زمان دیگر آلوده‎تر است. دود ناشی از مصرف بی‎رویه زغال سنگ جزی زندگی كابليان گشته‌است.
مسولان اداره محیط زیست، همزمان با شروع فصل زمستان، آلودگی بیش از حد هوا در کابل را  هشدار دهنده می‎خوانند. با وجودی‌که هوای کابل، آرام آرام سلامتی شهروندان را به مخاطره می‎اندازد، تاکنون راهکاری برای حل آن در نظر گرفته نشده است. مسوولان مانند مردم عام صرفاً به اظهار نگرانی بسنده کرده‎اند.
مسوولان اداره محیط زیست می‎گویند با سرد شدن هوا و استفاده بی‎رویه‌ي مواد سوخت برای گرم نمودن منازل، هوای کابل آلوده شده است. داکتر نورمحمد زمانی، رییس اداره محیط زیست کابل گفت ميزان آلودگی هوای پایتخت، با توجه به معیارهای جهانی، 150 ملی مایکرون در فی مترمکعب است؛ اما دستگاه سنجش آلودگی، حجم آلودگی هوا کابل را در هر مترمکعب از 700 تا 900 ملی مایکرون نشان می‎دهد. به گفته‌ي اين مقام، ذرات کوچک موجود درهواي كابل از 15 به 40 درصد افزایش یافته است. حد نورمال اين ذرات، 15 درصد در هر مترمکعب است. به عين شكل، مقدار سلفردای اکساید، 3 برابر افزایش را نشان می‎دهد.

عوامل آلودگی هوا
شماري از كابليان از ناچاری برای گرم نمودن خانه‎های شان از مواد سوخت فوسیلی (به خصوص زغال سنگ) استفاده می‎کنند.
مسوولان اداره محیط زیست می‎گویند که 31 درصد آلودگی هوا در اثر سوخت مواد فوسیلی  31 درصد به سبب فرسایش سرک‎ها، 42 درصد به اثر فعالیت کارخانه‎ها، 12 درصد در اثر فعالیت داش‎های خشت‎پزی، 12 درصد آلودگی توسط موترهای دودزا، 8 درصد در نتیجه‌ي فعالیت حمام‎ها و 5 درصد توسط سایر اصناف، به میان آمده است. به گفته‌ي آن‌ها، مهار بحران آلودگی هوا نیازمند همکاری همه جانبه ادارات مسوول است.
محمد وسیم قریشی، مسوول مطابقت و ارزیابی اداره نورم و استندرد تأیید می‎کند که سالانه مقدار زیادی تیل بی‎کیفیت وارد بازار شده و به آلودگی هوا کمک می کند. قریشی به كليد گفت که این اداره از زمان فعالیت‎ اش تاکنون 20 ميلیون لیتر تیل بی‎کیفیت را تشخیص و مسترد نموده است. به گفته وي، تنها در جریان سال جاری خورشیدی، 6 ملیون لیتر تیل بی‎کیفیت از سوی اداره نورم و استندرد شناسایی و رد شده است.
وی ورود تیل بی‎کیفیت در بازار را به شركت‌هایی نسبت می‎دهد که کسی اجازه‌ بررسی و کنترول کیفیت كالاي آن‌ها را ندارد. قریشی گفت که این شركت‎ها زیر نام معافیت از كنترول، تیل‎های بی‎کیفیت را وارد بازار می‎کنند.

پیامدهای آلودگی
کارشناسان محیط زیست می‎گویند آلودگی هوا و دود مواد فوسیلی به دلیل سنگینی آن در فصل زمستان، در قسمت پایین جوي زمین قرار می‎گیرد. به گفته‌ي این کارشناسان، در ترکیب اين دود کاربن‎دای اکساید و سلفرهست. اين دو ماده‌ي كيمياوي براي صحت و محيط ‌زيست بسیار مضر بوده و منجر به بیماری‌های گوناگون چون سردردی، بیماری تنفسی و سرطان می‎شود.
وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت عامه نیز موجودیت ذرات مضر در هوا و استفاده بیش حد از زغال سنگ در خانه‎ها را نگران‌کننده خوانده و آن را یکی از عوامل اصلی بیماری‎های تنفسی در میان مردم می‎‌داند.
به گفته وی، روزانه ده‎ها تن به دلیل آلودگی هوا به امراض طروق تنقسی، سردردی، ریزش و سرطان شش مبتلا می‎شوند. آقاي مایار افزود که با وجود این ضررها، تاکنون ‎کسی به آن توجه نکرده است.
داکتران می‌گویند كه استفاده از مواد سوخت در منازل نه تنها محیط بیرون را آلوده می سازد، بلکه سبب آلودگی  داخل خانه نیز می‎شود. به نقل از اين متخصصان، این امر به مراتب خطرناک‎تر از آلودگی بیرون است. آن‌ها هشدار می‎دهند که استفاده از زغال سنگ در اتاق‎های بدون هواکش کشنده است و نه باید در چنین اتاق‎های زغال سنگ سوزاند.

قبلاً اعلام شد كه افغانستان از نگاه آلودگي هوا، درجه سوم را دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA