ads

آب شدن یخچال های همالیا، دریای گنگا را بخطر انداخته است

دریای “گنگا” در کشور هند، صرف به معنی کلمه یک “دریا” نیست، بلکه مرجع مقدسی است که مردم به صفت یک مادر مقدس آنرا قابل پرستش و عبادت می دانند.

نویسنده: zekria
28 سرطان 1396
آب شدن یخچال های همالیا، دریای گنگا را بخطر انداخته است

دریای “گنگا” در کشور هند، صرف به معنی کلمه یک “دریا” نیست، بلکه مرجع مقدسی است که مردم به صفت یک مادر مقدس آنرا قابل پرستش و عبادت می دانند.
اما این دریای مقدس اکنون در معرض خطر قرار گرفته است، زیرا طبق گزارش ملل متحد توده های یخ که از ارتفاعات کوه های همالیا سرچشمه می گرفت و آب آنرا تامین می کرد، در اثر آب شدن رو به زوال گذاشته و در شرف ختم شدن قرار گرفته است.
آفتاب در حالت غروب است و صد ها نفر در کناره ها و سواحل دریای “گنگا” که شاید یک نسل بعد خشک شده باشد، مصروف آب تنی هستند. سوامی چیدآنند سرسوتی، رهبر جماعت که حفظ و حراست دریای مذکور را مسئولیت همه می داند، می گوید: “به نظر من، وقتی دریای گنگا بمیرد، هندوستان می میرد، اما وقتی گنگا در جوش خروش باشد، هندوستان نیز در جوش و خروش خواهد بود. از دست رفتن یک توده یخ که سرچشمه این دریا را تشکیل می دهد، به معنی از دست رفتن بخشی از زندگی است، زیرا آب زندگی است و قابل حرمت گذاری. اینجاست که من تاکید می کنم، از توده های یخ و منابع جریان بخش این آب حفاظت بعمل آورید.”
امواج دریای گنگا سالهاست که با قوت جریان دارد، اما در این اواخر پژوهشگران تغیرات اقلیمی در سطح جهان را برای بقای این دریا مصیبت بار خوانده اند. آقای “بی جی شرما” پروفیسور مسایل جغرافیایی، ضمن مصیبت بار خواندن بلند رفتن میزان گرمای زمین و آب شدن توده های یخ همالیا، می افزاید: “در مناطق و قله های که دریای گنگا سرچشمه می گیرد، میزان حرارت 9.0 درجه سانتیگراد افزایش یافته است. اتفاق ناگواری که منجر به آب شدن سریع یخچال ها و توده های یخ می شود. با توجه به این رویداد، پیشبینی می گردد که الی سال 2030 میلادی، تمام یخچال های موجودی که دریای گنگا را پر آب می سازند، خشک گردیده از میان خواهند رفت.”
پروفیسو شرما که از شانزده سال بدینسو، مصروف تحقیق در مورد همین یچچال های آبی است، می گوید: “در حال حاضر به تعداد 46 هزار توده های بزرگ یخ در سلسله کوه های همالیا وجود دارد که از آین جمله 614 توده ی آن، آب دریای گنگا را تامین می کنند. اما جدا از این تعداد، 400 توده دیگر یخ به سرعت در حال آب شدن و نابودی قرار دارند.”
پروفیسو شرما همچنان می گوید، با گذشت هر سال، ارتفاع این یخچال ها 23 متر کاهش می یابند.
دوباره در میان توده مردم کنار دریا رفته با یک ژورنالست ارشد به اسم “مهیش شرما” ملاقات می کنم. وی که در مورد تاریخ و پیشینه کوه های همالیا کتاب نیز نوشته و هر سال به آنجا سفر می کند، می گوید: “سال 1983 بود که برای نخستین بار به تماشای یخچال ها و توده های بزرگ یخ (در منطقه “گوموخ” که پوشیده از یخ بوده و دریای گنگا نیز از آنجا سرچشمه می گیرد)، رفتم. اما امسال وقتی بار دیگر به آنجا سر زدم، دیدم تغیرات بزرگی بوقوع پیوسته است. به این معنی که توده ها و یخچال های یخ به فواصل 1.5 کیلومتری کاهش یافته ست. هرچند همالیا مرتفع ترین یخچال های جهان را در خود دارد، ولی میزان افزایش درجه حرارت کره زمین تاثیرات ناگوار خود را بالای آنها بجا گذاشته است.”
باآنهم هنوز هم توده ها و یخچال های بزرگ یخ در همالیا وجود دارند که یکی از آنها بنام “گانگوتری”، تقریبا 70 فیصد آب دریای گنگا را در جریان ماه های فصل تابستان تامین می کند. یخچال مذکور، در حال حاضر، سالانه به میزان 36 متر کاهش می یابد که البته این رقم در مقایسه با 20 سال گذشته، یک افزایش دو مرتبه ی را نشان می دهد.
“چوتی لال چاورسیا” پینه دوز 68 ساله که از 45 سال بدینسو در اینجا کار می نماید و متوجه کاهش سطح آب گنگا شده است، می گوید: “چهار ماه قبل، سطح آب دریای گنگاه ناگهان پائین آمد. برای نخستین بار مشاهده کردم مردم به سادگی از یک طرف دریا به طرف دیگر آن رفتند. به این معنی که ارتفاع سطح آب حتی از اندازه کمر انسان ها هم پائین تر آمده است.”
دریای گنگا که 1568 مایل طول دارد که البته آب آشامیدنی و سایر نیاز های زراعتی 500 ملیون انسان را مرفوع می سازد. سازمان بین المللی حفاظت از حیات وحش، دریای گنگا را از جمله آسیب پذیر دریا های جهان ثبت نموده است. مسئله ی که سبب نگرانی عمیق ساکنین شهر “ریشیکیش” در مورد آینده گردیده است.
گزارشگر صدای آسیا، هنگام برگشت به خانه، با یک دریور تکسی به اسم “بهروز نند کوکریتی” که 48 سال عمر دارد، ملاقات می کند. موصوف می گوید، وقتی طفل بودیم، آبشار های زیبایی در اینجا وجود داشت که مستقیما به دریا می رفت و ما در آنها آببازی می نمودیم. اما آبشار های مذکور حالا دارای آب های خیلی کم و کثیف اند.
یک آهنگ فلمی هندی در توصیف دریای گنگا می گوید، ای خدا، دریای گنگا از بس که داغ گناه و نشانه های معصیت مردم را می شوید، خودش کثیف و چرکین می گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA